Tillfällig chef en trend

Allt fler företag tar in chefer för tillfälliga uppdrag, rapporterar sajten E24.
»Det är en pågående och djuplodande förändring på gång, säger Janeric Peterson«, vd för och grundare av Nordic Interim, till E24.

Många av de chefer som tar tillfälliga uppdrag är över 50 år och vill prova att jobba på ett nytt sätt. De har också en kompetens som ofta är bättre än den företaget skulle kunna få om de anställde någon på det traditionella sättet, genom en tillsvidareanställning.
»Det som var en nödlösning från början har blivit en accepterad och smart lösning för att komplettera traditionell rekrytering«, säger Janeric Peterson till E24.

De som jobbar som interimchefer är normalt egenföretagare och får sina uppdrag via rekommendationer eller nätverk. Uppdragen brukar sträcka sig från en vecka upp till ett år.

Cecilia Dahlbäck har en bakgrund som personalchef och har arbetat som interimchef sedan början av 2000-talet.

»Fördelen med att vara interimchef är att jag hela tiden skaffar mig nya erfarenheter. Att ha möjlighet att träda in i helt olika företag är en förmån som är viktig att förvalta och ta hand om på bästa möjliga sätt«, säger hon till E24.

Den tillfälliga anställningsformen kommer att bli allt mer populär de närmsta åren tror flera bedömare. De tuffa ekonomiska tiderna gör att många företag planerar på kort sikt och då väljer man också mer kortsiktiga lösningar, som att anställa en chef för ett uppdrag som sträcker sig över en begränsad tidsperiod.

Fördelar med att vara interimchef:

  • Du kommer in utan historisk belastning. Du kan analysera och ta beslut på affärsmässiga grunder, utan att behöva ta hänsyn till tidigare lojaliteter.
  • Det ger dig mer mod att våga fatta obekväma beslut.
  • Om du inte trivs, vet du att uppdraget har ett slut.
  • Du får chans att prova flera olika branscher.
  • Du kan utnyttja din erfarenhet maximalt.

 

Relaterade artiklar

Anders Sjöberg till vänster. Bild på två män som samtalar till höger.
Karriär

Viktigt med kunskap om sin personlighet

Har du kunskap om din personlighet och hur den präglar din ledarstil? I boken Personlighet i arbetet vill Anders Sjöberg, forskare i psykologi, tillsammans med kollegerna Sofia Sjöberg och Sara Henrysson Eidvall få oss att förstå hur personligheten påverkar oss på jobbet.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Några medarbetare kastar papper omkring sig på ett kontor med utsikt över vattnet.
Karriär

Livet på kontoret blir satir på scenen

Får man skratta åt likabehandlingsplaner? Ja, i alla fall på teatern. Nya pjäsen Vi hade i alla fall tur med ramavtalet gör svart humor av sådant som chefer brottas med i sin vardag.

”Det finns många igenkänningsteman”, säger regissören Jenny Nörbeck om pjäsen som snart går upp på Göteborgs stadsteater.

linda_waxin_kronikor-768x432-2
Krönikor

Linda Waxin: ”Vem har aldrig gjort sig skyldig till destruktivt ledarskap?”

”Jag tror att ingen av oss chefer skulle kunna säga att vi inte, i korta glimtar eller längre svackor, gjort oss skyldiga till varierande grad av destruktivt ledarskap”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.

En bild på figurer som gör glada och ledsna miner. Och en bild på en leende kvinna på stranden.
Karriär

EQ viktigt för entreprenörer 

Emotionell intelligens är viktigare för entreprenörer än problemlösning, visar en ny studie.

Filip Adelstav på en tom läktare vid en fotbollsplan.
Karriär

Proffsfotboll lärde bankchefen om ledarskap

Fotboll på högsta nivå gav Filip Apelstav ovärderliga insikter i ledarskap. Sin framgångsrika karriär som proffsspelare har han växlat in mot den som bankchef, fortfarande lika framgångsrik.

”Det måste göras med hjärtat”, säger han.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

En man sitter framför en dator och ser uttråkad ut.
Karriär

Brist på kompetensutveckling

Nästan varannan anställd har gått miste om kompetensutveckling under pandemin, visar en ny undersökning. Fler än var femte har aldrig fått någon kompetensutveckling under hela sin karriär.