Techjätten: Så kommer vi att öppna kontoren igen

Torsdag är den nya måndag och kontorets fokus kommer inte längre att vara skrivbordsplatser. Det menar amerikanska techjätten Salesforce efter att ha analyserat data från sina medarbetare.

Arbetsmiljö
Publicerad
En kopp med texten "torsdag", samt bild från kontor med soffor

Globala vaccinationsprogram har tagit fart och företag runt om i världen börjar återigen överväga hur en arbetsvecka ser ut i en post-corona-värld. Amerikanska crm-specialisten Salesforce planerar för fullt inför återvändandet till en ny vardag.

I augusti 2020 gick flera hundra medarbetare tillbaka till kontoret i Sydney, efter en rigorös säkerhetsprocess från Salesforce. Genom att analysera data om när medarbetarna varit på kontoret respektive hemma, samt om de valt att vara i samarbetsrum eller vid sina skrivbord, har de gjort en plan för återvändandet.

Deras tre största insikter om framtidens kontor är:

  1. Torsdag är den nya måndag
    Genom att jämföra statistiken över när medarbetarna varit på plats såg de att den mest populära dagen att komma till kontoret har varit torsdagar. Medarbetarna föredrar att starta upp veckan hemifrån, och därefter komma till kontoret onsdag och torsdag. Då utnyttjades upp till 80 procent av samarbetsytorna i motsats till början av veckan, då endast cirka hälften av platserna var upptagna.

2. Kontorets syfte kommer att vara social kontakt och samarbete – inte skrivbord
Framtida Salesforce-kontor kommer huvudsakligen att vara för samarbeten och social kontakt med kollegor. Sedan Sydney-kontoret öppnades i augusti förra året har 64 procent av platserna för samarbete använts, såsom vardagsrum och mötesrum, medan endast 24 procent av skrivborden har använts. Sannolikheten att ha social kontakt med en annan medarbetare var dessutom 19 procent högre för de som var på plats på kontoret än för distansarbetarna.

”Under avstängningen var vi, som alla andra, entusiastiska över de tekniska möjligheter som fanns för att fortsätta arbeta hemifrån. Sedan dess har vi också öppnat ögonen för de områden där kontoret och det fysiska mötet fortfarande har en viktig roll att spela“, säger Dan Bjurman, Sverigechef på Salesforce.

”Idag uppger 72 procent av våra medarbetare att de vill återvända till kontoret, jämfört med endast 32 procent i juni förra året. Samarbete och en fysisk plats att träffas saknas; främst bland de unga i generation Z, som vill arbeta helt från kontoret dubbelt så ofta som babyboomers och generation Y ”, fortsätter han.

3. Flexibilitet ger högre produktivitet och mer balans
Medarbetarna som jobbat hemifrån har uppskattat flexibiliteten. Detta både när det gäller att planera sin tid och göra det möjligt att arbeta från olika platser, vilket har lett till 16 procent mer produktivitet för individen och 13 procent för teamet som helhet. De upplever även att det är lättare att hitta balans mellan jobb och fritid: 20 procent av distansarbetarna tar mer pauser under dagen än de som jobbar från kontoret.

Tips från Salesforce: Så kan du gå tillbaka till kontoret

Salesforce kommer att dela upp återgången till resterande kontor i olika faser.

Fas 1: Frivillig återgång av vaccinerade grupper till utvalda kontor i USA, där Salesforce Tower-huvudkontoret i San Francisco, Palo Alto och Irvine är först ut.

Fas 2: Steg-för-steg-öppning av kontor från 20 procent till 75 procent kapacitet beroende på covid 19-data och lokala riktlinjer. I denna fas välkomnar Salesforce både vaccinerade och icke-vaccinerade anställda.

Fas 3: En fullständig återöppning av kontor med en kapacitet på upp till 100 procent. Medarbetare kommer fortfarande att uppmuntras att vaccinera sig, och testning kommer att finnas tillgängligt där det är möjligt.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden