effektiva-moten

Så undviker du vaga möten

Vem har inte suttit på ett långdraget möte, som mynnat ut i — ja vadå? Petra Brask, effektivitetskonsult och kursledare för Chefs utbildningar i personlig
effektivitet, visar hur du får ut mer av dina mötesminuter.

Petra Brask har jobbat som effektivitetskonsult i 17 år och tycker att möteskulturen i Sverige har en särställning. I många länder anser de till och med att vi svenskar är världsmästare på att hålla många möten.

”I Finland säger de ’Herregud, kan ni inte ha en enda tanke utan att ha ett möte?’. ”

Samtidigt menar hon att många möten också för med sig något positivt.

”I Sverige är vi duktiga på att skapa konsensus och se till att alla springer åt samma håll. Och det tror jag beror på att vi har så många möten och att alla hålls informerade om vad som händer.”

Hur meningsfulla de möten som du själv håller i blir är det i slutändan du som chef som avgör.

”Det handlar inte om att bli en petimäter utan att se över effekten och där är du som ledare jätteviktig. De anställda är väl medvetna om hur deras chefer beter sig.”

För att mötesreglerna ska hållas är det viktigt att det får konsekvenser om de bryts.

”De som kommer för sent till mina möten får komma fram till mig och sjunga”, säger Petra Brask.

Tio bästa tipsen för effektiva möten:

1. Klargör syftet.
Ha syftet med mötet klart för dig redan på förhand. Fundera också på vilken typ av möte det är eller vilken typ av fråga som just nu diskuteras. Handlar det om att informera, brainstorma eller fatta beslut?

2.Gör dagordning.
Skicka ut de frågor ni ska diskutera till deltagarna i förväg. En vanlig anledning till att många möten blir vaga och ineffektiva är att deltagarna inte är tillräckligt förberedda när de dyker upp på mötet.

3Disponera tiden.

Prioritera punkterna och börja med den absolut viktigaste frå-gan. Den punkt som diskuteras först får mest energi och fokus och det är bättre att detta läggs på den viktigaste frågan i stället för på föregående mötes protokoll.

4Skriv ner att-göra-punkter.
För protokoll under själva mötet i stället för att göra det i efterhand. På många arbetsplatser har man övergivit protokollen helt och hållet och gått över till att skriva att-göra-listor som följs upp under nästa möte.

5Engagera alla.
Kräv att alla förbereder och delar med sig av minst två ståndpunkter för varje fråga ni diskuterar. På så sätt minskar risken för att alla ska hålla med varandra utan att ta ställning, vilket gör att fler åsikter kommer fram.

6Fördela ansvaret  — håll intresset uppe.
Låt rollerna i gruppen rotera så att ansvaret för att exempelvis göra anteckningar, summera eller hålla i mötet växlar. Variationen gör att hjärnan håller sig alert och att mötesdeltagarna inte tappar intresset.

7Checka av.
Be om feedback efter mötet och kontrollera att alla har förstått vad ni har bestämt. På så sätt undviker ni att deltagarna lämnar mötet utan att veta vad som gäller – eller att alla har olika uppfattningar om vad ni har diskuterat.

8Ha extra diskussioner för dem som vill.
Avsluta varje möte med en diskussionsstund där ni kan ta upp sådant som ni inte hann med under det övriga mötet. På så sätt kan de som är intresserade av att fortsätta diskussionen stanna kvar medan övriga kan avvika och ägna sig åt något annat.

9. Gör spelregler.
Gör upp gemensamma spelregler för hur ni ska bete er på era möten och vad som gäller när det handlar om exempelvis att sms:a och läsa mejl under era sammanträden. Se till att det får konsekvenser om dessa regler bryts.

10Ifrågasätt varje möte.
Minska ner på antalet möten. En anledning till att många kommer oförberedda är att de inte har haft tid att förbereda sig på grund av andra möten. Då är det bättre att fokusera på några stycken. Kom ihåg det engelska uttrycket ”Don’t spread yourself too thin.”

Text: Fredrik Hillvesson

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.

statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

sememester
Delegering

Undersökning: Semestern – en stressfälla för chefen

Snart dags för semester. Eller? För det är lite si och så med vilan under ledigheten för chefer. Även om en majoritet tar tre veckors sommarsemester eller mer, väljer sex av tio att jobba under sin lediga tid. En majoritet känner sig också stressade inför semestern och en tredjedel har svårt att gå ner i varv.
ledarvd
Beslutsfattande

4 saker varje lyckad vd gör

Nu har forskningen sagt sitt. För att bli en framgångsrik vd finns det 4 egenskaper som är extra bra att ha.

Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

lone
Delegering

10 tips för mycket mer effektiva möten

Här ger vi konkreta tips på hur du blir bättre på att leda möten.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden