Person som lagar mat i stormkök

Veckans trendspaning: ”Årets julklapp säger något viktigt om chefers svåra uppgift”

Att stormköket blir årets julklapp är ett tecken på den svåra balansgång mellan trygghet och innovation som chefer och ledare står inför framöver.

Många av oss minns fortfarande när wokpannan blev utsedd till årets julklapp. Då, på den tiden, valdes ofta något nytt och modernt av HUI – gärna en maskin av något slag (åren före wokpannan var det till exempel bakmaskinen och videokameran). Vi låter det vara osagt hur många av alla dessa ting som blev stående i något skåp, men det spelade ingen roll: årets julklapp SKULLE nästan vara något så nytt och modernt att det var obegripligt.

Nu går det lite åt andra hållet. När HUI i år utser stormköket till årets julklapp vet alla redan vad ett stormkök är, och det handlar snarare om en produkt som fått ett nyväckt intresse under året och speglar vår tid, än en nyhet som just kommit ut på marknaden.

”2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen och stormköket representerar därför den, på många sätt märkliga, tid vi lever i”, skriver HUI i motiveringen.

Att vi gått ut mer i naturen och behöver stormköket är naturligtvis en oerhört positiv effekt av krisen – och är dessutom förmodligen långt mer klimatvänligt än alla de nymodiga maskinerna som blev årets julklapp förr. Besök på vandringsleder och fjälltoppar har dessutom slagit nya rekord trots en mycket begränsad turism från utlandet, och därför räddat både sportbutiker och turistattraktioner.

Men att stormköket är årets julklapp (och att Blocket utsåg sällskapsspelet till årets begagnade julklapp) är också ett tecken på vår längtan efter trygghet i kris. För det handlar inte bara om julklappar, utan om större rörelser i samhället. I svåra tider vet vi att vi tenderar att bli mer konservativa.

”Generellt när man blir rädd vill man ha trygghet. Det finns en möjlighet att det också leder till att man bryr sig mer om den egna gruppen och traditioner”, säger framtidsforskaren Pontus Strimling från Institutet för framtidsstudier.

Vi tenderar också att ty oss till starka ledare, något forskaren Charlotte Klinga beskriver i Chefstidningen:

”När människor är osäkra eller rädda tenderar vi att söka oss till ganska stereotypa ledare – ett slags föräldragestalter som pekar med hela handen. Vi styrs av djupt liggande och lite primitiva funktioner och väljer gärna ledare som är över medellängd, det blir alltså ofta män. Jag tycker att Anders Tegnell är en ganska typisk sådan fadersfigur som vi tyr oss till nu.”

Nappflaska och latte i take away-mugg, i bakgrunden kontor

Läs också: Veckans trendspaning: Lattemammornas revival och arbetsplatsens nya rum

Vad får då detta för konsekvenser för chefer? Förmodligen innebär det att medarbetare kommer att jobba ännu mer ute i naturen framöver – kanske kommer vi vänja oss vid videomöten från en fjälltopp? För de som fortfarande jobbar på arbetsplatsen blir naturen ett sätt att varva ner från en stressig vardag – och för de som jobbar hemma behöver ledigheten spenderas någon annanstans än i hemmet för att verkligen kunna njutas av.

Men chefer och ledare står inför 2021 också inför den svåra uppgiften att balansera mellan längtan efter trygghet och behovet av nytänkande och innovation – samt mellan de både negativa och positiva effekterna av att dra sig tillbaka, bry sig mer om den egna gruppen och uppväcka gamla traditioner.

Vad gör vi av alla corona-valpar när vi återgår till kontoren?

Läs också: Veckans trendspaning: Vad ska arbetsgivarna göra med alla corona-valpar?

Relaterade artiklar

Åsa Edlund Jönsson på SVT
Ledarskap

Vad gör sportchefen utan sport?

Tävling efter tävling ställdes in på grund av corona, och SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson blev nervös. Hur skulle de fylla tablån? Men både hon och redaktionen visade sig sitta på en guldgruva av nya idéer.
Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

Hjärta med texten hope ritad på immig glasruta.
Ledarskap

Utan framtidstro – inget affärsresultat

Av de tio intelligenser som man listar och mäter inom emotionell intelligens är optimism den allra viktigaste, menar ledarskapskonsulten Leif Klockare på Roche Martin. 
motivation2021
Ledarskap

Tips från 24 toppchefer: Så motiverar du dina medarbetare – och dig själv – just nu

Hur peppar och motiverar vi oss bäst under gråa vinterdagar i coronakrisens tid? Under 24 dagar i december svarade chefer och ledare på frågan hur de motiverar sig själva och sina medarbetare just nu. Här är deras bästa tips att ta med sig in i det nya året. 
Person i gul tröja som ser självsäker ut och pekar på sig själv
Ledarskap

Därför överskattar vi vår kompetens – fast vi inte tror det

Fyra av fem yrkesarbetande svenskar tror att deras kompetens kommer att vara lika attraktiv på marknaden om fem år, enligt en Sifoundersökning. Men det mesta pekar på att det är helt fel. Ett psykologiskt fenomen kallat Dunning-Kruger-effekten ligger bakom denna överdrivna tilltro till vår förmåga.
julfest1800
Ledarskap

Så fixar du julfesten på jobbet

I år kommer de flesta chefer och medarbetare inte äta julbord, dela ut julklappar och sjunga om tomtegubbar ihop på arbetsplatsen. Så vad gör vi? Och hur viktig är egentligen julfesten?
Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Vad gör vi av alla corona-valpar när vi återgår till kontoren?
Karriär

Veckans trendspaning: Vad ska arbetsgivarna göra med alla corona-valpar?

”Jaså har du också blivit med corona-valp?” frågar vi numera varandra på redaktionen. Och det är inte bara vi. Husdjursförsäljningen har gått upp så mycket att det till och med är smådjursbrist på vissa håll.