Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?

Arbetsmiljö
Text: annaharvard
Publicerad

Vad

Känner du tacksamhet är du bättre på att hantera stress, återhämta dig från sjukdom och har bättre hälsa.

Nytta

Tips på en tacksamhetsutmaning till dig som vill stötta dina medarbetare till att se saker och ting från den ljusa sidan.

Efter många veckor av hemmajobbande börjar det kännas tungt. Du har säkert ställt dig frågan både en och två gånger vad du som chef kan göra för att hjälpa dina medarbetare att inte tappa geisten.

Här är ett sätt. Nämligen att vända på steken och börja titta på vad som faktiskt är bra och vad som går bra. Vad vi har att vara tacksamma över.

Människor som känner tacksamhet är mycket bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet. Utmana dina medarbetare att göra något som syftar till ökad tacksamhet varje dag – och att dela med sig av det till varandra.

Här är några av de saker ni kan göra:

1. Skriv ett kort tacksamhetsbrev till en medarbetare.

2. Skapa en tacksamhetsvägg på kontoret eller i form av en virtuell anslagstavla, där alla får bidra med något.

3. Skriv ner tre saker som man är tacksam varje dag under en utsatt period.

4. Bidra med en recension till en värdefull leverantör eller affärspartner.

5. Skicka ett helt vanligt vykort med post till någon du känner dig tacksam för. Postnord har tjänsten ”Riktiga vykort”.

6. Donera en slant till välgörande ändamål. Det finns många som behöver en extra slant just nu. Och att hjälpa andra är ett av de bästa sätten att öka sitt eget välmående.

7. Fundera över vilka saker som du tar för givna men som kanske i dessa dagar visat sig inte vara helt självklara.

8. Skicka blommor eller varför inte en lunch hem till någon.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden