casten-almqvist
Casten Almqvist.

TV4-chefen Casten Almqvist är halare än såpa

TV4:s vd Casten Almqvist är social och påläst. Men räcker det att vara polerad för att bli en framgångsrik mediechef?

Vissa skyller på Robert Aschberg. Andra på en trött rubriksättare på en affärstidning. Men exakt hur det gick till när Casten Almqvist blev ”Casten med kvasten” vet ingen. Eller?

Läs också: Fler Cheftester

Tja, någon mer logisk förklaring verkar inte finnas än att det råkar rimma.

Visst har han fattat svåra beslut genom åren, visst har han genomfört förändringar, men han är definitivt inte chefen som kallas in då det behövs en städare.

Snarare är han en chef som gör sig bäst när det redan är städat och klart.

Som på sitt nuvarande jobb, som vd på TV4.

Eller på sitt förra, då han var vd på tidningen Dagens industri.

”Han fyller rollen i ett stabilt företag. Han får ett etablerat företag att må bra. DI hade varit en pengamaskin i många år. Han förvaltade det bra. Det hade snarare varit en bedrift att misslyckas där. Och det är ju samma sak med TV4. Det ska mycket till för att det ska gå sämre. Däremot är han inte en visionär eller särskilt kreativ chef”, säger en före detta kollega inom Bonnierkoncernen, som äger både TV4 och DI.

En trygg förvaltare, som möjligen är visionär, men som i sådana fall har lite svårt att uttrycka det.

Ungefär så kan Casten Almqvists ledarskap sammanfattas.

Hans karriär är en lång och vindlande väg som passerat stora delar av Stockholms mediesväng. Han har varit producent på Sveriges television, startat produktionsbolaget Strix Television, han har varit vd på TV3, TV6 och ZTV – samtliga inom -Kinneviks mediekoncern MTG – samt startat och drivit reklambyrå.

Och han har jobbat med folkkära tv-program som I manegen med Glenn Killing och Stoppa pressarna.

Däremot har han varit mindre framgångsrik på företag som Snowcrash och genomgått stålbad tillsammans med dotcom-jätten Spray.

Men framför allt verkar Strix ha varit en viktig ledarskapsskola.

”Strix är den bullrigaste arbetsplatsen jag har varit på. Det kunde smälla både här och där. Det var välgörande, för det handlade så gott som alltid om saken, inte om människorna. Vi fick lära oss att inte ta det personligt. En fantastisk skola. Efter det är det inga problem för Casten att navigera i stökiga och larmiga miljöer. Han vet att det bara är ett uttryck för kreativitet och högt tempo och tryck”, säger en person som var med när Strix tog sina första steg.

Den som färdas i Casten Almqvists fotspår möter en strid ström av människor som alla hyllar tv-chefens sociala geni.

Han har fått många att må bra och att känna sig sedda.

”Han gör att en person blir mer social. Han tar inte plats, utan inbjuder snarare till samtal. Han har mycket humor, som ibland kan vara grov. Men den känns aldrig grabbig”, säger en tidigare chefskollega.

Casten Almqvist har ett brett, lite amerikanskt leende och en förkärlek för att förekomma smicker med orden ”med risk för att låta inställsam” innan han säger just något väldigt inställsamt och säljande.

”Det tog udden av det överdrivna i smickret”, säger en person som jobbade med Casten Almqvist i slutet av 1990-talet.

En tidigare chefskollega berättar om ett kundmöte där han och Casten deltog.

Det uppenbarade sig ganska snabbt att de båda cheferna och kunden inte befann sig på samma nivå. Medan kollegan började titta ut genom fönstret och tänka på annat slog Casten på charmen och det vinnande leendet.

Det ursprungligen föreslagna samarbetet blev aldrig av, men mötet ledde till andra samarbeten.

Ett ord som får många att hoppa till är ”prestigelös”.

Det kan definitivt användas för att beskriva Casten Almqvists hållning till sitt beslutsfattande. Han har inga problem med att backa från ett beslut som visat sig vara felaktigt.

Men det är inget ord som använts särskilt ofta för att beskriva Östermalmsbon, klädsnobben, båtägaren, superminglaren och squashspelaren Casten Almqvist.

”Prestigelös? Casten? Skojar du? Jaha … du menar så?”, säger de.

Under 1990-talet var det alltid kostym och slips som gällde; förebilden på många områden, däribland klädseln, sägs vara Jan Stenbeck. På senare år syns Casten oftare utan slips, kanske för att närma sig den folklighet som det nya jobbet kräver.

”Han hade alltid kostym och hela grejen. Han är den mest rena person man kan träffa.

Nu är han lite mysig tv-chef, med öppen skjorta och udda byxor. Det har han aldrig haft förut”, säger en gammal kollega.

Det finns många skäl att tro att Casten Almqvist fick sitt drömjobb när han tillträdde som TV4:s vd i slutet av 2011. Liksom att vd-stolen fick sin drömchef. För han kom till ett TV4 som i det närmare skräddarsytts efter hans ledaregenskaper.

Stora delar av det redaktionella arbetet hade flyttats över till det nystartade Nyhetsbolaget. Kvar fanns en organisation med räta linjer som består av inköp, försäljning, kommunikationsavdelning och programläggning.

”Det passar honom perfekt. Nu slipper han leda en rent journalistisk organisation. Det svänger inte lika mycket nu som i en organisation med journalister. För då krävs det en chef som Janne”, säger en TV4-chef.

Janne, ja. Ständigt denne Janne. Casten Almqvist lär få utstå jämförelsen med sin företrädare Jan Scherman under lång tid. Under sina tio år som TV4:s vd var Scherman en populär chef. Möjligen inte älskad av alla, men ändå en person som kom att personifiera företaget.

Han var journalisten som jobbade sig uppåt i organisationen och blev dess högsta chef.

Lika synlig i debatten som bland medarbetarna. Alltid korvgubbe på TV4:s personalfester. Det fanns ett starkt symbolvärde i hans klättring och i att han aldrig övergav sin journalistiska identitet.

Casten Almqvist är också journalist i grund och botten, men refererar oftare till sina icke fullbordade studier på Handelshögskolan. Han är, som någon uttrycker det, mer ”clean” i sitt sätt att vara och fatta beslut. Han är affärsmässig rakt igenom.

Casten Almqvist har markerat att det är en ny sheriff i stan genom att vid interna stormöten lyfta fram kommunikationsavdelningen framför den av tradition så viktiga programavdelningen.

Det är inte med odelad glädje som det konstateras bland medarbetarna att kommunikatörerna är hjältarna i det nya TV4. Det är inte bara hans sociala förmåga som nämns när styrkorna i Casten Almqvists ledarskap ska lyftas fram.

Han är alltid noggrann och påläst. Han sägs bra, om än en smula försiktig, på att bygga team.

”Han kan attrahera rätt spännande människor. Han är ju inte supervisionär, men det är utvecklande att jobba med honom”, säger en medarbetare.

Och så delegerar han. Generöst.

Det finns många berättelser, från såväl medarbetare i tv-produktioner som chefer på ledningsgruppsnivå, om hur han har gett dem fria händer och sedan följt upp utan att upplevas som kontrollerande.

”Vi fick göra det vi ville göra. Han lät oss göra det för han trodde att det var det bästa sättet att göra. Det var inget detaljstyrande”, säger en person som fanns i Casten Almqvists närhet under 1990-talet. Men det är inte alla som anser att han lyckas hålla fingrarna borta från sylt­burken.

”Han är fostrad inom MTG. Där finns det ett behov av att regelbundet visa att man är chef, oavsett om det behövs eller inte. Han driver småsaker, oviktiga grejer, bara för att visa att han är chef”, säger en chefskollega från Bonnier.

Bakom den trevliga ytan och det breda leendet ligger … ja, vadå? Även om många säger att de gillar att jobba med Casten Almqvist och att han är en bra chef, är det få som vet exakt var de har honom och hur han tänker.

Ordet ”ängslig” förekommer då och då i beskrivningen av Casten Almqvists ledarskap. Med ängsligheten kommer också den där otydligheten.

Han är, som sagt, ingen stor visionär. Casten Almqvist ger inga tydliga besked om vart TV4 är på väg.

Detta delar hans medarbetare i två läger: de som är förstående och glada över att han inte sprider falska förhoppningar.

Tv-branschen står inför stora utmaningar och förändringar, med nya betalmetoder och plattformar – ingen vet vart den är på väg. Så finns det de som är frustrerade och som tycker att det var bättre förr.

”Casten förstår de här utmaningarna. Men han har svårt att uttrycka dem på ett sätt som får medarbetarna att känna sig trygga”, säger en person med insyn i TV4:s ledning.

Casten Almqvist vill gärna vara en i gänget och att gänget ska tycka att han är bra. Han skulle inte drömma om att fatta ett beslut som han var ensam om.

”Jag skulle tro att han vill känna av vartåt det lutar innan han fattar beslut. Han skulle inte gå ensam mot hela strömmen i en ledningsgrupp”, säger en gammal kollega från det tidiga 2000-talet. ‘

”Det finns något kontrollerande, oklanderligt över honom. Man anar att det finns något där bakom; de uttryck som inte är vänliga är ganska svala. Men han jobbar på att vara trevlig”, säger en chef på TV4.

Och strategin är tämligen framgångsrik. Väldigt få har något att säga om hur Casten Almqvist fun­gerar i konfliktsituationer, förmod­ligen för att han elegant lyckas undvika dem.

En nära chef på TV4 har en teori: ”Han har hittat en strategi för att undvika konfrontationen. Han bangar ju inte för att ifrågasätta. Men han är samtidigt så socialt begåvad och lyssnande att han hela tiden hittar strategier som neutraliserar oroshärden”, säger chefen.

”Han kan säkert bli förbannad. Det är mycket känslor i vår bransch. Men han outar aldrig det”, säger en annan.

Flera önskar att han kunde slita blicken från spegeln och bli lite mindre kontrollerad.

”Han är väldigt noga med att vårda bilden av sig själv. Det känns som att han övar repliker och spelar roller. Han klarar inte av om någon blir spontan. Han blir helt ställd när han inte får rätt frågor som han inte övat in svaret på.”

Och kanske är detta förklaringen till varför ingen riktigt kan säga varifrån smeknamnet ”Casten med kvasten” kommer? Att det är Casten Almqvist själv som sett till att det har överlevt genom åren.

”Äh, det var några kvarglömda AD:ar på reklambyrån Rönnbergs som fick gå. Det var därför den rubriken sattes. Men Casten Almqvist har nog aldrig sparkat någon personligen. Han är inte så tuff”, säger en före detta samarbetspartner från 1990-talets slut.

”Men han vill ju gärna framstå som det. Det är typiskt Casten att sätta bilder på det sättet. Han njuter av det.”
Casten Almqvist svarar:

”Det är alltid värdefullt med feedback och jag är naturligtvis glad över flera omdömen i artikeln. Jag tycker ledarskapsfrågor är viktiga och dessutom ständigt aktuella. Däremot känner jag tveksamhet till att tycka till om vad andra tycker om mig, och därför avstår jag från att kommentera ytterligare.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

asdasda
 

Chocksiffror: Sveriges chefer mår uselt – här är orsakerna

Sju av tio chefer mår så psykiskt dåligt att det går ut över deras jobb, enligt Chefs undersökning. Ohanterlig stress och sömnstörningar är de främsta orsakerna.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
chef_team_tidskriftspriset2017-2-2
Jobba på Chef

Chef söker en säljare till vår contentstudio                        

Chefs innehållstudio har vuxit kraftigt det senaste året och nu vill vi ta nästa steg med en dedikerad säljare. Vi söker dig som är engagerad, kreativ och affärsorienterad.
contentartikel-2-chefboken
Chefboken

Måste-böckerna som ger chefen framtidskoll

Förstå vad som händer – före de flesta andra. Chefbokens redaktör Björn Hedensjö väljer ut böckerna som ger dig ett kunskapsmässigt försprång.
startsida1
 

Hylla en kvinnlig ledare som betytt mycket för dig

Tacka eller berätta om en kvinnlig chef, mentor eller kollega som har haft betydelse i din karriär: #honlyftemig
topp100-2018
 

Chef.se en av de bästa sajterna i Sverige – för femte året i rad

Chef.se hamnar återigen på listan över Sveriges fem bästa tidskriftssajter, när IDG presenterar prestigefyllda Topp 100-listan.
En styrelse som driver innovation kan bli bolagets nya superkraft.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

Styrelsen – så blir den företagets superkraft

Styrelsen behövs för att göra svenska bolag mer innovativa. Driv från styrelserummet kan göra hela skillnaden – och lyfta svenska företag. ”För att kunna bli en strategisk resurs för innovation behöver styrelser utveckla sig", säger Vinnovas generaldirektör Darja Isaksson.
psykopat
 

Vad gör man med en psykopat?

Bakom den sympatiska fasaden lurar en människa med psykopatisk personlighet.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden