figtas

”Två kolleger i djup konflikt – vad gör jag?”

Två medarbetare är allvarligt osams. Så här ska du agera som chef – enligt psykologen Nishteman Hosseini.

FRÅGA: Jag har två medarbetare i mitt team som är så fruktansvärt osams.

Det hela började med att den ena medarbetaren gjorde ett misstag vilket försatte den andra medarbetaren i en dålig sits. Han tappade inte bara ansiktet inför sina kunder utan fick dessutom jobba extra för att reparera skadan. Nu accelererar konflikten och de beter sig allt mer illa mot varandra – och sprider negativ stämning.

Jag har försökt prata med dem men de är väldigt långt från försoning.

Hur ska jag hantera situationen? Finns det samtalstekniker eller psykologhjälp att få? Eller ska jag omplacera en av dem?

/Beatrice

SVAR: Eftersom situationen accelererat och inte avtagit naturligt anar jag att båda medarbetarna har en stark upplevelse av att de har rätten på sin sida. Det gör dem mindre benägna att faktiskt lyssna in varandra vilket i sin tur provocerar och förvärrar konflikten ytterligare.

Det finns samtalstekniker och psykologhjälp att få som handlar om att spegla/parafrasera vad den andra säger för att forcera ett aktivt lyssnande och förebygga ”pajkastning”.

Jag vill flagga för att det kan vara resurskrävande och garanterar inte en försoning, speciellt inte när konflikten hunnit gå så långt att den upplevs som personlig.

Med personlig menar jag att man tappat distansen till incidenten och inte längre ser den som ”ett misstag i kollegans arbetsroll som gick ut över uppgifter i min arbetsroll”.

Deras perspektiv är sannolikt mer präglat av att man blev ”lämnad i sticket” eller ”fick städa upp efter den andra”. Medarbetaren som begick misstaget kan vara väldigt frustrerad över de ”dåliga förutsättningar” som hen hade när uppgiften skulle lösas.

En omplacering kan absolut vara en väg att gå, dock är det viktigt att det kommuniceras på ett sätt så att det inte signalerar att den som omplaceras är den som äger skuld i konflikten. 

Innan omplacering kan det vara värt med ett sista försök till dialog där du som chef har ett trepartssamtal tillsammans med båda medarbetarna och förklarar vägvalet du står inför, att ni försöker att hitta en väg framåt eller att du delar på dem.

Fråga vad de vill/behöver för en eventuell försoning och även om de själva ser en möjlig lösning på situationen. Oavsett om ni inte hittar en gemensam lösning förankrar du i och med det samtalet omplacering som en väg framåt.

/Nishteman Hosseini, Leg. psykolog och organisationskonsult

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

mobbing
Arbetsmiljö

Psykologen: ”Så upptäcker du mobbning på jobbet”

Många chefer är ensamma och oerfarna när det gäller att hantera kränkningar och mobbning. Psykologen Jehoshua Kaufman vill stötta dem med konkreta råd och inspiration.
Mia Malmenäs, Mapi
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Så vinner arbetsgivaren på ditt kompetenslyft

Du lyfter din karriär med en ledarskapsutbildning i världsklass. Din arbetsgivare får tillgång till viktig ny kompetens. Mia Malmenäs ser en tydlig win-win med sin Executive MBA-utbildning på Stockholms universitet.
nisseb
Konflikthantering

Nils Bildt: 5 råd för att krishantera som Napoleon

Nils Bildt, överste i Försvaret och framgångsrik ledare på Teleopti med kontor i 15 länder vet att det inte funkar att huka i skyttegravarna. Här är hans bästa råd för ledarskap i osäkra tider.
friends
Kommunikation

Kompis på jobbet? Så lyckas du som chef

Här är 5 råd för att lyckas med konstycket: Kompis och chef – på samma gång.
harsa
Konflikthantering

5 sätt att bemöta härskartekniker

Utsätts du för härskartekniker på jobbet? Eller ägnar du dig omedvetet åt dem som chef? En ny bok ger tips för ett sundare arbetsklimat.
expert-2
Experterna

Expert: Hantera konflikter med chefer

P-O är ordförande i en förening. Nu tvingas han samarbeta med två ledare som inte delar hans syn på ledarskap. Chefs expert ger svar hur han ska hantera problemet. 
butterfly
Annonssamarbete Chef + Experis

Nya egenskaper skiljer ut Sveriges bästa chefer

Juryarbetet med att sålla fram landets bästa chefer till Chefgalan ger en unik möjlighet att trendspana på svenskt ledarskap. Tydligt är att det tuffa förändringstempot ställer nya krav. ”Finalisterna har tagit till sig nya egenskaper och applicerar dem i sitt ledarskap. Det skiljer ut dem från andra”, säger Helen Remnås på Experis, som varit med i hela processen.
gunolf
Konflikthantering

Sofie Gunolf: ”Jag lyckades inte som vd”

Hon tvingades kliva av jobbet som vd — på ett företag som hennes familj byggt upp. Nu berättar Sofie Gunolf, tidigare vd för Indiska, om smärtan och sorgen i att inte lyckas, om känslan av att svika andra och att tappa självförtroendet.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden