5 knep du kan sno för att hitta lugnet innan jul

Snart julledigt och du har jobb som ska avslutas. Men hur gör du för att inte stressa i onödan? Här är stressprofessorn Hugo Westerlunds 5 bästa tips.

Hälsa
Publicerad

Stress är ingenting nytt. Faktum är att redan 1936 myntades ordet för att beskriva påfrestning av människokroppen. Så här veckorna innan de flesta går på semester – hur farligt är det egentligen att stressa? Inte jättefarligt, enligt Hugo Westerlund som är professor på Stressforskningsinstitutet.

I en text i DN säger Westerlund att kortvarig stress är ofta ofarlig och en naturlig del av livet. Vi kan nämligen snabbt återhämta oss. Om semestern innebär att vi dessutom får träffa släkt och vänner är det väldigt positiv för oss.

Desto farligare är långvarig stress i arbets- och privatliv. Där är det framför allt lärare, mellanchefer och personer i människovårdande yrken som ligger i farozonen för att inte kunna koppla av jobbet när de väl är lediga.

Här är stressprofessorn mest harmoniska tips:

1) Ta djupa andetag

Stå inte i en kö, titta på klockan och muttra svordomar.

2) Acceptera situationen

Försök göra något bra av en situation du ändå inte kan ändra på.

3) Ta hand om kroppen

Ät ordentligt, sov dina timmar och försök aktivera kroppen.

4) Unna dig avkoppling

Det är helt okej att titta på TV och slöa lite grann. Ingen är nämligen perfekt.

5) Titta på saker utifrån

Är det massor med folk på stan – försök att skratta åt det absurda i situationen.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden