Nya produkter snabbt när alla får ”härja fritt”

Kommunikation
Text:
Publicerad
Längst till vänster, Magnus Nylén, marknadsdirektör på Actavis. Foto: Anna Rut Fridholm.

Hur lång tid tar det att arbeta fram ett koncept för en storsäljare? Ett år, två, fem?

Nej, bara sex månader om man jobbar som Magnus Nylén, marknadsdirektör på läkemedelsföretaget Actavis avdelning för egenvårdsprodukter. Han kläckte idén till munsköljet Flux i februari 2007. I november samma år fanns den ute på apotekshyllan. Och den sålde som smör redan från början. Varför?

Magnus Nyléns metod var enkel. Han skickade ut en enkät till konsumenter och frågade vad som avgör när vi köper munskölj. Svaret: Vi väljer den produkt som tandläkaren rekommenderar. Sedan frågade han tandläkarna vad de ville att munskölj skulle innehålla. De krävde tre saker. Den skulle:

  • innehålla mycket fluor.
  • smaka gott.
  • ha snygg design på flaskan.

Sagt och gjort. Efter bara sex månader fanns produkten på plats. Magnus Nylén insåg snabbt att företaget behövde fler produkter för att öka omsättningen. Han anställde ett team av marknadschefer med ansvar för varsitt område; munvård, hudvård, kosttillskott och smärtlindring. De fyra är ansvariga för sin egen produktutveckling. Magnus Nylén hade själv sett hur snabbt han kunde nå resultat när han fick ”härja fritt” och utveckla sin egen idé från start till mål.

”I den kreativa processen, när vi tar fram en ny produkt, måste jag låta dem ta ansvar utan att gå in och detaljstyra. Jag vill att de ska kunna produkten bäst av alla.”

En ny munskölj för barn är ytterligare ett exempel på hur medarbetarna har drivit innovationen. Idén kom från Sanna Hedman, produktchef med fokus på munvård. Hennes förslag var enkelt. Barn härmar sina föräldrar. Om de vuxna använder munskölj, borde det finnas en produkt för barnen. Nästa steg var att ta kontakt med apoteken, som trodde på produkten.

”Framgångsreceptet för oss har varit att plocka de lågt hängande frukterna. Man behöver inte lägga en miljon på att utveckla nya produkter. Använd medarbetarnas kreativitet och stäm sedan av idén med era kunder.”

En del i att kunna ta fram en ny produkt snabbt, är att Magnus Nyléns fyra marknadschefer har helhetsansvar. När de har en idé tar de fram en

När de har en idé tar de fram en affärsplan, och räknar på kostnaden för att tillverka den nya produkten. De har full kontroll på vilka råvaror som ingår samt överblick över kedjan, från produktion till logistik, marknadsföring och försäljning.

”Det skiljer sig från en traditionell marknadsföringsroll. Där får du en produkt i handen som du marknadsför. Här har medarbetarna själva djupgående kunskap om produkten, eftersom de tagit fram den.”

Magnus Nyléns främsta uppgift är att koordinera och se till att lanseringarna av produkter inte krockar med varandra.

För att medarbetarna ska kunna ”härja fritt” är beslutsvägarna också korta. Som när de skulle ta fram ett tuggummi. Men hur skulle det smaka?

De lät en underleverantör komma in och presentera ett antal smaker. Sanna Hedman frågade vilken smak som sålde bäst. ”Mint” var svaret.

”Den tar vi”, svarade hon och så var det klart.

”Jag säger ofta till mina medarbetare ’led ditt område som om det vore ditt eget företag’. Om någon har fel, då får det bli fel. Jag vill ju att de ska vara experter på sitt område, och det blir de inte om jag går in och tar över.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden