Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Stefan Krook vill rädda världen OCH tjäna pengar

Okategoriserade
Text:
Publicerad
Stefan Krook, vd på Kivra och grundare av God El. Foto: Clara Löfvenhamn.

När man läser om dig får man bilden av en allt igenom god, osjälvisk entreprenörshjälte. Vilka är dina svaga sidor som chef?
”Det kommer naturligt för mig att uppmuntra. Men en bra chef måste också kunna ge negativ kritik. Det har jag varit tvungen att kämpa med. Vår HR-chef på Glocalnet sa något väldigt klokt: ’Du vill vara snäll mot alla, men det är inte snällt att som chef att låta bli att ge kritik.

Med kritik ger man människor en ärlig chans att utvecklas.”

Du har grundat GodEl och GodFond som skänker bort vinsten till välgörenhet. Vad var tanken?
”Tanken var att göra det jag var bra på – entreprenörskap – och vända kraften i det till något gott. Det mår jag också bra av.”

Nu är du vd för ett strikt kapitalistiskt bolag. Varför bytte du bana?
”Jag var vd på GodEl och GodFond de första åren för respektive bolag. Sedan var de mogna för nya vd:ar som kunde ta över stafettpinnen. När jag blev kontaktad av Kivra såg jag det som ett bra tillfälle att få vara entreprenöriell, men samtidigt lösa ett samhällsproblem. I min mening kommer vi göra oerhörd nytta för miljön eftersom det sparar massor med papper att få brev digitalt i stället för hem i brevlådan. Min utgångspunkt är att man kan göra gott, men samtidigt tjäna pengar.”

Ni har till och med ’göra gott’ som ett av era ledord?
”Ja, och när jag träffar investerare blir de ibland förvirrade av det. Vissa tycker inte att man ska blanda ihop vinstdrivande verksamhet med att göra gott. Men jag tycker tvärtom.”

Vad tar du med dig från ledarskapet på GodEl till Kivra?
”Känslan att vi ska rädda världen. Även Kivra är en göra gott-satsning genom företagande. Samtidigt kan vi inte rädda världen om vi inte är lönsamma. Därför fokuserar vi just nu på att hitta affären. Det är vår knäckfråga.”

Finns det några nackdelar med att drivas av idealism?
”Ja, det har jag ibland sett som en risk på GodEl, att idealismen kan ta över eller förvirra. Då måste cheferna hela tiden vara tydliga med varför vi är där. Jag värdesätter arbetsglädje och flexibilitet, men vi kan inte bara jobba när vi har lust, eller ägna majoriteten av vår tid åt att källsortera. Kunden kommer först. Budskapet är: ’varenda kund vi servar ger mer pengar åt välgörenhet’.”

Många chefer vill göra gott men brottas med snäva ekonomiska ramar. Hur ska man få ihop det?
”Det är hopplöst att göra någon typ av social insats om det inte finns en kultur för det i företaget. Jag har många bekanta som har velat göra förändringar inom sitt företag men samtidigt fått känslan att ’ingen av mina chefer skulle förstå det här’. En mellanchef kan ha svårt att genomföra den typen av förändringar.”

Det låter pessimistiskt?
”Min övertygelse är att man ska hitta det man är bra på och använda det för att göra gott. Ett exempel: ett it-företag kan hjälpa en välgörenhetsorganisation med webblösningar. Att skänka bort vinsten är bara en modell, och dessutom en väldigt sällsynt sådan. Det finns plats för så många andra metoder att göra gott.”

Både H&M:s vd Karl-Johan Persson och Oriflames grundare Robert af Johnick har investerat i dina företag. Vad har de lärt dig konkret om ledarskap?
”Robert är en oerhört varm och genuin människa som alltid har haft fokus på att hans företag ska göra rätt. Inte bara följa lagen, utan göra det som är rätt. När jag och Karl-Johan diskuterar är han bra på att jämföra våra företag. Det känns som om vi har likadana utmaningar. Åtminstone fram till att han säger ’ja, i just det fallet kanske det är lite svårare för mig eftersom vi finns i 250 länder’. Han har lärt mig mycket om vikten av att skapa en positiv företagskultur.”

Du skänker bort stora summor till välgörenhet. Har du aldrig dåligt samvete och känner ’jag borde göra mer’?
”Om det är någon punkt jag har dåligt samvete på, är det balansen mellan arbete och familj. Jag skulle vilja ha mer tid med mina döttrar.”

Tröttnar du aldrig på framställas som god?
”Jag gör gärna gott, men jag är trött på stämpeln jag har fått som ’osjälvisk och upphöjd’. Det tjänar inte mina syften. Jag försöker göra det jag är bra på och vända kraften i det till något gott. Det kan alla göra och det skulle hända mycket om fler sökte just den vägen.”

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden