Jo, unga vill visst bli chefer

Okategoriserade
Publicerad

Nyfikenheten på chefskap bland unga är stor. Det visar ett utdrag om ledarskap, beställt av Scouterna, från Sveriges största attitydundersökning bland ungdomar (15-24 år), Ungdomsbarometern. Åtta av tio tror sig vilja testa någon form av chefsskap i framtiden. 51 procent kan tänka sig att vara chef på mer permanent basis. Att bli chef ligger därmed högst av alla yrkestyper som ungdomar vill bli. En fjärdedel ser sig som högsta ledare för ett stort företag eller en organisation.

”Vi ser tydligt att den allmänna uppfattningen om att unga inte vill bli chefer är en myt”, säger Erik Arroy, expert på utbildning och kompetensförsörjning på Ungdomsbarometern.

Främsta anledningen till att ungdomarna vill bli chefer är att de vill kunna påverka utvecklingen och därefter för att de anser sig duktiga på att leda andra och för att få mer ansvar. Pengarna är också viktiga, för 35 procent.

För dagens chefer är det kanske också intressant vad 90-talisterna tycker är de viktigaste egenskaperna hos en chef. Högst upp på listan kommer ”att vara rättvis”, vilket hälften har svarat. Därefter i turordning: att lära känna sina anställda, ge mycket feedback, inspirera, vara öppen och ärlig, att inkludera alla, att uppmuntra anställda att inte vara rädda för att begå misstag och att lyssna.

Och när det gäller vad som skulle få dem att tacka nej till ett jobb kommer miljöskadliga och oetiska produkter högt på listan. Men allra högst upp kommer en dålig arbetsmiljö, både fysisk och psykosocial.

Scouterna, som jobbar mycket med ledarskap bland unga, ville ta reda på om deras medlemmar skiljer sig från ungdomar i stort när det gäller tankar om ledarskap. Det gör de på vissa punkter. En ännu större andel bland scouter, nära nio av tio,  tror sig vilja testa på ledarskap. Åtta av tio vill göra det för att påverka utvecklingen och sex av tio för att de är duktiga på att leda andra. Scouterna har också en större drivkraft i att få hjälpa andra och är mer benägna att välja bort arbetsgivare som jobbar med oetiska produkter.

Ungdomsbarometern genomfördes under hösten 2014, på just denna delen av undersökningen har cirka 5 000 ungdomar som utgör ett statistiskt representativt urval av åldersgruppen 15-24 år svarat.

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden