Vårt expertteam rycker ut

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Paulas rop på hjälp:

”Jag vill utveckla min förmåga att inspirera och motivera mina medarbetare. Jag är ny som chef för gourmetrestaurangen och hotellet Mötesplats Österlen. För cirka ett halvår sedan efterträdde jag den tidigare chefen som också är min man. Tillsammans driver vi stället. Men nu har min man öppnat en ny krog och jag är ensam kvar här.

Tillsammans med medarbetarna har min man som chef nått stor framgång med företaget. Restaurangen har fått pris för sin gourmetmat och både restaurang och hotell med konferensverksamhet har gott renommé. Jag känner att jag som chef har mycket att leva upp till, men jag är en annan person än min man. Vi har helt olika ledarstil.

Jag behöver stöd att hitta mitt eget sätt att fungera tillsammans med medarbetarna, så att vi blir ett team. Jag känner mig osäker i min roll och på om jag egentligen duger som chef.

Jag har sex medarbetare på heltid, men under högsäsong är vi fler. Jag är chef för restaurangchefen och köksmästaren, men deras personal ansvarar de själva för. De arbetar mycket självständigt som de kunniga specialister de är.

Utöver dem leder jag hotell- och konferenspersonalen, frukostvärdinnor och städpersonal.

Jag behöver hjälp att hitta verktyg för att ge alla dessa medarbetare feedback, stöd och förutsättningar för att fortsätta kunna leverera på topp, trivas och utvecklas.”

”Du behöver lyssna mer”

Paula Börje får hjälp att lösa sina ledarskapsproblem när hon träffar Chefs expert Birgitta Ahltorp.
”Jag får rysningar i hela kroppen. Det här hade jag ingen aning om”, utbrister Paula Börje.

Hon får flera rejäla överraskningar när hon träffar Chefs expert, ledarutvecklaren och psykologen Birgitta Ahltorp, framför en sprakande öppen spis på ett vindpiskat Österlen. Paula Börje får veta att hon uppfattas som en chef som sätter tydliga mål, utvecklar företaget och ger klara besked om vem som ska göra vad, samtidigt som hon ger medarbetarna möjlighet att fatta självständiga beslut. Hon upplevs som tydlig och disciplinerad.

”Det trodde jag aldrig. Snarare trodde jag att detta var några av mina svagare sidor och det som jag skulle få hjälp med i dag”, säger hon.

Före mötet har Birgitta Ahltorp låtit både Paula Börje själv och hennes medarbetare svara få ett digert frågeformulär. Resultatet beskriver Paula Börjes ledar- och kommunikationsstil. Det är detta som är utgångspunkten för samtalet.

Det visar sig att Paula Börje har underskattat sin förmåga som chef på flera områden. Omvänt har hon överskattat sin förmåga när det gäller att ge beröm, fira framgångar, lyssna och vara öppen för kritik. Där anser medarbetarna att hon borde bli bättre.

”Jag tycker att jag berömmer och motiverar, men uppenbarligen når det inte fram”, säger hon.

Även om hon blir förvånad över somligt resonerar hon sig tillsammans med Birgitta Ahltorps stöd kvickt fram till vad som ligger bakom. Såväl positiv som negativ feedback slår an en sträng.

En slutsats som Paula Börje drar är att hon förmodligen är för snabb och otålig. Hon tar sig inte tid att lyssna. När medarbetarna vill ha empati är hon mer handlingsinriktad. Alltid på språng förmedlar hon snarare ”framåt marsch” när hon borde stanna upp, lyssna och känna efter.

”Jag kan se mig själv rusa fram och i förbifarten säga till mina medarbetare att: Det där gjorde ni bra. I kombination med att jag inte är så översvallande kanske de inte uppfattar det som beröm”, funderar hon.

Det blir en stark aha-upplevelse.

Birgitta Ahltorp konstaterar att Paula Börje dessutom är en ovanligt självkritisk chef. Hon berömmer sällan sig själv. Kanske smittar förhållningssättet av sig gentemot medarbetarna och är en orsak till att de säger att hon är dålig på att fira framgångar.

”Jag blir aldrig nöjd. Hamnar vi på tionde plats på en lista tänker jag genast: Varför blev vi inte nia, eller femma”, säger hon.

Jakten på brister och förbättringar har varit en framgångsfaktor för entreprenören Paula Börje när hon och hennes man har utvecklat företaget. Men i ledarskapet kan det vara förödande i förlängningen, menar Birgitta Ahltorp.

Den största förbättringspotentialen för Paula Börje är att bli mer av en lagspelande och dialogskapande coach. Här ingår att bli mer lyhörd, berömmande, stöttande och inspirerande samt att bygga laganda.

”Du har prioriterat saker och egenskaper som ingår i din representativa sida som chef, utåt. Medarbetarna skulle önska att du var mer teamorienterad”, säger Birgitta Ahltorp till henne.

Paula Börje känner sig peppad.

”Jag är jätteglad över resultaten. Det finns mycket att arbeta vidare på men allt känns rimligt att uppnå. Hittills har jag levt lite i den tidigare chefens bakvatten. Nu ska jag börja utveckla mitt eget ledarskap”, säger hon.

Här är några konkreta punkter att jobba med:

  • Förlänga veckomötena från 30 minuter till en timme. Inte bara informera i full fart, utan lyssna och fråga och skapa dialog.
  • Införa 10-minutersmöten enskilt med varje medarbetare varje vecka för att mjuka upp relationen. Tala om veckan som varit och den som kommer. Fånga upp tankar och känslor, stämma av och råda bot på den distans som medarbetarna kan uppleva till chefen.
  • Se medarbetarna på den nivå de är. Inte sätta ribban för högt, utan ge beröm för all utveckling i rätt riktning.
  • Fira framgångar tillsammans. Berömma öga mot öga så att det verkligen når fram. Ta dig tid att visa att du som chef bry dig även på andra sätt, genom att fråga och vara intresserad.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden