gladare

Tio (vetenskapliga) sätt att bli gladare – och lyckligare

Trötthet och mörker? Inga problem. Chef listar tio beprövade tips som garanterat gör dig lyckligare.

1. Träna (ja, det vet du ju redan). En studie publicerad i Journal of Health Psychology visar att personer som tränar regelbundet trivs bättre med sitt utseende.

2. Ta en tupplur. En studie från the Journal of Neuroscience visar att sömn påverkar hur mottagliga vi är för negativa känslor. De som arbetar en hel eftermiddag utan en tupplur är mer känsliga för rädsla eller ilska.

3. Flytta närmare jobbet. Kort pendling gör oss gladare. Ett stort hus eller mer statusfyllt jobb kan inte väga upp hur stressade och uttröttade vi blir av långa resor till jobbet, har schweiziska ­ekonomer kommit fram till.

4. Var med vänner och familj. En 70 år lång studie visade att 93 procent av de män som var lyckliga i 65-årsåldern hade haft en nära relation med en syster eller bror när de var yngre.

5. Gå ut (när det är 13,9 grader varmt). En brittisk studie från universitetet i Sussex visar att man blir gladare av att vara ute i naturen än i stadsmiljö. En amerikansk studie visar att vi är som lyckligast vid 13,9 grader.

6. Hjälp andra i 100 timmar. Forskaren Adam Grant, vars bestseller Ge och ta snart kommer ut på svenska, tipsar om att man bör lägga 100 timmar om året eller cirka två timmar i veckan på att hjälpa andra, för att känna mening och glädje i vardagen.

7. Öva på att le. En ny studie från Michigan State University tyder på att kundtjänstmedarbetare som ler för att de tänker på en semester eller sitt barns musikuppvisning blir på bättre humör och är mer extroverta.

8. Planera en resa. När man ska göra en resa är man som gladast i planeringsfasen, visar en studie som publicerats i tidskriften Applied Research in Quality of Life. Känslan av förväntan höjde lyckonivån i åtta veckor i genomsnitt. Efter semestern sjönk lyckonivån snabbt igen.

9. Meditera. Meditation kan skapa bestående positiva förändringar i hjärnan, enligt ett forskningsteam på Massachusetts sjukhus. Efter en åttaveckorskurs i meditation var de delar i hjärnan som associeras med omtanke och självmedvetenhet mer aktiva.

10. Öva på att vara tacksam. Att skriva ett tacksamhetsbrev i veckan  kan göra dig gladare. Tesen stöds av en studie som publicerats i the Journal of Happiness.

energi1

Läs också: Lista: 13 sätt att få ny energi

chef-marknadsbit-1
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

somnwebb
Hälsa

Sov dig till en bättre karriär

Sömnbrist går inte bara ut över hälsan. Den gör dig också mindre attraktiv på arbetsmarknaden. Forskaren Tina Sundelin förklarar sambanden – och hur du kan sova dig till en bättre karriär. 

Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
samtalstodwebb
Hälsa

Här erbjuds de anställda kostnadsfri terapi

Bauhaus erbjuder alla sina anställda en kostnadsfri och helt anonym digital psykologtjänst. De stod därför rustade när behovet ökade i samband med kriget i Ukraina. 

webb-grafiken-nummer-3_intervjuperson-2
Hälsa

Chefs undersökning: Om rädslan att vara en bluff

Knappt hälften av cheferna känner sig emellanåt som en bluff, visar Chefs undersökning. Det hör till när man är högpresterande, säger de experter vi pratat med. I stället anser de att det är mycket illavarslande att lika många saknar feedback och bekräftelse hos sin högre chef. Och att ännu fler känner sig ensamma.

Person som promenerar längs med ett fält med gula blommor
Hälsa

10 000 steg – en marknadsföringsbluff

Har du försökt föregå med ett gott exempel och peppat dina medarbetare att gå sina 10 000 steg genom olika hälsosatsningar? Nu visar det sig att det inte är helt korrekt. Forskarna presenterar en ny siffra att förhålla sig till, rapporterar tidningen Quartz.

halsawebb
Hälsa

Gemensam identitet motar den berömda väggen

Vad kan du som chef göra för att minska risken för utbrända medarbetare? En studie publicerad i International Journal of Environmental Research and Public Health har bland annat kommit fram till att en gemensam identitet är en nyckel till framgång.

tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
man som håller sin hand vid ryggslutet
Hälsa

Sifoundersökning: 18 procent har fått fysiska besvär av hemarbete

Har du också fått gamnacke och spända axlar av att arbeta vid ett barnskrivbord eller i köket? Du är inte ensam. Av de som jobbat hemifrån under pandemin, helt eller delvis, har 18 procent har fått fysiska besvär. Det visar en ny Sifoundersökning på uppdrag av förvaringsföretaget Elfa