Sömnbrist kan göra dig mycket mindre produktiv.
Sömnbrist kan göra dig mycket mindre produktiv.

Studie: En kvart mindre sömn – kan dramatiskt påverka din jobbinsats

En studie pekar på sambandet mellan dålig sömn och sämre jobbinsatser dagen efter.

Det är University of South Florida som publicerat en ny studie som tittat närmare på våra sovrutiner under vardagarna. Genom att följa 130 arbetare kunde forskarna se att så lite som 16 minuter mindre sömn kan få stor påverkan på vår jobbinsatsen dagen efter.

Nätterna deltagarna hade en sämre sömnkvalitet ökade stressnivåerna och en stark känsla av obalans mellan jobb och fritid. Dålig sömn gjorde att man gick och la sig tidigare följande natt – vilket satte de vanliga sovrutinerna ur spel.

sovabattre

Läs också: Sov som en stock – med 20-minutersregeln

”Vår studie speglar hur medarbetares sömn gör oss extra sårbara för stress. Dagens arbetsplatser måste anstränga sig för att främja medarbetarnas sömn. Vinsten är att personer som sover bra har enklare att fokusera på sina arbetsuppgifter och hamnar mer sällan i konflikten med kolleger då stressnivån är lägre”, säger Soomi Lee, en av forskarna bakom studien, till ScienceDaily.

Är du en som sover dåligt på vardagarna, men bättre på helgerna, kan du ändå vara rätt lugn. Studien pekar på att det tog en natt av god sömn för att kompensera för veckans sömnstörningar om de var marginella.

Relaterade artiklar

utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet.