asa_oriflame

Chefer efterfrågar inte de egenskaper du tror

Använder du ord som kunnig, disciplinerad och ambitiös när du söker jobb? Gör inte det. En ny studie från Manpower visar att chefer efterfrågar helt andra egenskaper. Här är orden som ska rakt in i ditt cv.

När bemanningsföretaget ManpowerGroup undersökt svenskarnas attityder kring egenskaper på jobbet är resultatet tydligt: Det är stor skillnad mellan vilka egenskaper svenskarna besitter och vilka egenskaper cheferna faktiskt efterfrågar. Det är ingen raketforskning men visar tydligt på förändringar på arbetsmarknaden. Förändringar som chefer anpassat sig till snabbare än andra yrkesgrupper.

Denna text är ett samarbete mellan Chef och bemannings- och rekryteringsföretaget ManpowerGroup. Undersökningen Work Life är gjord av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup och tidningen Chef. En rapport om undersökningen finns att ladda ned på ManpowerGroups webbplats.

Svenskarna tror att chefen efterfrågar en kunnig, lojal och disciplinerad person. Alla dessa egenskaper hamnar lägre i rankning när frågan ställs till chefer: ”Vilka egenskaper efterfrågar du som chef mest?”. Då hamnar istället ”Rak i kommunikationen” högst. Det verkar dock ha gått medarbetarna förbi. 22 procent av de som besvarat undersökningen beskriver sig själva som kommunikativa och de tror inte heller att rak kommunikation värdesätts av chefen.

”Jag har nog aldrig hört en potentiell medarbetarkandidat lyfta sin kommunikativa förmåga”, säger Åse Sundberg, Global Talent Manager på hudvårdsjätten Oriflame.

Tvärtom förekommer däremot oftare:

”Det är extremt vanligt att man har stora förväntningar på att chefen ska vara kommunikativ och rak, det kommer alltid upp när man frågar kandidater om hur de vill att en chef ska vara”, säger hon.

SU

Magnus Sverke är professor i arbets- och organisationspsykologi på Stockholms universitet. Han säger att det kan finnas en naturlig förklaring:

”Rak kommunikation är enklare uppifrån än nedifrån, som medarbetare sticker man kanske inte gärna ut hakan”.

En för cheferna högt värderad egenskap är att medarbetare är lyhörda. Men endast 17 procent av svenskarna beskriver sig själva som lyhörda. Återigen handlar det om att svenskar underskattar de kommunikativa egenskapernas betydelse, som till exempel lyhördhet och tydlighet. En förklaring är att det ökat i betydelse på senare år.

3 tips: Så blir du bättre på att kommunicera

1. Ge exempel på tillfällen då ditt sätt att kommunicera varit lyckat. Hur gjorde du då? Det kan handla om allt från hur du fått ett budskap att gå fram, hur medlat i en konflikt på arbetsplatsen genom att använda din kommunikativa förmåga eller hur du duktig du är på att hålla effektiva möten.
 
2. Ta dig tid till att fundera över dina styrkor och svagheter inom kommunikation. Vilka är dina styrkor och vad behöver du faktiskt bli bättre på?
 
3. Be dina tidigare chefer, kollegor eller vänner om feedback på dina kommunikativa skills, för att ta reda på om det överensstämmer med din egen bild av dig själv. Dessa insikter kan du också lyfta på arbetsintervjun. Det visar att du tagit dig tid till att utvärdera dina kommunikativa egenskaper och att du är medveten om att konstruktiv kritik är lika med utveckling.

”Kommunikation blir allt viktigare, det är bland annat helt avgörande för arbetsmiljön. Ingen vill jobba på ett bolag där det muttras bakom stängda dörrar”, säger Åse Sundberg.

IMG_8418

Magnus Sverke håller med och pekar på att rykten som florerar kan haverera en verksamhet.

”De flesta chefer uppskattar om medarbetare berättar vad som är tokigt”, säger han.

Att ha lätt för att samarbeta, en egenskap som 35 procent av svenskarna anser att de besitter, kan vara ett sätt att ge uttryck för kommunikativ förmåga menar Magnus Sverke.

”Under 1960 och 1970-talet var delaktighet något som nästan alla organisationer arbetade med. Efter det kom fenomen som till exempel empowerment och därefter slog kommunikation igenom”, säger Magnus Sverke.

När Åse Sundberg rekryterar toppkandidater är kommunikation ett måste. Därför utför hon alltid personlighetsanalyser för att mäta kandidaternas kommunikationsförmåga.

”Det rymmer mycket inom kommunikation, men för att få en samlad och ärlig bild över hur kommunikativ en kandidat är så jag testar bland annat hur stödjande, empatiska och hur de  uppfattar sin omgivning”, säger hon.

IMG_8419

Undersökningen visar även att svenskar överskattar vikten av kunnighet och tror att det är en egenskap som chefer går igång på. I själva verket är det betydligt viktigare för chefer att ha ansvarstagande, kommunikativa medarbetare som har lätt för att samarbeta och är resultatorienterade.

Men det finns matchningar. När svenskarna beskriver sig själva på jobbet använder två av tre ordet ansvarstagande. Det stämmer väl överens med vad svenska chefer efterfrågar. Hela 75 procent av cheferna svarar att de vill ha en medarbetare som är ansvarstagande.

”Plikttrogenhet och förmågan att utföra en uppgift på bästa sätt är vad som generellt efterfrågas vid rekryteringar. Att medarbetare lyfter egenskaper som visar att de har lätt för att samarbeta eller att man är ambitiös, pålitlig eller ansvarstagande är egenskaper som historiskt har varit centrala vid rekrytering av personal”, säger Magnus Sverke.

Totalt har 4 266 svenskar svarat på undersökningen. Av dessa var cirka 2 579 anställda, 1001 arbetssökande, 248 egenföretagare, 365 chefer samt 356 studerande.