Våga vägra vara den perfekta chefen

Att framhålla att man är perfektionist kan verka smart och förtroendeingivande. Men se upp – en alltför noggrann chef kan också vara frustrerande för ett team.

Karriär
Publicerad
Vanliga tecken på perfektionism är också att ägna timmar åt små, oväsentliga detaljer.

Att krydda cv:t med orden ”jag är något av en perfektionist” kan verka smart. Liksom att besvara jobbintervjuns oundvikliga fråga om ens eventuella brister på samma sätt, i övertygelsen om att perfektionism i grunden är något eftersträvansvärt på arbetsmarknaden och liktydigt med ett gott sinne för detaljer.

”Men det är inte alltid fallet, eftersom perfektionister ofta samlar på sig mängder av information och tar lång tid på sig, vilket kan vara väldigt frustrerande för ett team”, säger författaren och arbetsplatsexperten Lynne Cazaly till australiska nyhetssajten news.com.au.

”Perfektionister kan också vara mycket kritiska mot sig själva och andra, och sprida uppfattningen att inget av det som åstadkommits hittills är tillräckligt bra.”

Vanliga tecken på perfektionism är också att ägna timmar åt små, oväsentliga detaljer samt bortse från vikten av att fira framgångar. En (alltför) hög grad av perfektionism är därför inte bara ett problem för omgivningen, utan också ett potentiellt hinder för en framgångsrik chefskarriär:

”Det brukar heta att människor inte lämnar en arbetsplats, de lämnar dåliga chefer. Och folk gillar inte att jobba för någon som oavbrutet lägger sig i detaljer och kritiserar”, säger Cazaly.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.