En kopp med texten

Techjätten: Så kommer vi att öppna kontoren igen

Torsdag är den nya måndag och kontorets fokus kommer inte längre att vara skrivbordsplatser. Det menar amerikanska techjätten Salesforce efter att ha analyserat data från sina medarbetare.

Globala vaccinationsprogram har tagit fart och företag runt om i världen börjar återigen överväga hur en arbetsvecka ser ut i en post-corona-värld. Amerikanska crm-specialisten Salesforce planerar för fullt inför återvändandet till en ny vardag.

I augusti 2020 gick flera hundra medarbetare tillbaka till kontoret i Sydney, efter en rigorös säkerhetsprocess från Salesforce. Genom att analysera data om när medarbetarna varit på kontoret respektive hemma, samt om de valt att vara i samarbetsrum eller vid sina skrivbord, har de gjort en plan för återvändandet.

Deras tre största insikter om framtidens kontor är:

  1. Torsdag är den nya måndag
    Genom att jämföra statistiken över när medarbetarna varit på plats såg de att den mest populära dagen att komma till kontoret har varit torsdagar. Medarbetarna föredrar att starta upp veckan hemifrån, och därefter komma till kontoret onsdag och torsdag. Då utnyttjades upp till 80 procent av samarbetsytorna i motsats till början av veckan, då endast cirka hälften av platserna var upptagna.

2. Kontorets syfte kommer att vara social kontakt och samarbete – inte skrivbord
Framtida Salesforce-kontor kommer huvudsakligen att vara för samarbeten och social kontakt med kollegor. Sedan Sydney-kontoret öppnades i augusti förra året har 64 procent av platserna för samarbete använts, såsom vardagsrum och mötesrum, medan endast 24 procent av skrivborden har använts. Sannolikheten att ha social kontakt med en annan medarbetare var dessutom 19 procent högre för de som var på plats på kontoret än för distansarbetarna.

”Under avstängningen var vi, som alla andra, entusiastiska över de tekniska möjligheter som fanns för att fortsätta arbeta hemifrån. Sedan dess har vi också öppnat ögonen för de områden där kontoret och det fysiska mötet fortfarande har en viktig roll att spela“, säger Dan Bjurman, Sverigechef på Salesforce.

”Idag uppger 72 procent av våra medarbetare att de vill återvända till kontoret, jämfört med endast 32 procent i juni förra året. Samarbete och en fysisk plats att träffas saknas; främst bland de unga i generation Z, som vill arbeta helt från kontoret dubbelt så ofta som babyboomers och generation Y ”, fortsätter han.

3. Flexibilitet ger högre produktivitet och mer balans
Medarbetarna som jobbat hemifrån har uppskattat flexibiliteten. Detta både när det gäller att planera sin tid och göra det möjligt att arbeta från olika platser, vilket har lett till 16 procent mer produktivitet för individen och 13 procent för teamet som helhet. De upplever även att det är lättare att hitta balans mellan jobb och fritid: 20 procent av distansarbetarna tar mer pauser under dagen än de som jobbar från kontoret.

Tips från Salesforce: Så kan du gå tillbaka till kontoret

Salesforce kommer att dela upp återgången till resterande kontor i olika faser.

Fas 1: Frivillig återgång av vaccinerade grupper till utvalda kontor i USA, där Salesforce Tower-huvudkontoret i San Francisco, Palo Alto och Irvine är först ut.

Fas 2: Steg-för-steg-öppning av kontor från 20 procent till 75 procent kapacitet beroende på covid 19-data och lokala riktlinjer. I denna fas välkomnar Salesforce både vaccinerade och icke-vaccinerade anställda.

Fas 3: En fullständig återöppning av kontor med en kapacitet på upp till 100 procent. Medarbetare kommer fortfarande att uppmuntras att vaccinera sig, och testning kommer att finnas tillgängligt där det är möjligt.

Två 200-kronorssedlar

Läs också: En av fyra chefer: ”Vi betalar för låga löner”

mpuff
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Anna Svedman på SPP hjälper företag undvika dyra missar vid utlandsjobb.
Annonssamarbete Chef + SPP

Se upp med onödiga pensionsmissar vid utlandsjobb

Planerar ditt företetag att expandera globalt? Undvik då onödiga missar och fallgropar för medarbetare som jobbar utomlands. Det är enklare än du tror.
Elaine Eksvärd, retorikexpert
Arbetsmiljö

5 misstag du ska undvika på videomötet

Dålig digital mötesteknik är det snabbaste sättet att trötta ut människor. Det menar retorikexperten Elaine Eksvärd. "Därför behöver vi identifiera och ta bort de element som missgynnar våra digitala arbetsklimat", säger hon. 
Doftljus från designbyrån R/GA:
Arbetsmiljö

Saknar du doften av varm skrivare och kontor? De här doftljusen är för dig

Ett syrefattigt grupprum efter en lång workshop, eller en bunt papper som fortfarande är varm efter utskriften – det är två av dofterna i den nya doftljuskollektionen som får oss att minnas kontoren.
Två läkare som är kära på jobbet
Arbetsmiljö

Så många blir kära på jobbet

3 700 personer. Så många svenskar blir sambor efter att ha jobbat ihop året innan, visar färsk statistik från SCB.
Kvinna som är trött efter ett videomöte
Arbetsmiljö

Kvinnor tröttare av digitala möten

En av sju kvinnor uppger att de blir mycket till extremt trötta av digitala möten. Betydligt färre män drabbas.

Annonssamarbete Chef + ECIT

Knepet för att växla upp: Frigör tid för chefer

Företag som vill växla upp behöver frigöra tid och kraft för sina chefer. Då är outsourcing ett självklart val. ”Det har gett oss en extra boost”, säger Daniel Hörnqvist, vd på snabbväxande Frank Dandy.
Chef och medarbetare
Arbetsmiljö

Maxtaket i regionen: 35 medarbetare per chef

I Västra Götalandsregionen pågår ett målinriktat arbete för att minska personalgrupperna. Målet är att antalet medarbetare bör begränsas till mellan 10 och 35 per chef. ”Vi ser det som en investering”, säger hr-strategen Niklas Thorell Sjöström.