bilf

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.

Om det saknas en tydlig policy på din arbetsplats om kärleksrelationer kan det finnas frågetecken vad som egentligen anses vara okej. Enligt en undersökning som Manpower gjort uppger endast 11 procent att deras arbetsplats med säkerhet har uttryckliga regler som medarbetarna kan förhålla sig till.

Hela 40 procent uppger att det saknas både oskrivna och regler.

susanne

Läs också: Botkyrkabyggen införde ”kramförbud” – fick stopp på sextrakasserier

Men med tanke på hur mycket tid vi spenderar på våra arbetsplatser är det inte konstigt om vi kommer närmare en eller flera kolleger. Vilka kärleksuttryck är då mer okej än andra?

Hela 39 procent är överens om att det är okej med kramar. Även gulliga smeknamn ansåg många i undersökningen var okej. Var tionde person var dock av åsikten att flirtande (via sms/chatt) lämpar sig på en arbetsplats.

Och endast 5 procent tycker att kyssar är ett okej kärleksuttryck mellan kolleger. En stor andel svarade att ingen av ovan nämnda saker hör hemma på jobbet.

”Kärlek kan ju bidra till positiv energi även i arbetslivet. Men det är också viktigt att agera professionellt, så även om det känns självklart – ta det försiktigt med att visa upp kärleken på jobbet”, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på Manpower group.

stophug

Läs också: Dansk kommun: Förbjudet att kramas på jobbet

Relaterade artiklar

natshoppar
Arbetsmiljö

Studie: Fler jobbar över – och nätshoppar på jobbtid

Allt fler jobbar övertid, visar en tysk undersökning. Men samtidigt uträttar vi fler privata ärenden på jobbtid.
Julia Jobacker på Bravura. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Bravura

8 onödiga missar när chefen gör jobbintervju

Två av tre som söker jobb får en sämre bild av företaget när de varit där på anställningsintervju. Låt det inte hända hos er. Rekryteraren Julia Jobacker lär dig hantera intervjuer som ett proffs.
buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare

passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.