bilf

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.

Om det saknas en tydlig policy på din arbetsplats om kärleksrelationer kan det finnas frågetecken vad som egentligen anses vara okej. Enligt en undersökning som Manpower gjort uppger endast 11 procent att deras arbetsplats med säkerhet har uttryckliga regler som medarbetarna kan förhålla sig till.

Hela 40 procent uppger att det saknas både oskrivna och regler.

susanne

Läs också: Botkyrkabyggen införde ”kramförbud” – fick stopp på sextrakasserier

Men med tanke på hur mycket tid vi spenderar på våra arbetsplatser är det inte konstigt om vi kommer närmare en eller flera kolleger. Vilka kärleksuttryck är då mer okej än andra?

Hela 39 procent är överens om att det är okej med kramar. Även gulliga smeknamn ansåg många i undersökningen var okej. Var tionde person var dock av åsikten att flirtande (via sms/chatt) lämpar sig på en arbetsplats.

Och endast 5 procent tycker att kyssar är ett okej kärleksuttryck mellan kolleger. En stor andel svarade att ingen av ovan nämnda saker hör hemma på jobbet.

”Kärlek kan ju bidra till positiv energi även i arbetslivet. Men det är också viktigt att agera professionellt, så även om det känns självklart – ta det försiktigt med att visa upp kärleken på jobbet”, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på Manpower group.

stophug

Läs också: Dansk kommun: Förbjudet att kramas på jobbet

Relaterade artiklar

natshoppar
Arbetsmiljö

Studie: Fler jobbar över – och nätshoppar på jobbtid

Allt fler jobbar övertid, visar en tysk undersökning. Men samtidigt uträttar vi fler privata ärenden på jobbtid.
Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
Vissa telefonsamtal stör mer än andra.
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare

chef-tillit
Arbetsmiljö

Transparenta chefer skapar tillit i teamet

I tider av oro och ständiga förändringar har tillit blivit allt viktigare. Med hög tillit i gruppen får du mer självgående medarbetare som kräver mindre styrning – även om de också kan bli mindre benägna att ta emot råd. Men hur skapar du denna tillit?
passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

Förmågan att pressa sig lite till är en stressfälla för chefer.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Lär dig undvika chefens förrädiska stressfälla

Chefers stress ökar. Samtidigt som vi vet riskerna med att bita ihop och kämpa på. ”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp vid varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg på Skandia.
svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.