Undvik de fem beslutsfällorna

Beslutsfattande
Text: Redaktionen
Publicerad

»Besluten avgör hur vi mår som chefer. Men de avgör också din verksamhets välgång och fall.«
Det säger Pelle Tornell, med 15 års erfarenhet som chef i bagaget.
Han började sin karriär som assistent åt Jan Stenbeck på Kinnevik, gick vidare till Proventus och startade sedan dataspelsbolaget Levande böcker 1994. Där var han vd i sju år och han har sedan haft en mängd olika vd-poster.

Sedan ett år tillbaka föreläser Pelle Tornell om sitt stora intresse, beslutsfattande. Ett ämne som är särskilt angeläget för chefer, eftersom besluten du fattar ofta får stora konsekvenser.

Pelle Tornell är själv mycket väl medveten om vad dåliga beslut kan leda till.
»Ja, jag har själv fallit i flera beslutsfällor. Särskilt i samband med beslut om anställningar, investeringar eller att lägga ned projekt. Då är det lätt att man låter historik och tidigare beslut styra en för mycket. Man behåller en medarbetare för länge på sin position, eller fortsätter investera i projekt trots att de inte fungerar. Man vill helt enkelt vara konsekvent med sina tidigare beslut.«

Enligt Pelle Tornell är det svårt att helt undvika att fatta felaktiga beslut. Men man kan bli mer medveten om vilka krafter som styr besluten och bara det är ett stort steg mot att fatta bättre beslut.

Pelle Tornell utgår från forskning kring beslutsfattande, ett område på stark frammarsch, och ger här exempel på vanliga fällor som ofta leder till dåliga beslut.

Fälla nr 1:

Strävan efter att vara konsekvent

Exempel: Du har anställt Kalle. Efter tre månader känner du att det inte funkar. Men eftersom du motiverat för alla att Kalle är rätt person vill du inte ändra dig. Kalle får fortsätta trots att han vantrivs på sitt jobb och inte levererar resultat.
Du vill inte visa att du misslyckats och att tidigare beslut var fel.

Tips: Analysera om det gynnar dig att vara konsekvent eller om det är bättre att avvika från tidigare beslut. Försök fatta beslutet som om det vore helt nytt. Skulle du anställa Kalle om du visste det du vet nu?

Fälla nr 2:

Oviljan att ta en förlust

Exempel: Du har investerat i ett dotterbolag. Företaget går inte så bra som du hade hoppats. Ni gör förluster varje år. Men du fortsätter att ta större risker för att vinna tillbaka företagets förlust. Forskningen visar att många är villiga att riskera mer i stället för att ta en förlust. Tänk exempelvis på pokerspelaren som tar djärvare och djärvare beslut för att få tillbaka det han eller hon förlorat. Ibland kan det i stället vara bättre att acceptera att man gjort en förlust och avsluta projektet.

Tips: Försök tänka bort alla förluster du gjort så här långt och utgå från noll. Är det fortfarande värt att satsa så som läget är nu?

Fälla nr 3:

Förväntningarna får styra
När du har bestämt dig för att ta ett visst beslut så söker du främst information som styrker din tes.

Exempel: Du har bestämt dig för att ni ska satsa på en ny produkt. När du tar fram beslutsunderlag undviker du information som talar till din nackdel. När du sedan presenterar idén för ledningsgruppen slår de hål på din argumentation.

Tips: Det är givet att du ska samla argument som talar till din fördel. Men försök också att se beslut från en skeptikers håll. Finns det brister i din idé? Sök aktivt efter information som går emot dina förväntningar.

Fälla nr 4:

Lita på närmast tillgängliga information
Du låter dig påverkas för mycket av den närmast tillgängliga informationen – trots att den inte alltid är korrekt, relevant eller väger tyngst.

Exempel: Du sitter i ett möte där du ska föreslå inköp av ett nytt it-system. En kollega säger »när konkurrenten köpte det it-systemet fick de enorma problem«. Du börjar ifrågasätta ditt beslut.

Tips: Fundera på, »om vi rensar bort den kommentaren, hur ser vårt läge ut?« Har vi ett tillräckligt bra beslutsunderlag? Är den närmaste informationen relevant för oss ?

Fälla nr 5:

Inramningen
Hur du presenterar beslutet påverkar om det blir framgångsrikt. Det är inte alltid bättre att ge fler skäl – fokusera på de bra.

Exempel: Du ska genomföra en förändring. Du presenterar tio skäl till varför förändringen är nödvändig. Genast börjar dina medarbetare opponera sig. De upplever att alla argumenten inte är särskilt starka. I stället för att lyssna på de tre första som är giltiga, fastnar de i de två sista som inte är lika genomtänkta.

Tips: Forskning visar att om du ger få, väl genomtänkta skäl till ett beslut är det ofta mer framgångsrikt. Håll dig till tre goda argument och finslipa dem.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden