En kvinna med långt mörkt hår tittar sig i spegeln. Vid hennes ansikte finns rosa hjärtan.

Tre tips – så förhindrar du narcissister att skada din arbetsplats

Narcissister tar sig till höga positioner snabbare än andra. Det visar en ny italiensk studie.

Narcissister i arbetslivet och den skada de kan ställa till med på en arbetsplats är ett ämne som diskuterats flitigt. Ett utmärkande drag hos narcissister är exempelvis att de fattar snabba och riskfyllda beslut som kan försvaga ett företag i det långa loppet. De är oftare än andra inblandade i bedrägerier och skattesmitning. Narcissistens ledarstil brukar även skapa en mer individualistisk kultur på en arbetsplats, med en lägre grad av samarbete och integritet.

Men inte lika mycket är känt om hur de tar sig till höga positioner från första början. Är det till exempel mer sannolikt att en narcissist når en hög position än en person med liknande kvalifikationer? Det har forskare vid Free University of Bozen-Bolzano och Milan Polytechnic University nu undersökt, rapporterar BBC. 

Donald Trump

Läs också: Så är du en god förlorare som ledare

Forskarna utgick från en tidigare undersökning där 200 italienska vd:ar hade svarat på frågor om sina arbetsplatser och styrningen av den. De gjorde sedan en uppföljning, där vd:arna fick göra ett personlighetstest som indikerade hur hög grad av narcissistiska personlighetsdrag de hade. Forskarna jämförde sedan resultaten med data från vd:arnas cv:n, till exempel utbildning, arbetslivserfarenhet och positioner och befordringar på arbetsplatser.

Resultatet? Personer med en hög grad av narcissism nådde vd-positionen runt 29 procent snabbare än andra med liknande kvalifikationer. Resultatet gällde för både familjeföretag och andra företag. 

Det är ett oroande resultat, menar forskarna, eftersom det visar att narcissister i vissa fall fortfarande favoriseras. De påpekar också att en narcissists snabba befordran kan leda till att hen har för lite erfarenhet för de arbetsuppgifter som ska utföras.

Men det finns flera praktiska steg en arbetsplats kan använda sig av för att minimera påverkan från narcissister, skriver BBC. 

Steg ett är smartare rekrytering – att identifiera personer med problematiska tendenser redan innan de hamnar på en position där de kan orsaka skada. Att göra bakgrundskontroller och ta referenser är en utmärkt början. 

”Jag är bestört över hur ofta folk hoppar över detta när det gäller högre chefspositioner”, säger Ian MacRae, psykolog och författare till boken Dark Social: Understanding the Dark Side of Work, Personality and Social Media, till BBC.

Steg 2 är att använda en anställningspanel som består av personer på olika positioner på arbetsplatsen och se om kandidaten behandlar dem på olika sätt. ”Narcissister behandlar ofta folk som de uppfattar ha lägre status annorlunda än de som har högre status”, säger MacRae.

Steg 3 är att vara tydlig med att man belönar ett etiskt beteende och att man inte tolererar mobbning eller elakt skvaller. Om man skapar ett system där detta belönas kommer också narcissister använda detta för att ta sig uppåt på karriärstegen”, säger Ian MacRae.

Ett djur som speglar sig

Läs också: 8 sätt: Så hanterar du narcissister – på jobbet

ormen

Läs också: Sex och rykten ger kvinnliga psykopater makt

charlotte_forssander_arbetsratt
Distanskurs

Arbetsrätt – så undviker du dyra misstag i personal­frågor

Charlotte Forssander är advokat och specialiserad på arbetsrättsfrågor. I denna tvådelade kurs hjälper hon dig att navigera säkert mellan kostsamma grynnor och skär.

Relaterade artiklar

Några medarbetare kastar papper omkring sig på ett kontor med utsikt över vattnet.
Karriär

Livet på kontoret blir satir på scenen

Får man skratta åt likabehandlingsplaner? Ja, i alla fall på teatern. Nya pjäsen Vi hade i alla fall tur med ramavtalet gör svart humor av sådant som chefer brottas med i sin vardag.

”Det finns många igenkänningsteman”, säger regissören Jenny Nörbeck om pjäsen som snart går upp på Göteborgs stadsteater.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

En bild på figurer som gör glada och ledsna miner. Och en bild på en leende kvinna på stranden.
Karriär

EQ viktigt för entreprenörer 

Emotionell intelligens är viktigare för entreprenörer än problemlösning, visar en ny studie.

Filip Adelstav på en tom läktare vid en fotbollsplan.
Karriär

Proffsfotboll lärde bankchefen om ledarskap

Fotboll på högsta nivå gav Filip Apelstav ovärderliga insikter i ledarskap. Sin framgångsrika karriär som proffsspelare har han växlat in mot den som bankchef, fortfarande lika framgångsrik.

”Det måste göras med hjärtat”, säger han.

En man sitter framför en dator och ser uttråkad ut.
Karriär

Brist på kompetensutveckling

Nästan varannan anställd har gått miste om kompetensutveckling under pandemin, visar en ny undersökning. Fler än var femte har aldrig fått någon kompetensutveckling under hela sin karriär.

Jan Carlzon.
Karriär

Jan Carlzon: ”Självledarskap var något jag missade”

Information räcker inte. En ledare måste också väcka känslor. Det säger ledarskapslegenden Jan ”SAS-Janne” Carlzon i en intervju på Chefdagen. Han passar också på att framföra sitt varma tack till – folkhemmet.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

En man och en kvinna gör high five inför medarbetarna.
Karriär

5 vinnande egenskaper hos framtidens ledare

Glöm allt du lärt dig om ledarskap – framtidens ledare behöver vara mindre av superhjältar och mer inkännande. Detta hävdas i en rapport från konsultföretaget BTS, som intervjuat fler än 40 globala toppchefer om framtidens ledarskap.