v40

Utmanarna: 6 bilar som vill köra om V70

Den populära V70 har sedan den kom 2008 dominerat tjänstebilstoppen i kombilandet Sverige – mycket tack vare att det är en säker bil an­passad för nordiska förhållanden.

Den är bekväm under långfärd med några av marknadens bästa säten. Dessutom är den förhållandevis billig att serva via Volvos uttalat bra servicenätverk.

Sedan 2011 har dock VW Passat blivit populärare som tjänstebil om man ser till registreringsstatistiken för företagsbilar.

En helt ny Passat har precis lanserats, detta medan uppföljaren till V70 beräknas komma tidigast 2016. Vid sidan av Volvo och Volkswagen har konkurrenterna släppt nya attraktiva versioner i mellanklassen. Lägg där till utvecklingen med alternativa bränslen. Laddhybrider kommer starkt. I princip alla bilmärken sneglar mot bränsleceller, men utbudet är fortfarande lågt.

Slaget om tjänstebilsmarknaden har aldrig varit tuffare. Vi lät motorskribent Håkan Nilsson på tjanstebilen.se och facit.com lista sex starka utmanare bland tjänstebilarna. Här finns en japansk raket, en fransk legend och en tysk tungviktare.

 

vw_passat1. VW Passat: Användbarheten i en klass för sig
Den nya Passaten har dröjt, men när den nu lanserades så kom den med ny design, ny teknik och nya motorer. Modellen är bredare och längre. Profilen på grillen är smalare och med nya LED-framljus möts det återhållsamt strama och en sportig profil.

Lastförmågan är generös – sportkombin rymmer hela 650 liter (1 780 liter med baksätet nedfällt). Det placerar bilen i en klass för sig.

Nya VW Passat kommer med flera användbara tekniska nyheter, bland annat Traffic Jam Assist (stöd för att enklare köra ryckfritt i köer) och Trailer assist (förenklar att backa med släp).

I Sverige finns modellversionerna Masters, GT och GTS (R-Line-paket ­under 2015). Fyrhjulsdrift erbjuds från GT-versionen. Instegspriset ligger på 283 000 kr för Masters i sedanutförande.

Kombitillägg på 10 000 kr för alla versioner. Vid sidan om det stora urvalet av bensin- och dieselmotorer erbjuder VW sin första laddhybrid senare under 2015.

 

Ford_mondeo2. Ford Mondeo: En större och snyggare kostym
Det är tid för den fjärde generationen Mondeo. Den är två år försenad till Sverige, men när den släpptes i USA 2013 (under namnet Fusion) ökade Ford sin försäljning av modellen med 22 procent. Så något har Ford lyckats riktigt bra med i denna bil. Exteriört har Ford Mondeo fått ett gigantiskt lyft.

Formgivarna har gjort den sportig och dynamisk. Fronten har drag från Aston Martin. Modellen har ett nytt chassi som ger en tyst och välbalanserad väghållning. Interiört har det hänt minst lika mycket. Här finns enligt bedömarna några av de skönaste bilsätena på marknaden och instrumentpanelen har i dag ett rent intryck, fritt från ­onödiga detaljer. Här dominerar 10-tumsskärmen med kommunikationssystemet Sync 2.

Nya Ford Mondeo håller hög teknisk nivå redan i standardutförandet med automatisk bromsning och eluppvärmd vindruta.

Tjänstebilspriset är inte satt men indikationer pekar på ett ingångspris för konsumenter på runt 246 000 kr.

 

mercedes_c_klas3. Mercedes C-klass ­Kombi: En större och snyggare kostym
Nya C-klass kombi har fått en ny, snygg och större kostym. Den har vuxit på längden och bredden jämfört med sin föregångare. Det ger mer utrymme för passagerarna i baksätet och i bagageutrymmet (som trots sina 490 liter med uppfällda säten inte är den största lastaren i klassen).

Samtidigt är bilen 65 kilo lättare än sin föregångare då den nu till större del består av aluminium; bilen är även 20 procent bränslesnålare än tidigare versioner. Men det är i komforten styrkan finns. Mercedes erbjuder luftfjädring som tillval i C-klassen, det är man ensam om i mellanklassen. Fjädringen ger komfort i premiumkänsla på långfärden.

Mercedes har tagit fram tjänstebilspaketet Fleet Edition som bland annat innehåller adaptiva LED-strålkastare, 16-tums lättmetallfälgar i multiekerdesign och mycket mer. Priset för en C 220 BlueTEC Fleet Edition kombi är 312 900 kr.

 

Outlander4. Mitsubishi Outlander PHEV: Alla vill ha PHEV
En stadsjeep med bättre miljösamvete har blivit en toksuccé. Över 2 500 sålda i Sverige sedan lanseringen för mindre än ett år sedan är inget annat än en superskräll.

Mitsubishis plug-in hybrid (bilden intill visar konceptvarianten) har två elmotorer som backar upp bensinmotorn. Mindre utsläpp och lägre ­förbrukning i stadstrafik. Räckvidden med el är upp till fem mil. Outlander är stor och bekväm, överblick över trafiken. Ingångspris: 409 900 kr exklusive eventuell supermiljö­bilspremie.

 

i405. Hyundai i40: En kombi gjord för långpendling
När yrkesförbundet Säljarnas utsåg ­Hyundai i40 till årets tjänstebil 2012 motiverade man det med ”en modern design som talar direkt till känslorna”. Då betonades bland annat den goda förarmiljön och det funktionella bagageutrymmet med plus i kanten för back­kameran i backspegeln samt den femåriga nybilsgarantin med fri körsträcka.

Hyundai i40 passar bra för den riktiga långköraren. Bilen går mjukt och smidigt över gropar och ojämnheter. Komforten är i världsklass med bekväm förarstol där stolsdynan har en bra längd. Armstöd finns på båda sidor. Det finns även stolsvärme på de två ytter­platserna i baksätet och luftkonditionering direkt till baksätet för de som sitter bak.

Bilen kommer i utförandena Select, Business, Premium och Sport beroende på vilken motor som väljs. Detta är en bränslesnål bil där förbrukningen börjar på 0,37 l/mil för både kombi- och sedanversionen. Pris från 219 900 kr. En facelift-version av modellen, som enligt Hyundai har ännu mer bränslesnåla motorer, presenteras våren 2015.

 

citroen_c5_tourer6. Citroën C5 Tourer: Åk bekvämare än en president
Bilen för förare som avverkar många mil i tjänsten och inte vill kompromissa med komforten. Citroëns gashydrauliska fjädring ger ett bekvämt flyt i körningen – komforten liknas vid en Rolls Royce (Citroën levererar faktiskt gasfjädringen till Rolls nya modeller).

C5 Tourer är höj- och sänkbar vilket gör att den kan anpassas till både landsväg, skogsväg och bland snövallar. Kvalitetsmässigt står sig Citroën väldigt bättre i dag än för 15 år sedan. Fransmännen har på senare år tagit hjälp av tyska ingenjörer för att säkra kvaliteten. PSA-gruppens Hdi-dieselmotorer är några av marknadens mest beprövade och utvecklas i samarbete med BMW.

Mycket på C5 Tourer är standard som annars är tillval hos andra märken, massagefunktionen i förarstolen till exempel. Instegspriset för Tourer Business är 289 900 kr och då ingår en 3 års/10 000 mils fri service.

Text: Dan-Marcus Pethrus

Läs mer: Läs alla Chefs artiklar om tjänstebilen 2015

Läs mer: Nya Volvo XC90 – i Zlatans tjänst (extern länk)

Läs mer: ”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha” (extern länk)

Läs mer: Slipp risken för feltankning (extern länk)

 

Relaterade artiklar

Några medarbetare kastar papper omkring sig på ett kontor med utsikt över vattnet.
Karriär

Livet på kontoret blir satir på scenen

Får man skratta åt likabehandlingsplaner? Ja, i alla fall på teatern. Nya pjäsen Vi hade i alla fall tur med ramavtalet gör svart humor av sådant som chefer brottas med i sin vardag.

”Det finns många igenkänningsteman”, säger regissören Jenny Nörbeck om pjäsen som snart går upp på Göteborgs stadsteater.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

linda_waxin_kronikor-768x432-2
Krönikor

Linda Waxin: ”Vem har aldrig gjort sig skyldig till destruktivt ledarskap?”

”Jag tror att ingen av oss chefer skulle kunna säga att vi inte, i korta glimtar eller längre svackor, gjort oss skyldiga till varierande grad av destruktivt ledarskap”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.

En bild på figurer som gör glada och ledsna miner. Och en bild på en leende kvinna på stranden.
Karriär

EQ viktigt för entreprenörer 

Emotionell intelligens är viktigare för entreprenörer än problemlösning, visar en ny studie.

Filip Adelstav på en tom läktare vid en fotbollsplan.
Karriär

Proffsfotboll lärde bankchefen om ledarskap

Fotboll på högsta nivå gav Filip Apelstav ovärderliga insikter i ledarskap. Sin framgångsrika karriär som proffsspelare har han växlat in mot den som bankchef, fortfarande lika framgångsrik.

”Det måste göras med hjärtat”, säger han.

En man sitter framför en dator och ser uttråkad ut.
Karriär

Brist på kompetensutveckling

Nästan varannan anställd har gått miste om kompetensutveckling under pandemin, visar en ny undersökning. Fler än var femte har aldrig fått någon kompetensutveckling under hela sin karriär.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

En dagbok på ett bord. Bild på
Hälsa

Dr Mounas 5 tips för att bli lyckligare

På Chefdagen fick Dr Mouna alla deltagarna att så väl hoppa jämfota som att rodna rejält. Allt i syfte att öka sitt välmående.