tacksamhetsutmaning

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?

Efter många veckor av hemmajobbande börjar det kännas tungt. Du har säkert ställt dig frågan både en och två gånger vad du som chef kan göra för att hjälpa dina medarbetare att inte tappa geisten.

Här är ett sätt. Nämligen att vända på steken och börja titta på vad som faktiskt är bra och vad som går bra. Vad vi har att vara tacksamma över.

Människor som känner tacksamhet är mycket bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet. Utmana dina medarbetare att göra något som syftar till ökad tacksamhet varje dag – och att dela med sig av det till varandra.

Här är några av de saker ni kan göra:

1. Skriv ett kort tacksamhetsbrev till en medarbetare.

2. Skapa en tacksamhetsvägg på kontoret eller i form av en virtuell anslagstavla, där alla får bidra med något.

3. Skriv ner tre saker som man är tacksam varje dag under en utsatt period.

4. Bidra med en recension till en värdefull leverantör eller affärspartner.

5. Skicka ett helt vanligt vykort med post till någon du känner dig tacksam för. Postnord har tjänsten ”Riktiga vykort”.

6. Donera en slant till välgörande ändamål. Det finns många som behöver en extra slant just nu. Och att hjälpa andra är ett av de bästa sätten att öka sitt eget välmående.

7. Fundera över vilka saker som du tar för givna men som kanske i dessa dagar visat sig inte vara helt självklara.

8. Skicka blommor eller varför inte en lunch hem till någon.

chef-tillit

Läs också: Transparenta chefer skapar tillit i teamet

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

oro, anpassningsstörning, psykologi
Hälsa

Lider du också av anpassningsstörning?

Efter en kris, som en pandemi, kan det komma en psykologisk reaktion i form av förstärkt oro, ångest och depression. Det händer så ofta att den fått ett eget namn – anpassningsstörning. Så här hjälper du dig själv och dina medarbetare att hantera den.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Per Grankvist, krönikör på Chef
Krönikor

Per Grankvist: ”Möten är nästan alltid sämre live”

Fördelarna med videomöten är många. Så att ge sig i kast med möten på riktigt igen kan bli tufft, menar Chefs krönikör Per Grankvist. "Fysiska möten suger kraften ur mig!"
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video + Text Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Anna Gullstrand lär dig få ut det bästa av gruppen i nya boken Facilitera.
Teamutveckling

Viktigast: Att alla känner sig trygga i din grupp

Att facilitera är främst ett förhållningssätt till människor, och sedan olika verktyg. I boken Facilitera beskriver Anna Gullstrand, VP People på Mentimeter, hur du får ut det bästa av gruppen.
Man som springer och har en tankebubbla med en facebook-tumme i
Hälsa

Skryt ger träningspepp

Träna med en kompis och skryt om det i sociala medier. Så lyder receptet som motiverar dig till att hålla i din träning och förbättra din hälsa.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
sommarbanner
Ledarskap

Häng med Chef i sommar!

Under juli uppdateras inte chef.se lika ofta, men vi har samlat det bästa av allt inom ledarskap, karriär och utveckling för dig.