Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Vilken träningstyp är du?

Hälsa
Text: Redaktionen
Publicerad

Nio-till-fem-chefen

Beskrivning: Ganska jämn arbetsbelastning. Regelbundna arbetstider och begränsad övertid. Mest stillasittande jobb, många möten, mycket datortid, ganska jämn stressbelastning. Få eller inga med­arbetare.

Exempel: Administrativ chef, ekonomichef, HR-chef, specialist.

Emma Lindblom tipsar: ”Eftersom ditt jobb är stillasittande är det viktigt att du gör någon form av konditionsträning några gånger i veckan, till exempel löpning, cykling, spinning, stavgång eller simning. Sitter du mycket framför datorn är det också bra att göra mag-, rygg- och pilatesövningar som stärker din hållning.”

Träning på jobbet: ”Ta en promenad på lunch-en, stå upp och jobba, ta trappan, inte hissen.”

 

 

Upp och spring-chefen

Beskrivning: Mycket operativ chef som ofta rör sig inom verksamhetens område. Hög arbetsbelastning, fysisk och/eller mental belastning. Ganska regelbundna arbetstider, ojämn stressnivå. Ofta många medarbetare.

Exempel: Mellanchef inom industri, skola, vård och omsorg, butikschef, byggchef.

Emma Lindblom tipsar: ”Eftersom du rör mycket på dig och har en stressig tillvaro är yoga och pilates bra träning. Det stressar ner och ökar smidigheten. Styrke­träning, spinning och rodd passar bra för att undvika överbelastningsskador, och kan vara bra konditionsalternativ om du är trött i benen.”

Träning på jobbet:
”Tänk på att använda bra skor för att undvika problem med benhinnorna. Stretcha vaderna, gör tåhävningar eller benböj för att öka cirkulationen.”

 

Resa och rusa-chefen

Beskrivning: Oregelbunden, ofta hög arbetsbelastning. Många resdagar, mycket möten och ofta jobb från bilen. Oregelbunden arbetstid, mycket övertid. Ojämn, ofta hög stressnivå. Några underställda chefer eller medarbetare.

Exempel: Distrikts- eller regionchef i näringsliv eller offentlig sektor, försäljningschef.

Emma Lindblom tipsar: ”För dig gäller det att vara flexibel. Löpning behöver man inte mycket utrustning till. Kettle­bells (ett slags hantlar) och crossfit är också snabba träningsformer. Åker du mycket bil är det viktigt att träna hållning, det vill säga mage och rygg, till exempel genom core-klasser.”

Träning på jobbet: ”Ha alltid träningsskor i bilen. Har du 30 minuter över kan du ta en promenad. Tänk på hur du sitter i bilen, försök att inte sjunka ihop.”

 

Flyg och far-chefen

Beskrivning: Hög arbetsbelastning, oregelbundna arbetstider och långa arbetsdagar. Många resdagar eller långresor med övernattning. Många möten och representation. Ofta hög stressnivå. Flera underställda chefer.

Exempel: Högre chef eller vd i större organisation eller myndighet.

Emma Lindberg tipsar: ”Du måste vara flexibel och träna när det går i din pressade vardag. Löpning eller snabba promenader passar på de flesta ställen och tider. Dina träningspass kommer antagligen att vara korta, så se till att öka intensiteten. Börja dagen med armhävningar, situps och planka – och jogga på stället. Se till att röra dig under flygturer för att öka blodcirkulationen.”

Träning på jobbet: ”Boka hotell med gym. Köp ett exetubeband för styrkepass på rummet.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden