I USA fick han mycket uppskattning för sina hårda nypor. Nu är Lars Nyberg vd för Telia Sonera, ett omvittnat svårstyrt företag med 28 000 anställda och drygt 600 000 aktieägare. Fem miljarder ska sparas och ägarna kräver tillväxt. Frågan är om hans machostil är vad som krävs för uppdraget.
Annons:

Lars … vem?  Det var inte många ute i Telia Soneras organisation som ens visste vem Lars Nyberg var när styrelseordföranden Tom Weymarn presenterade telekombolagets nye verkställande direktör.

LÄS MER: Fler Cheftester

»Nej, det var inte många som kände till Lars, men det behöver ju inte vara någon nackdel«, säger en av dem som nu försöker få grepp på nye chefen.
Lars Nyberg är en chef med rykte om sig att få saker och ting gjorda. Hans karriär vittnar om handlingskraft och hög arbetskapacitet. Han är starkt målinriktad och har redan hunnit tala folk trötta med sitt tal om vikten av att »leverera« eller ta konsekvenserna. Ord som kan låta hotfulla, men än så länge verkar organisationen mest uppskatta de raka beskeden.

I dagarna kommer Lars Nyberg att på allvar tvingas bekänna färg, när han presenterar sitt sparpaket för Telia Soneras drygt 28 000 medarbetare, enligt affärspressen har han sagt att det finns fem miljarder att spara genom att öka effektiviteten.

Lars Nyberg är ganska färsk på vd-stolen. Han tillträdde så sent som den 3 september 2007 – och inledde med sju veckors tystnad.
»Jag antar att han använde den tiden åt att lära sig så mycket som möjligt om bolaget och verksamheten«, hoppas en medarbetare.
»Men lite konstigt är det att han var så extremt frånvarande så länge«, tycker en annan. »Och väldigt konstigt är det att han inte passade på att intervjua toppcheferna. Nu vet vi inte varifrån han har hämtat sin information, sannolikt är det från ledningsgruppen. Men jag tror att han behöver ett mycket bredare underlag än så om han ska förstå den här organisationen.«

Den långa tystnaden innebar inte att Lars Nyberg behövde tid på sig att ställa in stolen på rätt höjd eller hitta lösenordet till sin dator. Tvärtom – under sina första veckor hann han fatta ett par, tre strategiska beslut som han tydligt kommunicerade när han väl bröt tystnaden.

Ett av besluten – kanske det viktigaste – framstår för en utomstående som både själv-klart och överraskande. Självklart, för att det handlar om vem som bestämmer, och överraskande att det ens ska behöva tas.

Lars Nyberg deklarerade tydligt och klart att det från och med nu är slut med Telia-traditionen att organisationen kan ta sig friheten att överpröva chefers och ledningens beslut. En Telia-vd har tidigare tydligen inte kunnat lita på att medarbetarna verkställer hans eller hennes beslut. I alla fall inte fullt ut.
När Lars Nyberg meddelade att den som hädanefter inte efterlever tagna beslut kommer att ställas till svars, blev reaktionerna två. Antingen: »Hur i jisse namn kan han redan ha märkt det?« eller »Ja, ja. Så har varenda ny vd sagt, men vi som har varit med ett tag vet i alla fall bäst.«
»Min avdelning har reagerat på att Telia Sonera varit en organisation där medarbetarna ifrågasätter och ibland till och med omprövar ledningens beslut«, säger en medarbetare. »Jag tycker det är bra att han var tydlig på den punkten.«
»Han gjorde fullständigt klart att den som inte är med måste kliva av«, konstaterar en annan. »Det känns skönt med någon som inte bryr sig om att vara politiskt korrekt, utan talar om vad det är som gäller.«

Är man vd för ett telekombolag bör man vara medveten om vikten av kommunikation. Är bolaget dessutom börsnoterat måste man kunna hålla aktieägarna på gott humör. Telia Sonera är en stor folkaktie, ett förhållande som alla vd:ar inte har förmått hantera.
»I det fallet kan Lars Nyberg knappast bli sämre än sin företrädare, Anders Igel«, kommenterar Claes Hemberg, informationschef på nätmäklaren Avanza.
»Anders Igel förstod aldrig det här med folkaktie. Han såg till de stora aktieägarnas intressen. Ett exempel är när bolaget genomförde en utdelning till sina ägare som var så krånglig att 20–30 procent av aktieägarna missade den. Men upplägget var gynnsamt för storägarna.«

Han menar att nye vd:n måste ha modet att erkänna att Telia Sonera inte på länge kommer att kunna växa så att aktien når upp till den nivå den såldes ut på 85 kronor. Nu ligger den på cirka 60 kronor.
»Nyberg har ju inga gamla lik i lasten, utan kan mycket väl vara den som klarar att få igenom budskapet att Teliaaktien ger utdelning, inte tillväxt«, säger Claes Hemberg.
Lars Nyberg äger inte själv några aktier i Telia Sonera! Det är annars vanligt numera, att nyutnämnda börs-vd:ar hostar upp ett antal miljoner och placerar dem i det egna företaget, vilket exempelvis Carl-Henric Svanberg gjort i Ericsson.

Frågan är om Lars Nyberg innerst inne tvivlar på Telia Soneras möjligheter, eller om han helt enkelt bekänner sig till den vd-skola som säger att utan egna aktier frestas en vd aldrig till åtgärder som kortsiktigt gynnar hans privatekonomi?

Några stora omorganisationer planerar Lars Nyberg inte, har han också låtit meddela sina medarbetare. Och det är ett beslut som tacksamt togs emot, eftersom det bara hade gått nio månader sedan företrädaren Anders Igels genomgripande omorganisation hade slutförts. Frågan är hur det löftet går att kombinera med de stora besparingar som han också har deklarerat.

Lars Nyberg återvände till Sverige 2003 efter många år utomlands. Karriären har varit spikrak. Efter ekonomexamen vid Stockholms universitet fick han jobb på Philips i Sverige, blev Sverigechef för telekom och datasystem och flyttade utomlands där Philips-karriären fortsatte uppåt.

1995 bodde han i holländska Eindhoven när han värvades som vd för den amerikanska hårdvarujätten National Cash Register, NCR. I dag räknas bolaget som världsledande inom bankomater, butiksdata-system och datalagring, då var det ett bolag på fallrepet.

NCR ligger i Dayton, Ohio, för övrigt staden där bröderna Orville och Wilbur Wright konstruerade världens första flygmaskiner i sin cykelfabrik. Staden Dayton blev på många sätt symbolen för amerikansk industriell framgång och ncr skapade en stor del av välståndet. Men på 1970-talet vände utvecklingen och företaget hamnade i utförsbacke.

Lars Nyberg har själv i tidningsintervjuer berättat vilken tuff start han fick på ncr. Bara några veckor efter att han tillträdde tillkännagav huvudägaren at&t att bolaget skulle säljas och börsnoteras, ett faktum som de hade underlåtit att informera Lars Nyberg om. Det var bara att bita ihop, gilla läget och börja skära bort olönsamma verksamheter. Det gjorde han så pass bra att han blev kvar
som vd – och styrelseordförande – i hela åtta år.

För att klara att genomföra en så stor omdaning krävs hårda nypor, men också förtroende för att medarbetarna klarar av sina jobb.
»Jag har jobbat för flera vd:ar, och det är klart att de behöver vara tuffa för att komma dit där de är. Men jag tror att Lars ofta reflekterade över om han gått för hårt fram i någon situation«, säger en av dem som var med.

När Lars Nyberg gjorde entré hade ncr 46 000 anställda. De fick en svenskfödd vd som varken sökte konsensus eller förankring för sina sparbeslut. När han hade bantat klart var personalstyrkan nere i 30 000.
För detta hyllades han i affärstidningarna over there, men förblev näst intill okänd i de bredare lagren hemma i Sverige.

Han återvände till Sverige som en ekonomiskt oberoende man, men ändå för ung för golfbanan. Tack vare ett antal styrelseuppdrag fick han dagarna att gå, men saknade något rejält att bita i när han tackade ja till Teliauppdraget. Även om det finns en annan teori om orsaken.
»Hur stor han än är i usa så har han ändå inte lyckats bli profet i sitt eget hemland«, spekulerar en röst från andra sidan Atlanten. »Han trodde kanske att han skulle hälsas som en nestor när han återvände, men det var väl ingen som brydde sig så mycket.«

För Teliamedarbetarna står det redan klart att Lars Nyberg tillämpar en amerikansk ledarstil med en stark hierarki. Det kan kanske också förklara varför han inledningsvis helt och hållet verkar luta sig mot ledningsgruppen, utan att söka personlig kontakt med andra höga chefer. Något som han hade stor glädje av under usa-åren. Men helt såld på den ordning som råder i amerikanska bolag är han inte. Där vet chefen alltid bäst och medarbetarna efterlyser ständigt nya beslut från chefen, men vågar sällan komma med egna förslag till lösningar.

På den punkten kommer han att bli bönhörd, det lovar flera av hans medarbetare på Telia Sonera, där ingen ifrågasätter hans förmåga att spara sig ur kriser. Däremot undrar man hur tillväxtorienterad han är. För nu måste Telia Sonera expandera, det är alla överens om – från styrelsen till medarbetarna längst ut i organisationen.

LÄS MER: 89.Teliakrisen sammanfattning

Lars Nybergs arbetskapacitet är om–vittnad. Själv har han berättat om arbetsdagar på 16–17 timmar, sju dagar i veckan och högst en veckas semester på året.
»Bullshit«, kommenterar en av Nybergs usa-kontakter. »I usa måste man odla myten om den hårt arbetande affärsmannen. Men visst kan man plocka ut sex veckors semester, även om man inte kan ta fyra veckor i rad på sommaren. Speciellt om man har tillgång till företagets egna plan och kan flyga direkt till Västindien …«

Nå, nog kommer han att få jobba på Telia också, uppgifter saknas inte.
»Just nu verkar han befinna sig i ett tillstånd av osäkerhet, eftersom han är så angelägen om att tydligt visa att det är han och ingen annan som bestämmer«, säger en av dem.
»Han verkar vara väldigt angelägen om sin image av handlingskraft, det ska bli väldigt intressant att se hur han reagerar när han varseblir vilket komplicerat företag Telia Sonera är«, kommenterar en annan.
»Varenda ny vd vi har fått har på dag två konstaterat att våra it-system är både ålderdomliga och dyra. Men ingen har hittills gått iland med att byta ut dem. Det är en sådan där grej som alla har stångat sig blodiga på, innan de har gett upp.«

En annan tycker sig redan nu se en chef som visserligen har en viss karisma, men som verkar ha svårt för att lyssna och långt till empatin.
»Han tar plats och har stor auktoritet. Pratar mycket, men är en dålig lyssnare. Den som vill framföra en avvikande mening måste kunna ta för sig och vara beredd på att argumentera väl för sin åsikt när man ställs till svars«, säger en som försökt. »Problemet är att man inte kan läsa av honom, för mig är han än så länge en gåta.«
»Det är i och för sig bra att man måste kunna motivera sig, men han verkar ändå aldrig backa från sin uppfattning.«

Men tidigare medarbetare har en annan uppfattning:
»Vi hade ofta svåra diskussioner. Men han lyssnade alltid på vad jag sade, reflekterade och tog intryck även om vi såklart inte alltid tyckte lika. Lars har alltid väldigt starka åsikter om saker och ting, men man kunde påverka dem.«

Det är naturligtvis ofrånkomligt att Lars Nyberg har en amerikansk ledarstil som är ljusår från den omvittnade konsensus-kulturen som råder i Sverige och i Telia (men kanske lite mindre i den finska halvan, Sonera). De flesta vi har talat med uppskattar den sidan hos honom, och han får dessutom beröm för sin retoriska förmåga och sitt sätt att inta scenen.
»När han var på besök hos oss uppskattade vi särskilt att han inte svävade ut i floskler, utan presenterade sitt budskap kort och koncist. Han talade väl i tio, femton minuter, sedan fick vi ställa frågor. Är alltså inte en chef som står och maler, men lyckas ändå få mycket sagt.«

TEXT: Annika Rosell och Gunilla Kinn

LÄS MER: Lars Nyberg avgår

Fotnot:

Artikeln är hämtad ur Chef nr 1 2008

0 Kommentarer

Kommentera

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>