Illustration med en penna märkt

Alla ledare behöver vara beredda på cancel culture

Cancel culture och att ”bli cancelad” var förut mest förknippat med enskilda personer på sociala medier, men händer nu även allt fler företag. Då gäller det att vara redo som chef.

Är det något begrepp utan virus-anknytning som blivit ett buzzword under det senaste året, så är det cancel culture. Fenomenet, som handlar om att en person, grupp eller företag blir ”cancelade”, det vill säga bojkottas, framför allt i sociala medier men även offline, kommenteras till och med av Barack Obama i hans sommartal.

Från att tidigare ha avfärdats med att det bara sker online, är nu cancel culture högt uppe på dagordningen. För under corona är vi alla online, och skillnaden mellan världen och internet har minskat till ingenting i ett litet poff.

Som chef gäller det att vara förberedd och inläst, för allt pekar på att cancel culture blir ännu vanligare.

Från att tidigare mest ha drabbat enskilda, ofta kända, personer, händer det också allt fler företag. Ett exempel i Sverige är havredryckstillverkaren Oatly, som från att tidigare hyllats i sociala medier fick känna på en bojkottkampanj när de tog in riskkapitalbolaget Blackstone som delägare. Blackstone anklagas bland annat för att skövla regnskogar i Brasilien och bryta mot mänskliga rättigheter, och många Oatly-fans blev besvikna och hotade med bojkott.

Förespråkarna för cancel culture lyfter ofta fram just detta: att det är ett sätt för kunderna att få företag att leva som de lär och inte bryta mot sina värderingar – annars blir konsekvenserna tydliga. Genom sociala medier kan människor som inte har formell makt i samhället gå ihop och påverka företag att bli exempelvis mer miljövänliga, antirasistiska och feministiska.

Motståndarna mot cancel culture menar i stället att det är ett mobbarbeteende som skapar drev utan att all fakta finns på bordet och riskerar att döma oskyldiga människor. En av de mest uppmärksammade protesterna mot cancel culture är ett öppet brev som publicerades i Harper’s Magazine, undertecknat av 150 forskare och journalister, bland andra Harry Potter-författaren JK Rowling. Skribenterna menade att cancel culture är en fara för yttrandefriheten.

Andra menar att en anti-kampanj i sociala medier drabbar enskilda personer hårdare än till exempel ett multinationellt bolag, så argument finns också om att det riskerar att drabba redan utsatta människor mest.

Vad gör vi av alla corona-valpar när vi återgår till kontoren?

Läs också: Veckans trendspaning: Vad ska arbetsgivarna göra med alla corona-valpar?

I och med sociala mediers enorma kraft syns även fler och fler exempel på cancel culture som börjar online, men får konsekvenser offline.

Den 27 juni i somras publicerades en film sociala medier där en man i en Costco-butik i Florida skrek rasistiska uttryck till en äldre kvinna. Filmen blev viral, och redan dagen efter hade mannen identifierats. Bara några timmar senare hade han fått sparken från sitt jobb. Företaget gick även ut offentligt och tackade för att de blivit medvetna om beteendet hos den ”före detta anställde”.

Utan att gå in på sakfrågan i just det här fallet, är det viktigt som arbetsgivare att förbereda sig: Hur gör du om en film visar att en medarbetare sagt något rasistiskt till någon? Hur gör du om en anställd utsätts för ett drev i sociala medier på grund av att hen jobbar hos er? Hur gör du om någon anklagas för något som hen säger att hen inte gjort? Här gäller det som chef att ha stenkoll både på lagen och sin moraliska kompass.

Att bojkotta företag, personer eller grupper på nätet är naturligtvis inte ett nytt fenomen. Men begreppet cancel culture har bara några år på nacken. Det började talas om så sent som 2017, och peakade rejält sommaren 2020 i samband med Black Lives Matter-demonstrationerna i USA.

Hur det hela framskrider debatteras därför hett i amerikanska och brittiska tidningar, men en sak är säker: Det kommer att fortsätta, både online och offline, och det kommer att göras med syfte såväl att förbättra som att förstöra, beroende på avsändare. Som chef gäller det att förbereda sig, kommunicera tydligt, skapa policies – och att leva som man lär.

Collage: Ett glas vin, Anders Tegnell och en mailbox med 3 olästa mejl

Läs också: 3 trender i veckan: Mejl, missbruk och Tegnell

chef-marknadsbit-1
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

Chef och medarbetare
Arbetsmiljö

Maxtaket i regionen: 35 medarbetare per chef

I Västra Götalandsregionen pågår ett målinriktat arbete för att minska personalgrupperna. Målet är att antalet medarbetare bör begränsas till mellan 10 och 35 per chef. ”Vi ser det som en investering”, säger hr-strategen Niklas Thorell Sjöström.
Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

En ledarfågel som leder många andra fåglar
Arbetsmiljö

Leder du för många medarbetare?

50, 60, 70 medarbetare att ensam ansvara för – eller ännu fler. En orimlig, men långtifrån ovanlig situation för första linjens chefer i kvinnodominerad offentlig sektor. Forskaren Annika Härenstam varnar för än tuffare villkor när staberna sväller och ledarskapet på "golvet" prioriteras ner.
sjalvledarskapvalmaende
Arbetsmiljö

Ny studie: Självledarskap ger ökat välmående

Människor som utövar självledarskap blir bättre på att hantera osäkerhet, samarbeta med andra och att sätta gränser mellan jobb och fritid, visar en ny studie. 
Distansjobbare under corona
Arbetsmiljö

7 tips – så leder du medarbetarna på distans

Distansjobb är framtiden, även efter de pågående massvaccineringarna mot covid 19 – det menar 90 procent av HR-cheferna i en enkät från globala konsultföretaget Gartner. Här är de bästa tipsen på hur du får det att funka som chef.
John Mellkvist och omslaget på hans bok Välj din ålder
Arbetsmiljö

John Mellkvist: ”Även unga oroas av ålderism”

Årets superkommunikatör 2019, John Mellkvist, skriver i boken "Välj din ålder" om våra förlegade attityder till ålder. Vi behöver se fördelarna med alla olika åldrar, menar han.
Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

chefenfuskar
Arbetsmiljö

Oväntade fyndet: Detta får chefen att fuska

Det finns många studier om hur chefen påverkar sina medarbetare, men nu har forskarna sett intressanta saker om det motsatta förhållandet.