trofechef

Ledarskapsmodellen som gör dig till en troféchef

Mycket krävs för att bli en lysande chef. Ledarskapsexperten Gregg Vanourek har undersökt exakt vad.
Här är modellen som lyfter hela din organisation – och gör dig till en vinnande troféchef.

Är du hästsportintresserad vet du direkt vad en Triple Crown är: USA:s mest prestigefulla galopptrofé. För att erövra den måste en häst vinna alla de tre tuffa lopp som ingår i titeln, bland annat Kentucky Derby. En gigantisk utmaning, men inte helt omöjlig. På 125 år har 12 hästar lyckats.

Amerikanske ledarskapsexperten Gregg Vanourek vill ge chefer samma utmaning och sporra dem till att bygga organisationer med Triple Crown-kvalitet. För att lyckas vinna det loppet krävs en ny syn på ledarskap.
”Ofta tänker vi oss att det är ’ledaren’ som ska ha alla smarta svar och en brilliant vision. Men ledarskap är en gruppaktivitet och inte ett soloframträdande. Det som behövs är en organisation med mängder av ledare som vill bygga något exceptionellt bra tillsammans. Det är i den kulturen och det avtryck den gör, som det avgörs vilka resultat man får och hur länge de varar”, förklarar Gregg Vanourek.

Läs också: Gregg Vanourek: ”8 saker resten av världen borde lära sig av svenska chefer”

För att ta reda på vad som krävs för att göra sig förtjänt av en Triple Crown i ledarskap började Gregg Vanourek, tillsammans med sin pappa Bob Vanourek (tidigare vd för fem företag), analysera ledarskapet bakom succéstartups, toppbolag och ”turnaround-företag” som vänt från förlust till vinst.
Till prisbelönta boken Triple Crown Leadership gjorde de intervjuer med chefer i 61 organisationer i 11 länder, däribland Sverige.
”Modellen vi sedan tog fram bygger på vad vi sett hos organisationer världen över”, säger Gregg Vanourek som också undervisar på Executive MBA-programmet som ges vid Stockholm Business School, Stockholms universitet

.

Gregg Vanourek har tillsammans med sin pappa Bob Vanourek skrivit prisade ledarskapsboken Triple Crown Leadership. ”Mina studenter undrar hur det var att skriva en bok ihop med sin pappa. Det var en av de bästa upplevelserna jag haft. Inte alltid lätt, men helt underbart.”

De kokade ner sin erfarenhet och forskning till tre utmaningar. En chef som aspirerar på en Triple Crown i ledarskap måste vara:
Excellent – uppnår exceptionellt bra resultat och positiva effekter för alla berörda.
Etisk – gör det rätta, även när det är svårt eller kostar.
Hållbar – tänker långsiktigt och hållbart, både internt och externt.

Vägen dit? För att bygga en excellent, etisk och hållbar organisation menar Gregg Vanourek att det finns fem viktiga ledarskapsfokus.

  1. Gör plats för både hjärta och hjärna. Rekrytera, utveckla och belöna inte bara medarbetarnas kunskaper och färdigheter utan också känslomässig intelligens och förmågan att vara kulturbärare i en organisation.
  2. Sätt färg på din organisation. Måla gemensamt upp ett inspirerande syfte med verksamheten. Förmedla tydliga värderingar och visioner och ge dem liv i alla delar av organisationen.
  3. Lär dig leda mjukhårt, med ”steel and velvet” som boken talar om. Ta dig bortom din naturliga ledarstil och lär dig att kunna agera både hårdare och mjukare, beroende på person och situation.
  4. Fostra ambassadörer, som i boken omnämns ”stewards”. Ge medarbetare mandat att ta initiativ och bygga företagskultur, även utanför givna roller.
  5. Håll en linje. Bygg en organisation med tydlighet, sammanhang, transparens och ansvarstagande för att kunna ge en enhetlig riktning för företaget på alla nivåer, på både kort och lång sikt.

JAG ÄR INTRESSERAD!

Kontakta mig med information om SBS Executive MBA

Frågor eller funderingar?
Kontakta Johan Lembke, SBS Executive Education, Stockholms universitet
executive@sbs.su.se

 

Gregg Vanourek berättar att en punkt där många stöter på problem är den om ”stål och sammet”, det vill säga att kunna variera sin ledarskapsstil.
”Ofta passar en särskild ledarstil vår personlighet bäst och känns mer bekväm.” ”Det krävs också både beslutsamhet och tålamod för att hålla fast vid den femte punkten, att hålla en linje, när akuta frågor sätter press på organisationen.”

Låter alla de fem punkterna besvärliga? Det stämmer.
”Att nå en så hög standard på ditt ledarskap är väldigt svårt. Och du blir aldrig klar med ditt förbättringsarbete”, säger Gregg Vanourek.

Läs också: Så får du chefen att hårdsatsa på dig

Bestämmer du dig för att helhjärtat satsa på att bygga en organisation med Triple Crown-kvalitet så finns en extra viktig sak att tänka på. Dig själv.
”Du måste vara en bra chef över ditt eget liv för att kunna leda andra. Lev ett bra liv med mening och närhet, ihop med familj och vänner. Träna, ät och sov bra och njut av livet. Allt för många chefer låter jobbet ta över livet. Det är då problemen börjar, både hemma och på jobbet”.

Läs också: ”Vd-jobb, studier och familj – så fixar vi tuffa åren”

Utöver det grundläggande rådet ger Gregg Vanourek andra tips på vad som ökar möjligheterna att lyckas.
”Börja med att utveckla ditt eget ledarskap och be ofta om feedback på det. Hitta en coach eller mentor.”
Att hitta allierade i den egna organisationen är också viktigt.
”Tillsammans identifierar ni två, tre initiativ som verkligen skulle kunna innebära stora förändringar, som att förbättra rekryteringsprocessen, förbättra chefernas ledarskapsutbildning och skapa specialteam för viktiga projekt.”

Triple Crown-modellen är utprovad på svenska chefer och bolag. Den fungerar som en bas, tillsammans med andra ledarskapsteorier, i Gregg Vanoureks undervisning på Stockholm Business Schools Executive MBA-program, dit höga chefer söker sig för att ta sitt ledarskap och sin karriär ett rejält kliv vidare.
”Jag har fått väldigt positiv respons på det arbete vi gör där utifrån modellen. Studenterna kan relatera till den. Och det handlar inte bara om organisatoriskt ledarskap utan hjälper dem också att utveckla sitt personliga ledarskap och sätta mål för hur det kan utvecklas”, säger Gregg Vanourek.

Läs också: Caroline gav sig själv en ledarskapsboost: ”Här får jag nya tankar och aha-upplevelser”

För att omsätta modellen från teori till praktik och konkret användning i den egna organisationen krävs tid.
”Bryt ner allt i taktiska delar – hur ska vi använda det här när vi rekryterar, när vi introducerar nyanställda, när vi har möten… Gör det konkret”, säger Gregg Vanourek.

Text: Malin Kaldo

Denna text är ett annonssamarbete mellan Chefs innehållsstudio och Centre for Executive Education vid Stockholm Business School, Stockholms Universitet. Executive MBA-programmet som ges här har utsetts till Sveriges bästa Executive MBA-program fem år i rad (Eduniversal ranking). Det är ett chefsutvecklingsprogram på avancerad högskolenivå på deltid under cirka 21 månader. SBS Executive MBA fokuserar extra på skandinaviska förhållanden, har undervisning främst på svenska och ger insyn och ett brett nätverk inom svenskt näringsliv och offentlig sektor.

Relaterade artiklar

presentation-2
01:15 min
Kommunikation

3 tips: Leverera din presentation – som ett proffs

Video + Text Chefs expert i retorik, Sofia Kacim, hjälper dig att leverera din presentation på jobbet som ett riktigt proffs.
stressjulen
Hållbarhet

Stressad och trött? Då är du långt ifrån ensam

Stressad och trött. Det är den vanligaste känslan som vi har när vi kliver in på jobbet i november/december, visar en omfattande studie.
stressjul
Hälsa

Så hinner du jobba klart innan jul

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd inför de sista arbetsdagarna.

presidentknapp
Personlig effektivitet

Premiärministern kan fly från tråkiga möten – med hemlig knapp

Har du drömt om att kunna fly ett tråkigt möte? Det är inget problem för Kanadas premiärminister Justin Trudeau – som enligt påståenden ska ha en hemlig knapp för syftet.
bella-2
Beslutsfattande

Så var Chefdagen – allt du behöver veta

Här kan du följa liverapporteringen från Chefdagen.

lonesamtal
Sätta lön

Förslaget: Ha lönesamtal – hela året om

Lönen ska bekräfta det som sker i vardagen och vara en naturlig del av ledarskapet året runt, skriver löneexperterna AnnCharlotte Bretan och Johan Thesslin.
distansss
Kommunikation

Hemmajobbare – här är 3 tips för att aldrig mer känna dig ensam

Snacket vid kaffemaskinen och småpratet på lunchen. Smådetaljer, men saker som en distansjobbare kan sakna. Här är 3 strategier för att du ska känna dig mindre isolerad.
chefarg
Arbetsmiljö

Hon får 3,2 miljoner – för att stoppa ilskna chefer

Ilsken chef – något man skrattar bort med en klackspark eller faktiskt farligt för hälsan? Studier pekar på det senare. Och snart kanske vi vet hur chefen ska förhindra sina känsloutbrott.