figtas

”Två kolleger i djup konflikt – vad gör jag?”

Två medarbetare är allvarligt osams. Så här ska du agera som chef – enligt psykologen Nishteman Hosseini.

FRÅGA: Jag har två medarbetare i mitt team som är så fruktansvärt osams.

Det hela började med att den ena medarbetaren gjorde ett misstag vilket försatte den andra medarbetaren i en dålig sits. Han tappade inte bara ansiktet inför sina kunder utan fick dessutom jobba extra för att reparera skadan. Nu accelererar konflikten och de beter sig allt mer illa mot varandra – och sprider negativ stämning.

Jag har försökt prata med dem men de är väldigt långt från försoning.

Hur ska jag hantera situationen? Finns det samtalstekniker eller psykologhjälp att få? Eller ska jag omplacera en av dem?

/Beatrice

SVAR: Eftersom situationen accelererat och inte avtagit naturligt anar jag att båda medarbetarna har en stark upplevelse av att de har rätten på sin sida. Det gör dem mindre benägna att faktiskt lyssna in varandra vilket i sin tur provocerar och förvärrar konflikten ytterligare.

Det finns samtalstekniker och psykologhjälp att få som handlar om att spegla/parafrasera vad den andra säger för att forcera ett aktivt lyssnande och förebygga ”pajkastning”.

Jag vill flagga för att det kan vara resurskrävande och garanterar inte en försoning, speciellt inte när konflikten hunnit gå så långt att den upplevs som personlig.

Med personlig menar jag att man tappat distansen till incidenten och inte längre ser den som ”ett misstag i kollegans arbetsroll som gick ut över uppgifter i min arbetsroll”.

Bli bättre på konflikthantering med Chefs webbkurs: Konflikthantering för chefer

Deras perspektiv är sannolikt mer präglat av att man blev ”lämnad i sticket” eller ”fick städa upp efter den andra”. Medarbetaren som begick misstaget kan vara väldigt frustrerad över de ”dåliga förutsättningar” som hen hade när uppgiften skulle lösas.

En omplacering kan absolut vara en väg att gå, dock är det viktigt att det kommuniceras på ett sätt så att det inte signalerar att den som omplaceras är den som äger skuld i konflikten. 

Innan omplacering kan det vara värt med ett sista försök till dialog där du som chef har ett trepartssamtal tillsammans med båda medarbetarna och förklarar vägvalet du står inför, att ni försöker att hitta en väg framåt eller att du delar på dem.

Fråga vad de vill/behöver för en eventuell försoning och även om de själva ser en möjlig lösning på situationen. Oavsett om ni inte hittar en gemensam lösning förankrar du i och med det samtalet omplacering som en väg framåt.

/Nishteman Hosseini, Leg. psykolog och organisationskonsult

Läs också: Experten: Så hantera du en konflikt med chefen

Ny webbkurs! Konflikhantering för chefer

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.
Mer om webbkursen!
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

herskare
Konflikthantering

5 sätt att bemöta härskartekniker

Utsätts du för härskartekniker på jobbet? Eller ägnar du dig omedvetet åt dem som chef? En ny bok ger tips för ett sundare arbetsklimat.
Kathrine Hogseth på CRM-konsulterna
Annonssamarbete Chef + CRM-Konsulterna

Mognadsmatrisen som räddar it-projektet

Se var i mognadsmatrisen ni befinner er. Anpassa sedan projektplaneringen efter det. Här är CRM-experterna som har hittat en framgångsformel för komplicerade it-projekt.
byajobb
Karriär

3 frågor du måste besvara – innan du säger upp dig

Sugen på en ny utmaning? Då finns det 3 viktiga frågor du bör ställa dig själv innan du tar steget fullt ut och går vidare i chefskarriären.
googlecool
Beslutsfattande

Google: 10 saker alla bra chefer gör

I tio år har Google forskat fram vilka egenskaper som är mest framgångsrika hos en chef.
tuffabeskeed
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
budgetmisshuvud
Beslutsfattande

6 budgetmissar vi aldrig glömmer

Från dyra arenanoter – till när Ulf Lundell spräckte en konsertarrangörs hela budget på en enda spelning. Vissa budgetmissar är mer hisnande än andra.
caroline-fjellner-intro2
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 drivkrafter som lyfter engagemang på jobbet

Sju olika drivkrafter är nyckeln till engagemang på jobbet. Här är frågorna som hjälper till att kartlägga dem.

ledsen
Arbetsmiljö

Var fjärde chef känner psykiskt obehag – inför sitt jobb

Främst unga chefer har det tufft i arbetslivet, visar en ny undersökning.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden