Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Utmanarna: 6 bilar som vill köra om V70

Okategoriserade
Text: Chefs innehållsstudio
Publicerad

Den populära V70 har sedan den kom 2008 dominerat tjänstebilstoppen i kombilandet Sverige – mycket tack vare att det är en säker bil an­passad för nordiska förhållanden.

Den är bekväm under långfärd med några av marknadens bästa säten. Dessutom är den förhållandevis billig att serva via Volvos uttalat bra servicenätverk.

Sedan 2011 har dock VW Passat blivit populärare som tjänstebil om man ser till registreringsstatistiken för företagsbilar.

En helt ny Passat har precis lanserats, detta medan uppföljaren till V70 beräknas komma tidigast 2016. Vid sidan av Volvo och Volkswagen har konkurrenterna släppt nya attraktiva versioner i mellanklassen. Lägg där till utvecklingen med alternativa bränslen. Laddhybrider kommer starkt. I princip alla bilmärken sneglar mot bränsleceller, men utbudet är fortfarande lågt.

Slaget om tjänstebilsmarknaden har aldrig varit tuffare. Vi lät motorskribent Håkan Nilsson på tjanstebilen.se och facit.com lista sex starka utmanare bland tjänstebilarna. Här finns en japansk raket, en fransk legend och en tysk tungviktare.

1. VW Passat: Användbarheten i en klass för sig
Den nya Passaten har dröjt, men när den nu lanserades så kom den med ny design, ny teknik och nya motorer. Modellen är bredare och längre. Profilen på grillen är smalare och med nya LED-framljus möts det återhållsamt strama och en sportig profil.

Lastförmågan är generös – sportkombin rymmer hela 650 liter (1 780 liter med baksätet nedfällt). Det placerar bilen i en klass för sig.

Nya VW Passat kommer med flera användbara tekniska nyheter, bland annat Traffic Jam Assist (stöd för att enklare köra ryckfritt i köer) och Trailer assist (förenklar att backa med släp).

I Sverige finns modellversionerna Masters, GT och GTS (R-Line-paket ­under 2015). Fyrhjulsdrift erbjuds från GT-versionen. Instegspriset ligger på 283 000 kr för Masters i sedanutförande.

Kombitillägg på 10 000 kr för alla versioner. Vid sidan om det stora urvalet av bensin- och dieselmotorer erbjuder VW sin första laddhybrid senare under 2015.

2. Ford Mondeo: En större och snyggare kostym
Det är tid för den fjärde generationen Mondeo. Den är två år försenad till Sverige, men när den släpptes i USA 2013 (under namnet Fusion) ökade Ford sin försäljning av modellen med 22 procent. Så något har Ford lyckats riktigt bra med i denna bil. Exteriört har Ford Mondeo fått ett gigantiskt lyft.

Formgivarna har gjort den sportig och dynamisk. Fronten har drag från Aston Martin. Modellen har ett nytt chassi som ger en tyst och välbalanserad väghållning. Interiört har det hänt minst lika mycket. Här finns enligt bedömarna några av de skönaste bilsätena på marknaden och instrumentpanelen har i dag ett rent intryck, fritt från ­onödiga detaljer. Här dominerar 10-tumsskärmen med kommunikationssystemet Sync 2.

Nya Ford Mondeo håller hög teknisk nivå redan i standardutförandet med automatisk bromsning och eluppvärmd vindruta.

Tjänstebilspriset är inte satt men indikationer pekar på ett ingångspris för konsumenter på runt 246 000 kr.

3. Mercedes C-klass ­Kombi: En större och snyggare kostym
Nya C-klass kombi har fått en ny, snygg och större kostym. Den har vuxit på längden och bredden jämfört med sin föregångare. Det ger mer utrymme för passagerarna i baksätet och i bagageutrymmet (som trots sina 490 liter med uppfällda säten inte är den största lastaren i klassen).

Samtidigt är bilen 65 kilo lättare än sin föregångare då den nu till större del består av aluminium; bilen är även 20 procent bränslesnålare än tidigare versioner. Men det är i komforten styrkan finns. Mercedes erbjuder luftfjädring som tillval i C-klassen, det är man ensam om i mellanklassen. Fjädringen ger komfort i premiumkänsla på långfärden.

Mercedes har tagit fram tjänstebilspaketet Fleet Edition som bland annat innehåller adaptiva LED-strålkastare, 16-tums lättmetallfälgar i multiekerdesign och mycket mer. Priset för en C 220 BlueTEC Fleet Edition kombi är 312 900 kr.

4. Mitsubishi Outlander PHEV: Alla vill ha PHEV
En stadsjeep med bättre miljösamvete har blivit en toksuccé. Över 2 500 sålda i Sverige sedan lanseringen för mindre än ett år sedan är inget annat än en superskräll.

Mitsubishis plug-in hybrid (bilden intill visar konceptvarianten) har två elmotorer som backar upp bensinmotorn. Mindre utsläpp och lägre ­förbrukning i stadstrafik. Räckvidden med el är upp till fem mil. Outlander är stor och bekväm, överblick över trafiken. Ingångspris: 409 900 kr exklusive eventuell supermiljö­bilspremie.

5. Hyundai i40: En kombi gjord för långpendling
När yrkesförbundet Säljarnas utsåg ­Hyundai i40 till årets tjänstebil 2012 motiverade man det med ”en modern design som talar direkt till känslorna”. Då betonades bland annat den goda förarmiljön och det funktionella bagageutrymmet med plus i kanten för back­kameran i backspegeln samt den femåriga nybilsgarantin med fri körsträcka.

Hyundai i40 passar bra för den riktiga långköraren. Bilen går mjukt och smidigt över gropar och ojämnheter. Komforten är i världsklass med bekväm förarstol där stolsdynan har en bra längd. Armstöd finns på båda sidor. Det finns även stolsvärme på de två ytter­platserna i baksätet och luftkonditionering direkt till baksätet för de som sitter bak.

Bilen kommer i utförandena Select, Business, Premium och Sport beroende på vilken motor som väljs. Detta är en bränslesnål bil där förbrukningen börjar på 0,37 l/mil för både kombi- och sedanversionen. Pris från 219 900 kr. En facelift-version av modellen, som enligt Hyundai har ännu mer bränslesnåla motorer, presenteras våren 2015.

6. Citroën C5 Tourer: Åk bekvämare än en president
Bilen för förare som avverkar många mil i tjänsten och inte vill kompromissa med komforten. Citroëns gashydrauliska fjädring ger ett bekvämt flyt i körningen – komforten liknas vid en Rolls Royce (Citroën levererar faktiskt gasfjädringen till Rolls nya modeller).

C5 Tourer är höj- och sänkbar vilket gör att den kan anpassas till både landsväg, skogsväg och bland snövallar. Kvalitetsmässigt står sig Citroën väldigt bättre i dag än för 15 år sedan. Fransmännen har på senare år tagit hjälp av tyska ingenjörer för att säkra kvaliteten. PSA-gruppens Hdi-dieselmotorer är några av marknadens mest beprövade och utvecklas i samarbete med BMW.

Mycket på C5 Tourer är standard som annars är tillval hos andra märken, massagefunktionen i förarstolen till exempel. Instegspriset för Tourer Business är 289 900 kr och då ingår en 3 års/10 000 mils fri service.

Text: Dan-Marcus Pethrus

Läs mer: Läs alla Chefs artiklar om tjänstebilen 2015

Läs mer: Nya Volvo XC90 – i Zlatans tjänst (extern länk)

Läs mer: ”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha” (extern länk)

Läs mer: Slipp risken för feltankning (extern länk)

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden