Stoppa tankeflykten och få mer gjort

Vi dagdrömmer när vi känner oss stressade, illa till mods eller uttråkade. Och enligt en ny forskningsstudie från Harvard trillar vi i den fällan väldigt ofta. Vi dagdrömmer nämligen 46,9 procent av vår vakna tid, skriver DN.se.

Kristina Lindgren är mindfulnesslärare, coach och psykosyntesterapeut och träffar många chefer som brottas med svårigheten att vara helt närvarande när de jobbar. Risken är att relationerna på jobbet försämras.
»Om man svävar iväg i tanken, blir kvaliteten på samtalen sämre. Man får inte lika bra kontakt med sina medarbetare, men inte heller med kunderna. Och det kan påverka affärerna.«
Förutom att vi tappar fokus på jobbet gör dagdrömmerier att vi känner oss olyckliga, visar Harvardstudien.
Och vem vill vara en deppig, frånvarande och ineffektiv chef?
Många som drömmer sig bort upplever dock den totala motsatsen. Att sväva loss i tanken kan skapa en falsk känsla av produktivitet.
»Det är lite som att åka karusell, man färdas hela tiden och får se väldigt mycket. Men egentligen kommer man ingenvart, och det man ser är hela tiden samma saker«, säger Kristina Lindgren.
Trots att dagdrömmar både tar mycket tid och leder till att man blir splittrad, kan de vara nyttiga för en viss typ av chefer.
»Personer som är väldigt resultatfokuserade kan bli rigida och har svårt att släppa loss i tanken. För dem kan det vara bra att ta pauser och sväva iväg en stund.«
För att minska ner på tankeflykten tycker Kristina Lindgren att man bör planera in pauser under dagen då det är fritt fram att drömma.
»Om du vill ha bättre utväxling på dina tankar, måste du ta ett aktivt beslut om när du ska fokusera och när du ska sväva iväg.«

Kristina Lindgrens 7 tips för att bli en mer närvarande chef:

1. Planera ditt dagdrömmande.
Om du exempelvis gillar att surfa på resesajter eller fundera på hur du ska bygga till ditt hus, välj att göra det på bestämda tider, exempelvis precis när du kommit till jobbet eller tio minuter efter lunchrasten. Var bestämd så att tankarna inte spiller ut över hela dagen. Att ge sina positiva dagdrömmar lite utrymme ger dig säkert en glädje som kan sprida sig in i jobbvardagen, men tygla dem så att de inte stjäl energi från möten och stör ditt arbetsfokus.

2. Meditera
Genomför en 20–30 minuters halvtimmes mindfulness-meditation varje morgon. Då övar du på att aktivt uppmärksamma, styra, dina tankar och hålla en medveten närvaro var närvarande i stunden. Ju mer du övar på att vara medveten om vart tankarna går, desto oftare lägger du märke till detta spontant i vardagen.

3. Gör andningsövningar
Sätt dig en stund och fokusera på din andning. Det lugnar ner sinnet och gör att du kan tänka klart. Andningen finns alltid där att fokusera på, och ger oss då dessutom tillgång till livsenergin. Vi fokuserar på rätt saker och får lättare att välja nästa steg. Vi blir väldigt medvetna om vårt sinnestillstånd.

4. Ha fasta rutiner på jobbet
Om du är den impulsiva typen kan det underlätta att ändå försöka följa ett visst schema varje dag, det blir då lättare att skilja mellan arbete och pauser. Om vi otyglat låter tankarna ta uppmärksamheten förlorar vi massor av energi som vi i stället kunde ha lagt på att utföra saker med högre närvaro och kvalitet.

5. Gör en sak i taget
Om du hoppar mycket mellan olika arbetsuppgifter och infall är risken större att du splittrar dig och tappar skärpan. Försök att inte bolla för mycket mellan arbetsuppgifter. Det ökar risken att du hamnar i dagdrömmerier.
För effektiva möten, stäng av mobilen eller strunta i den en stund. Respektera er gemensamma stund och fokusera på den person du har fram för dig. Håll uppmärksamheten på din andning och lyssna aktivt och närvarande. Du tjänar massor av tid och energi på att vara koncentrerad här och nu.
Blir du lätt störd i din koncentration kan det vara bra att ibland hitta lugnare miljöer att arbeta i.

6. Ta inte »för stora tuggor«.
Om en uppgift känns som en bergsbestigning är det lätt att vi flyr till dagdrömmar när det tar emot. Dela upp dina arbetsuppgifter i mindre delar och ha korta resultatmål. För personer som lätt flyter iväg i tanken är det lättare att fokusera om målet känns nåbart.

7. Ta fysiska pauser.
Bryt ineffektiva tankebanor genom att fysiskt byta position, ställ dig upp, stretcha lite eller ta en promenad på tio minuter när du märker att du tappat energin att fokusera och börjar sväva bort. Då är det lättare att återfå fokus igen efteråt.

Kommentera!
Vilka tricks tar du till när tankarna svävar iväg?

 

Relaterade artiklar

staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Siffror: Kraftig ökning av sjuka chefer

Allt fler chefer hamnar i lång sjukfrånvaro. Främst är det kvinnliga chefer som är drabbade, visar nya siffror.
robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.