trofechef

Ledarskapsmodellen som gör dig till en troféchef

Mycket krävs för att bli en lysande chef. Ledarskapsexperten Gregg Vanourek har undersökt exakt vad.
Här är modellen som lyfter hela din organisation – och gör dig till en vinnande troféchef.

Är du hästsportintresserad vet du direkt vad en Triple Crown är: USA:s mest prestigefulla galopptrofé. För att erövra den måste en häst vinna alla de tre tuffa lopp som ingår i titeln, bland annat Kentucky Derby. En gigantisk utmaning, men inte helt omöjlig. På 125 år har 12 hästar lyckats.

Amerikanske ledarskapsexperten Gregg Vanourek vill ge chefer samma utmaning och sporra dem till att bygga organisationer med Triple Crown-kvalitet. För att lyckas vinna det loppet krävs en ny syn på ledarskap.
”Ofta tänker vi oss att det är ’ledaren’ som ska ha alla smarta svar och en brilliant vision. Men ledarskap är en gruppaktivitet och inte ett soloframträdande. Det som behövs är en organisation med mängder av ledare som vill bygga något exceptionellt bra tillsammans. Det är i den kulturen och det avtryck den gör, som det avgörs vilka resultat man får och hur länge de varar”, förklarar Gregg Vanourek.

Denna text är ett samarbete mellan Chefs innehållsstudio och Executive MBA på Stockholm Business School (SBS). Executive MBA på Stockholm Business School (SBS), Stockholms universitet, har utsetts till Sveriges bästa Executive MBA-program fem år i rad. Det är ett chefsutvecklingsprogram på avancerad högskolenivå på deltid under cirka 21 månader.
SBS Executive MBA fokuserar extra på skandinaviska förhållanden, har undervisning främst på svenska och ger insyn och ett brett nätverk inom svenskt näringsliv och offentlig sektor.

För att ta reda på vad som krävs för att göra sig förtjänt av en Triple Crown i ledarskap började Gregg Vanourek, tillsammans med sin pappa Bob Vanourek (tidigare vd för fem företag), analysera ledarskapet bakom succéstartups, toppbolag och ”turnaround-företag” som vänt från förlust till vinst.
Till prisbelönta boken Triple Crown Leadership gjorde de intervjuer med chefer i 61 organisationer i 11 länder, däribland Sverige.
”Modellen vi sedan tog fram bygger på vad vi sett hos organisationer världen över”, säger Gregg Vanourek som också undervisar på Stockholm Business Schools Executive MBA-program.

Gregg Vanourek har tillsammans med sin pappa Bob Vanourek skrivit prisade ledarskapsboken Triple Crown Leadership. ”Mina studenter undrar hur det var att skriva en bok ihop med sin pappa. Det var en av de bästa upplevelserna jag haft. Inte alltid lätt, men helt underbart.”

De kokade ner sin erfarenhet och forskning till tre utmaningar. En chef som aspirerar på en Triple Crown i ledarskap måste vara:
Excellent – uppnår exceptionellt bra resultat och positiva effekter för alla berörda.
Etisk – gör det rätta, även när det är svårt eller kostar.
Hållbar – tänker långsiktigt och hållbart, både internt och externt.

Vägen dit? För att bygga en excellent, etisk och hållbar organisation menar Gregg Vanourek att det finns fem viktiga ledarskapsfokus.

  1. Gör plats för både hjärta och hjärna. Rekrytera, utveckla och belöna inte bara medarbetarnas kunskaper och färdigheter utan också känslomässig intelligens och förmågan att vara kulturbärare i en organisation.
  2. Sätt färg på din organisation. Måla gemensamt upp ett inspirerande syfte med verksamheten. Förmedla tydliga värderingar och visioner och ge dem liv i alla delar av organisationen.
  3. Lär dig leda mjukhårt, med ”steel and velvet” som boken talar om. Ta dig bortom din naturliga ledarstil och lär dig att kunna agera både hårdare och mjukare, beroende på person och situation.
  4. Fostra ambassadörer, som i boken omnämns ”stewards”. Ge medarbetare mandat att ta initiativ och bygga företagskultur, även utanför givna roller.
  5. Håll en linje. Bygg en organisation med tydlighet, sammanhang, transparens och ansvarstagande för att kunna ge en enhetlig riktning för företaget på alla nivåer, på både kort och lång sikt.

JAG ÄR INTRESSERAD!

Kontakta mig med information om SBS Executive MBA

Frågor eller funderingar?
Kontakta Johan Lembke, SBS Executive Education
executive@sbs.su.se

 

Gregg Vanourek berättar att en punkt där många stöter på problem är den om ”stål och sammet”, det vill säga att kunna variera sin ledarskapsstil.
”Ofta passar en särskild ledarstil vår personlighet bäst och känns mer bekväm.” ”Det krävs också både beslutsamhet och tålamod för att hålla fast vid den femte punkten, att hålla en linje, när akuta frågor sätter press på organisationen.”

Låter alla de fem punkterna besvärliga? Det stämmer.
”Att nå en så hög standard på ditt ledarskap är väldigt svårt. Och du blir aldrig klar med ditt förbättringsarbete”, säger Gregg Vanourek.

Bestämmer du dig för att helhjärtat satsa på att bygga en organisation med Triple Crown-kvalitet så finns en extra viktig sak att tänka på. Dig själv.
”Du måste vara en bra chef över ditt eget liv för att kunna leda andra. Lev ett bra liv med mening och närhet, ihop med familj och vänner. Träna, ät och sov bra och njut av livet. Allt för många chefer låter jobbet ta över livet. Det är då problemen börjar, både hemma och på jobbet”.

Utöver det grundläggande rådet ger Gregg Vanourek andra tips på vad som ökar möjligheterna att lyckas.
”Börja med att utveckla ditt eget ledarskap och be ofta om feedback på det. Hitta en coach eller mentor.”
Att hitta allierade i den egna organisationen är också viktigt.
”Tillsammans identifierar ni två, tre initiativ som verkligen skulle kunna innebära stora förändringar, som att förbättra rekryteringsprocessen, förbättra chefernas ledarskapsutbildning och skapa specialteam för viktiga projekt.”

Triple Crown-modellen är utprovad på svenska chefer och bolag. Den fungerar som en bas, tillsammans med andra ledarskapsteorier, i Gregg Vanoureks undervisning på Stockholm Business Schools Executive MBA-program, dit höga chefer söker sig för att ta sitt ledarskap och sin karriär ett rejält kliv vidare.
”Jag har fått väldigt positiv respons på det arbete vi gör där utifrån modellen. Studenterna kan relatera till den. Och det handlar inte bara om organisatoriskt ledarskap utan hjälper dem också att utveckla sitt personliga ledarskap och sätta mål för hur det kan utvecklas”, säger Gregg Vanourek.

För att omsätta modellen från teori till praktik och konkret användning i den egna organisationen krävs tid.
”Bryt ner allt i taktiska delar – hur ska vi använda det här när vi rekryterar, när vi introducerar nyanställda, när vi har möten… Gör det konkret”, säger Gregg Vanourek.

Text: Malin Kaldo

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Beslutsfattande

Fatemeh, 17, leder den stora sittstrejken

Chef möter Fatemeh Khavari – som är talesperson för den stora sittstrejken på Medborgarplatsen.

Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Kommunikation

5 chefer från roliga reklamfilmer vi minns

Du vill inte jobba hela helgen. Det ville inte heller karaktären Åke – som gick till historien när han grimaserade mot sin chef i en lottoreklam.
Beslutsfattande

8 misstag du gör efter semestern

Tillbaka på jobbet efter lång ledighet. Det kan bli en tuff omställning med 8 vanliga misstag som många gör efter semestern. Här är hela listan på hur du lyckas med omstarten.
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

Hållbarhet

Klara höststressen – med 4 enkla tips

Skolstart, kick-off på jobbet och nya projekt. Hösten ställer tuffa krav på hjärnan – som knappt har ställt om från semesterläge. Men det finns knep för att klara av höststressen.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Hälsa

Stressa mindre – och lyckas: 3 tips

Du måste hålla ett högt tempo för att nå framgång? Nej, inte enligt färsk forskning från USA – som snarare visar på att stress kan göra att din kreativitet hämmas.

Karriär

8 tecken på att du bör byta jobb

Du har maximerat din potential på din nuvarande arbetsplats och det blir allt tuffare att gå upp på morgonen. Här är 8 andra – säkra – tecken på att det är dags att byta jobb.

Karriär

Här är svaret på den svåraste intervjufrågan

Du är på väg att landa drömjobbet. Då kommer den klurigaste intervjufrågan: ”Var ser du dig själv om fem år?”. Så här ska du tackla frågan enligt ledande rekryterare.
Arbetsrätt

Var fjärde måste ta igen jobb – efter semestern

Semestern är en tid för återhämtning och vila. Men var fjärde person måste ta igen jobb som inte har gjorts under sommaren – vilket kan leda till allvarliga konsekvenser för individen.
Karriär

5 punkter: Få jobbet – med drakdödande historia

Du är kallad till intervju och är en av kandidaterna till ditt drömjobb. Men hur fångar du arbetsgivarens uppmärksamhet? Här är fem punkter för att landa jobbet – med en drakdödande historia från ditt yrkesliv.
Beslutsfattande

Han knäckte chefernas gåta – på Mount Everest

På 5500 meters höjd upptäckte forskare från Umeå vad som händer i grupper vid svår tristess. Något som även är en utmaning för chefer och ledare i mer icke-extrema miljöer.
Karriär

Därför vill ingen kvinna bli Uber-vd

Uber har anklagats för att ha en sexistisk machokultur. Nu ska taxibolaget hitta en ny vd – men trots en rad försök har alla kvinnor som blivit erbjuden jobbet tackat nej.

Experterna

Fråga: ”Måste jag anställa hen igen?”

En nysatsning på företaget ger chefen Fredrik ett dilemma. Måste han återanställa en person som tidigare fick gå på grund av arbetsbrist – trots att den inte passade för jobbet? Chefs rättsliga expert ger svar.

Teamutveckling

Smart program för höstens kick-off

Har du nya medarbetare i din arbetsgrupp? Chef har skapat ett schema som passar din kick-off!