twitterpolis03_fotomagnu9b
Den twittrande polisen. Peter Ågren är chef för Södermalmspolisens ingripandesektion och twittrar på @IGchefen. Foto: Magnus Liam Karlsson.

Chefer! Ignorera inte sociala medier

En avgående kulturchef på Svenska Dagbladet är kanske inte det mest representativa exemplet på en svensk chef. Men Kaj Schue­lers motivering till varför han valde att kliva av pekade på en av de största vattendelarna mellan chefer i olika åldrar, och på olika nivåer, i dag: Digitaliseringen. Eller, rättare sagt: Användandet och förståelsen av sociala medier som ett affärsutvecklande verktyg.

”Nu är ett generationsskifte på gång där digitaliseringen sätts i centrum. Jag förstår förändringen intellektuellt men omfattar den inte med den entusiasm och inspiration som krävs för att leda den. Som chef blir det problematiskt”, sa Schueler till den egna tidningen när det var dags att kasta in handduken.

Chef har genomfört en undersökning bland drygt 500 chefer i olika åldrar och på olika befattningsnivåer. Att döma av resultatet skulle nog många hålla med kulturchefen. 42 procent av cheferna anser att det är viktigt eller väldigt viktigt att de själva är aktiva på sociala medier. De flesta använder någon plattform – Facebook är över­­lägset störst, följt av Linkedin.

Men endast en fjärdedel anser att de använder sociala medier som ett effektivt verktyg på jobbet. Och bara 10 procent säger sig vara helt övertygade om att sociala medier skulle kunna öka effektiviteten i deras verk­samhet.

En farlig inställning, menar experterna. Brit Stakston är partner i reklambyrån JMW, författare och en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom sociala medier. Enligt henne närmar vi oss en situation där en ledning som försummar digitaliseringen är en ledning som ”grovt försummar verksamheten”.

”Kaj Schuelers citat är något för landets samtliga företagsledare att fundera över. Det säger så mycket om vår samtid. Att lära sig verktygen är inte svårt, utan det handlar mer om inställning. Om man vill vara en kommunikativ ledare som står för ett transparent ledarskap, som vill gestalta sina visioner och värdeord i både fysiska och digitala möten, måste man fundera över det här”, säger hon.

I takt med att de digitala kunskaperna ökar börjar allt fler förstå hur sociala medier kan användas som effektiva verktyg. För att nätverka, sprida information om verksamheten, uppmuntra medarbetare eller kunder, finna nya affärsmöjlig­heter eller bygga varumärket.

Föga förvånande är ålder den stora skiljelinjen mellan cheferna i undersökningen. 24 procent av cheferna under 40 år är övertygade om att sociala medier skulle kunna öka effektiviteten i deras verksamheter. För chefer äldre än 40 år är motsvarande siffra bara drygt 7 procent.

Att yngre chefer hyser större tilltro till sociala medier som verktyg märks också när man tittar närmare på hur cheferna använder medierna.

100 procent av cheferna under 30 år anser till exempel att de bygger företagets varumärke på sociala medier. Motsvarande siffra för chefer i åldern 51–60 år är 30 procent.

Samtidigt kommer fördomen att det framför allt är yngre medarbetare som slösurfar på Facebook helt på skam. En knapp tredjedel av cheferna i det äldre åldersspannet säger att de använder sociala medier för en stunds avkoppling från ordinarie arbetsuppgifter. Det alternativet hamnar inte ens på de yngre chefernas topp fem-lista över vad de använder sociala medier till.

Så varför är det då så viktigt att chefer twittrar eller bloggar? Enligt journalisten och sociala medier-föreläsaren Emanuel Karlsten handlar det framför allt om ­symbolvärde.

”Det är självklart viktigt att chefen också får en uppfattning om hur andra ser på ens varumärke. Till exempel, alla kunder är potentiella David-figurer som kan slunga stenar i företags-Goliats panna. Men framför allt är det viktigt att visa för de anställda att man finns där kunderna är. Det är väldigt viktigt”, säger han.

En vanlig inställning bland cheferna i undersökningen är att det räcker att företaget har något slags digital närvaro. Ett stort misstag, menar Brit Stakston:

”Egentligen handlar det om digital läskunnighet. Att anställa en sociala medier-redaktör är som att låta någon läsa upp böcker för en, i stället för att lära sig läsa själv.”

För dem som vill lära sig att läsa själva är lösningen enkel: Det är bara att börja! Men för att lyckas krävs ett personligt tilltal. Och att man vågar vara sig själv.

”Företag består av individer. År 2012 är det inte kutym att kommunicera verksam­hetsberättelsen, utan det gäller att få till en personlig ton och inse att det kan vara av värde att bjuda på mer än det strikta affärsmannaskapet”, säger Brit Stakston.

Emanuel Karlsten fyller i:

”Se det inte som en ny plattform utan som en ny spegling av det du redan håller på med. Många tror att de måste komma med budskap som överträffar alla andras, men de tänker fel. Det finns inga budskap som ska förmedlas, det finns inte sändare och mottagare. Det handlar bara om att kommunicera med andra människor.”

 

Mikroguide till Twitter

 

1. Skapa ett konto. Glöm inte att fylla i din biografi. Lägg gärna till någon personlig detalj, och länka till lämplig hemsida.

2. Följ och bli följd. Börja med att följa det du tycker är intressant. Mingla runt så blir du snart följd av andra – en bättre början än att börja basunera ut budskap själv med en gång.

3. Gillar du inte vad någon skriver? Avfölj. Det gör inget, vi lovar.
4. Twittra. Ett meddelande kallas tweet och får vara 140 tecken långt.

5. Var personlig, inte privat. Dina meddelanden samlas i en lång lista, det vill säga din feed. Du kan också favoritmarkera andras inlägg. Då samlas de i en särskild lista för senare läsning.

6. Vill du länka? Använd gärna verktyget Bitly, som kortar ner länken. Det kan behövas eftersom du bara har 140 tecken till ditt förfogande.

7. Använd konstiga tecken. Vill du skriva till någon annan? Skriv @ före personens namn, så skickas ditt meddelande till personen i fråga.

En hashtag (#) samlar alla tweets som handlar om samma sak i en kategori där det bara pratas om just det ämnet. #Ledarskap är bara ­ett exempel.

8. Gillar du vad någon annan skriver? Retweeta (RT), det vill säga återpublicera, vad den har skrivit. Ett bra sätt att sprida vidare någon annans tankar och samtidigt ge erkännande åt den personen.

Relaterade artiklar

intervjua
Karriär

Så sticker du ut på intervjun – 5 knep

Drömjobbet är inom räckhåll. Men den som intervjuar har tankarna på annat håll. Här är 5 knep för att fånga uppmärksamheten och visa varför du ska få jobbet.

moln
Kommunikation

Mer rörlighet kräver nytt ledarskap

Rörlighet är ett viktigt inslag i det nya digitala arbetslivet. En ny undersökning visar att det dessutom gör oss gladare. Men det kräver sin ledare, som kan sätta gränser, leda på distans och våga släppa sina medarbetare.
mellanchef
Kommunikation

”Alla är vi mellanchefer”

Vem hamnar ständigt i kläm och vems förutsättningar ändras hela tiden? I sin nya bok sjunger Helena Källerman mellanchefens lov. Uppdrag mellanchef heter den.
presentation
Beslutsfattande

Round Robin-metoden: Brainstorming på ett helt nytt sätt

Fungerar brainstormingen dåligt? Engagerar sig inte alla i samtalet? Testa Round Robin-metoden och se resultat direkt.
pfizer_malin-parkler01
Kommunikation

Internt bollplank får fart på förslag

Avdelningen på Pfizer hade skurits ner till hälften. Många var osäkra i sina nya roller. Affärsområdesdirektör Malin Parkler startade ett internt råd av medarbetare för att fånga in åsikter och få tips på förbättringar.
vdtwitter-2
Kommunikation

Ont om vd:ar på Twitter

Är du vd och twittrar? Inte? Det borde du göra. Det säger Jan Dinkelspiel, landschef på Nordnet och initiativtagare till hashtaggen #vdtwitter.
möten post-it
Kommunikation

Googles hemliga metod för effektiva möten

Vill du få bättre struktur på dina idémöten? Stjäl Googles metod och samla upp alla tankar snabbt och snärtigt.
Kommunikation

Han är bäst på att kommunicera

Läs om toppchefen som är bäst på att kommunicera i Sverige.