trofechef

Ledarskapsmodellen som gör dig till en troféchef

Mycket krävs för att bli en lysande chef. Ledarskapsexperten Gregg Vanourek har undersökt exakt vad.
Här är modellen som lyfter hela din organisation – och gör dig till en vinnande troféchef.

Är du hästsportintresserad vet du direkt vad en Triple Crown är: USA:s mest prestigefulla galopptrofé. För att erövra den måste en häst vinna alla de tre tuffa lopp som ingår i titeln, bland annat Kentucky Derby. En gigantisk utmaning, men inte helt omöjlig. På 125 år har 12 hästar lyckats.

Amerikanske ledarskapsexperten Gregg Vanourek vill ge chefer samma utmaning och sporra dem till att bygga organisationer med Triple Crown-kvalitet. För att lyckas vinna det loppet krävs en ny syn på ledarskap.
”Ofta tänker vi oss att det är ’ledaren’ som ska ha alla smarta svar och en brilliant vision. Men ledarskap är en gruppaktivitet och inte ett soloframträdande. Det som behövs är en organisation med mängder av ledare som vill bygga något exceptionellt bra tillsammans. Det är i den kulturen och det avtryck den gör, som det avgörs vilka resultat man får och hur länge de varar”, förklarar Gregg Vanourek.

För att ta reda på vad som krävs för att göra sig förtjänt av en Triple Crown i ledarskap började Gregg Vanourek, tillsammans med sin pappa Bob Vanourek (tidigare vd för fem företag), analysera ledarskapet bakom succéstartups, toppbolag och ”turnaround-företag” som vänt från förlust till vinst.
Till prisbelönta boken Triple Crown Leadership gjorde de intervjuer med chefer i 61 organisationer i 11 länder, däribland Sverige.
”Modellen vi sedan tog fram bygger på vad vi sett hos organisationer världen över”, säger Gregg Vanourek som också undervisar på Executive MBA-programmet som ges vid Stockholm Business School, Stockholms universitet

.

Gregg Vanourek har tillsammans med sin pappa Bob Vanourek skrivit prisade ledarskapsboken Triple Crown Leadership. ”Mina studenter undrar hur det var att skriva en bok ihop med sin pappa. Det var en av de bästa upplevelserna jag haft. Inte alltid lätt, men helt underbart.”

De kokade ner sin erfarenhet och forskning till tre utmaningar. En chef som aspirerar på en Triple Crown i ledarskap måste vara:
Excellent – uppnår exceptionellt bra resultat och positiva effekter för alla berörda.
Etisk – gör det rätta, även när det är svårt eller kostar.
Hållbar – tänker långsiktigt och hållbart, både internt och externt.

Vägen dit? För att bygga en excellent, etisk och hållbar organisation menar Gregg Vanourek att det finns fem viktiga ledarskapsfokus.

  1. Gör plats för både hjärta och hjärna. Rekrytera, utveckla och belöna inte bara medarbetarnas kunskaper och färdigheter utan också känslomässig intelligens och förmågan att vara kulturbärare i en organisation.
  2. Sätt färg på din organisation. Måla gemensamt upp ett inspirerande syfte med verksamheten. Förmedla tydliga värderingar och visioner och ge dem liv i alla delar av organisationen.
  3. Lär dig leda mjukhårt, med ”steel and velvet” som boken talar om. Ta dig bortom din naturliga ledarstil och lär dig att kunna agera både hårdare och mjukare, beroende på person och situation.
  4. Fostra ambassadörer, som i boken omnämns ”stewards”. Ge medarbetare mandat att ta initiativ och bygga företagskultur, även utanför givna roller.
  5. Håll en linje. Bygg en organisation med tydlighet, sammanhang, transparens och ansvarstagande för att kunna ge en enhetlig riktning för företaget på alla nivåer, på både kort och lång sikt.

JAG ÄR INTRESSERAD!

Kontakta mig med information om SBS Executive MBA

Frågor eller funderingar?
Kontakta Johan Lembke, SBS Executive Education, Stockholms universitet
executive@sbs.su.se

 

Gregg Vanourek berättar att en punkt där många stöter på problem är den om ”stål och sammet”, det vill säga att kunna variera sin ledarskapsstil.
”Ofta passar en särskild ledarstil vår personlighet bäst och känns mer bekväm.” ”Det krävs också både beslutsamhet och tålamod för att hålla fast vid den femte punkten, att hålla en linje, när akuta frågor sätter press på organisationen.”

Låter alla de fem punkterna besvärliga? Det stämmer.
”Att nå en så hög standard på ditt ledarskap är väldigt svårt. Och du blir aldrig klar med ditt förbättringsarbete”, säger Gregg Vanourek.

Bestämmer du dig för att helhjärtat satsa på att bygga en organisation med Triple Crown-kvalitet så finns en extra viktig sak att tänka på. Dig själv.
”Du måste vara en bra chef över ditt eget liv för att kunna leda andra. Lev ett bra liv med mening och närhet, ihop med familj och vänner. Träna, ät och sov bra och njut av livet. Allt för många chefer låter jobbet ta över livet. Det är då problemen börjar, både hemma och på jobbet”.

Utöver det grundläggande rådet ger Gregg Vanourek andra tips på vad som ökar möjligheterna att lyckas.
”Börja med att utveckla ditt eget ledarskap och be ofta om feedback på det. Hitta en coach eller mentor.”
Att hitta allierade i den egna organisationen är också viktigt.
”Tillsammans identifierar ni två, tre initiativ som verkligen skulle kunna innebära stora förändringar, som att förbättra rekryteringsprocessen, förbättra chefernas ledarskapsutbildning och skapa specialteam för viktiga projekt.”

Triple Crown-modellen är utprovad på svenska chefer och bolag. Den fungerar som en bas, tillsammans med andra ledarskapsteorier, i Gregg Vanoureks undervisning på Stockholm Business Schools Executive MBA-program, dit höga chefer söker sig för att ta sitt ledarskap och sin karriär ett rejält kliv vidare.
”Jag har fått väldigt positiv respons på det arbete vi gör där utifrån modellen. Studenterna kan relatera till den. Och det handlar inte bara om organisatoriskt ledarskap utan hjälper dem också att utveckla sitt personliga ledarskap och sätta mål för hur det kan utvecklas”, säger Gregg Vanourek.

För att omsätta modellen från teori till praktik och konkret användning i den egna organisationen krävs tid.
”Bryt ner allt i taktiska delar – hur ska vi använda det här när vi rekryterar, när vi introducerar nyanställda, när vi har möten… Gör det konkret”, säger Gregg Vanourek.

Text: Malin Kaldo

Denna text är ett annonssamarbete mellan Chefs innehållsstudio och Centre for Executive Education vid Stockholm Business School, Stockholms Universitet. Executive MBA-programmet som ges här har utsetts till Sveriges bästa Executive MBA-program fem år i rad (Eduniversal ranking). Det är ett chefsutvecklingsprogram på avancerad högskolenivå på deltid under cirka 21 månader. SBS Executive MBA fokuserar extra på skandinaviska förhållanden, har undervisning främst på svenska och ger insyn och ett brett nätverk inom svenskt näringsliv och offentlig sektor.

Relaterade artiklar

egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.

dirigent
Beslutsfattande

Maria Eklund: ”Var inte ensam i din ledarroll"

Maria Eklund är en av Sveriges och världens få kvinnliga dirigenter. Med kroppsuttryck, fast hand och en pinne leder hon sina orkestrar. Här ger hon sina bästa ledarskapstips.
nytta-2
Karriär

Studie: Vi söker nytt jobb – när vi är på jobbet

Är du på jobbjakt? Då finns det en risk att du skickar in dina ansökningar – när du är på jobbet.
karrara
00:31 min
Karriär

Guide: Så här får du ett nytt jobb

Video + Text

Dags att sätta nya karriärmål inför året? Att komma till skott är inte alltid så lätt. En tolvmånadersplanering kan göra det lättare att komma till klarhet med vad du vill och faktiskt våga ta språnget.

slutar
Karriär

9 skäl: Därför säger de bästa upp sig

Hur kommer det sig egentligen?

jobs-2
Motivation

Frågan Steve Jobs ställde sig varje dag

En fråga kan göra att du stannar upp varje morgon – och får ut mer av dagen. Här är tekniken som Steve Jobs använde sig av.
sakersage
Kommunikation

10 saker du aldrig ska säga på jobbet

Det är bra att ha nära och trygga relationer på jobbet. Men det finns ändå saker som inte lämpar sig på en arbetsplats. Här är 10 exempel på samtalsämnen du helst ska undvika.
brask
Tidningen Chef

Petra Brask: Så här blir du mer effektiv

Vill du bli mer effektiv? Petra Brask, Chefs effektivitetsexpert lär dig få syn på onödiga tidstjuvar.