Två män i samtal.

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

Vad fick dig att skriva boken?
”Jag har haft kurser i kommunikation i över 30 år och min erfarenhet är att de flesta chefer samtalar för lite med sina medarbetare. Jag vill ge verktyg till chefer att snabbt kunna förbereda sig för olika typer av samtal. Ledarskap handlar om att hålla samtalet igång, det är ett smörjmedel för organisationen. Chefer som samtalar med sina medarbetare blir bättre ledare.”

Vilken typ av samtal tycker flest chefer är svårast?

”De som griper in i medarbetares privata sfär våndas de flesta inför, som exempelvis missbruk, dålig lukt, kränkningar och mobbning. De flesta tycker också att det är svårt att sätta regler för vett och etikett, kulturkrockar och kärlek på jobbet.”

10 tecken på missbruk.

Läs också: 10 tecken på missbruk

Vilket misstag är vanligast när vi ska samtala med medarbetare?

”Det är att undvika samtalet och tro att det ska bli bättre av sig själv eller att lägga över det på hr. Ett annat vanligt misstag är att gå som katten kring het gröt, inte vara tydlig och inte ha ett tydligt mål.”

Vad är viktigast att tänka på i svåra samtal?

”Att försöka göra allt du kan för att skapa tillit och förtroende. Det skapar du genom att ofta ha samtal och att lyssna och fråga i stället för att värdera. Uppmuntra, bekräfta och spegla din medarbetare i samtalet.”

Vad är viktigast att träna på som chef som har många samtal?

”Att faktiskt ha dem även om det är svårt och du är osäker. Riktigt misslyckade samtal är bara de som aldrig genomförs. Planera alltid ett tydligt budskap, hur du ska börja och vad som kan hända. Då har du något att hålla dig till. Det är också viktigt att reflektera efter varje samtal.”

featured

Läs också: Guide: Så stöttar du utmattade medarbetare

marknadsbit-svarasamtal_oversikt
Webbinarium 5 nov

Bli av med stress inför jobbiga samtal

Seminariet för dig som vill vända potentiella konflikter till konstruktiva konversationer. Ledarskapsexperten Anna Lundwall leder övningar, scenarion och rollspel.verktygen för att ta tag i de jobbiga samtalen du helst sluppit.

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

uppsagningarbjorn
Konflikthantering

Fråga psykologen: ”Hur ska man informera om uppsägningar?”

Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakris. Här ger han svar på dem.
kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.

kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

rpc
Konflikthantering

Rikspolischefen: ”Så arg får du bli som chef”

I podden Chef Dilemma svarar rikspolischef Anders Thornberg på hur mycket känslor man får visa som chef: ”Jag hade rätt hett humör när jag var yngre, jag också.”