figtas

”Två kolleger i djup konflikt – vad gör jag?”

Två medarbetare är allvarligt osams. Så här ska du agera som chef – enligt psykologen Nishteman Hosseini.

FRÅGA: Jag har två medarbetare i mitt team som är så fruktansvärt osams.

Det hela började med att den ena medarbetaren gjorde ett misstag vilket försatte den andra medarbetaren i en dålig sits. Han tappade inte bara ansiktet inför sina kunder utan fick dessutom jobba extra för att reparera skadan. Nu accelererar konflikten och de beter sig allt mer illa mot varandra – och sprider negativ stämning.

Jag har försökt prata med dem men de är väldigt långt från försoning.

Hur ska jag hantera situationen? Finns det samtalstekniker eller psykologhjälp att få? Eller ska jag omplacera en av dem?

/Beatrice

SVAR: Eftersom situationen accelererat och inte avtagit naturligt anar jag att båda medarbetarna har en stark upplevelse av att de har rätten på sin sida. Det gör dem mindre benägna att faktiskt lyssna in varandra vilket i sin tur provocerar och förvärrar konflikten ytterligare.

Det finns samtalstekniker och psykologhjälp att få som handlar om att spegla/parafrasera vad den andra säger för att forcera ett aktivt lyssnande och förebygga ”pajkastning”.

Jag vill flagga för att det kan vara resurskrävande och garanterar inte en försoning, speciellt inte när konflikten hunnit gå så långt att den upplevs som personlig.

Med personlig menar jag att man tappat distansen till incidenten och inte längre ser den som ”ett misstag i kollegans arbetsroll som gick ut över uppgifter i min arbetsroll”.

Bli bättre på konflikthantering med Chefs webbkurs: Konflikthantering för chefer

Deras perspektiv är sannolikt mer präglat av att man blev ”lämnad i sticket” eller ”fick städa upp efter den andra”. Medarbetaren som begick misstaget kan vara väldigt frustrerad över de ”dåliga förutsättningar” som hen hade när uppgiften skulle lösas.

En omplacering kan absolut vara en väg att gå, dock är det viktigt att det kommuniceras på ett sätt så att det inte signalerar att den som omplaceras är den som äger skuld i konflikten. 

Innan omplacering kan det vara värt med ett sista försök till dialog där du som chef har ett trepartssamtal tillsammans med båda medarbetarna och förklarar vägvalet du står inför, att ni försöker att hitta en väg framåt eller att du delar på dem.

Fråga vad de vill/behöver för en eventuell försoning och även om de själva ser en möjlig lösning på situationen. Oavsett om ni inte hittar en gemensam lösning förankrar du i och med det samtalet omplacering som en väg framåt.

/Nishteman Hosseini, Leg. psykolog och organisationskonsult

Läs också: Experten: Så hantera du en konflikt med chefen

Ny webbkurs! Konflikhantering för chefer

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.
Mer om webbkursen!
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

ljuger-2
Konflikthantering

Forskning: 4 fällor som gör lögn till sanning – på jobbet

Undanhålls dåliga nyheter på din arbetsplats? Då kan ni vara drabbade av en kultur där lögner blivit normen. Nu visar forskning att det framför allt finns fyra faktorer som styr det här beteendet.
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

johanna123
Beslutsfattande

Forskning: Därför är chefer ett hot i offentlig sektor

Alltför väldrillade chefer, fostrade i managementbyråkrati, är det största hindret för en effektivare offentlig sektor med självständiga medarbetare.

kronika1
Konflikthantering

Krönika: ”Jag får Falling Down-vibbar av februari!”

Är det okej att som förälder att ge upp och kapitulera i februarislasken? I en krönika jämför psykologen och småbarnspappan Anders Håkansson lössepidemier på förskolan, obegripliga veckobrev och kravfyllda sportlovsveckor med ett experiment för att bota deprimerande hundar.
lars1
Karriär

Tog sig tillbaka från utbrändhet – lanserar resesöktjänst

Han har fått kämpa för att göra sin röst hörd, fått sina drömmar krossade och hamnat i djup utmattningsdepression. Lars Kristensson vill prata om att satsa allt och misslyckas. Men frågan är om han inte nu står på gränsen till att lyckas med sin avancerade AI-flygsökmotor.
harksare
Arbetsmiljö

10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Så gör du  för att uppmärksamma – och bemöta – det giftiga beteendet.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
studie-2
Arbetsmiljö

Studie: Chefer löper större risk att bli mobbade på nätet

Nu har forskare i Malmö utrett vilken grupp som löper störst risk att bli utsatta för nätmobbning.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden