Våga bråka – och bli kreativ

Det är viktigt att låta medarbetarna ”stångas” för att kreativ friktion ska uppstå, menar journalisten Jan Gradvall och futurologen Magnus Lindkvist i sin bok som heter just Kreativ friktion. Det innebär att oväntade ingredienser blandas och reagerar på varandra – så att något helt nytt föds.

Kommunikation
Text: Sara Hasbar
Publicerad
Två djur med horn stångas, ovanför dem lyser en glödlampa. Bakom dem syns ett kontorslandskap.

Kreativ friktion är när oväntade ingredienser blandas och reagerar på varandra så att något helt nytt föds. I boken med samma namn har journalisten Jan Gradvall och futurologen Magnus Lindkvist gått på jakt efter skapandets hemliga ingredienser.

Med en mängd popkulturella referenser tänder de den kreativa glöden. En gnista vi behöver nu när verksamhetsutveckling och innovation fått stå tillbaka under pandemin.

De lär bland annat ut vikten av att låta medarbetarna stångas just för att kreativ friktion ska uppstå. 

I processen forming – storming – norming – performing är det just de två mittersta stegen som många vill undvika för där börjar folk säga vad de tycker och konflikter uppstår.

Men författarna hänvisar till psykologiforskaren Tucker som säger att låsta konflikter och personlighetskrockar leder till en större känsla av förtrolighet, vilket skapar en starkare laganda. 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden