Så får du chefen att hårdsatsa på dig

Att studera en Executive MBA är en kick för din karriär – och jackpott för din arbetsgivare.
”Jag har kunnat göra miljonbesparingar tack vare utbildningen”, säger Josefine Forssell på Tre.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: SBS Executive MBA

Josefine Forssell (i mitten) är kundservicedirektör på Tre och avslutade nyligen sin SBS Executive MBA. Hon tvekade inte att be arbetsgivaren betala utbildningen. ”Ofta blir man stressad över den stora kostnaden, närmare en halv miljon. Men det är en liten investering, sett över tid. Arbetsgivaren får avkastning nästan direkt när du börjar”, menar hon.

Skulle det ta emot att fråga din chef om att satsa en rejäl summa av företagets pengar på att du ska få utveckla ditt ledarskap och plugga en Executive MBA på arbetstid?
Då ska du tänka om. Utbildningen är en win-win, menar Josefine Forssell, kundservicedirektör på mobiloperatören Tre. Hon har själv gått SBS Executive MBA på Stockholms universitet och fått utbildningen betald av arbetsgivare.

”Ofta blir man stressad över den stora kostnaden för utbildningen, närmare en halv miljon. Men det är inte det du ska tänka på. Payback-tiden för den investeringen från bolagets håll är kort”, menar hon.

Själv märkte hon hur deltidsstudierna snabbt gav positiva och lönsamma effekter.
”Man lär sig otroligt mycket, inte minst när det kommer till analytisk förmåga och affärsmässighet. Jag gjorde löpande besparingar som överskred kostnaden för utbildningen snabbt. Arbetsgivaren får avkastning nästan direkt när du börjar.”

Josefine Forssell tar undervisningen i ekonomistyrning som ett exempel.
”Jag lärde mig se affären på olika vis och blev mycket starkare i förhandlingssituationer. Att tänka kritiskt och få en förståelse för ekonomiska sammanhang gav mig insikter som gjorde att jag till exempel kunde åstadkomma betydande besparingar på leverantörssidan”, säger hon.

Studieupplägget på SBS Executive MBA gör att du kan jobba med aktuella och skarpa case som går att applicera löpande på företaget du är anställd på.

”Man kan sätta sig med sin chef och hitta kopplingar till den egna verksamheten, testa dem och få tillbaka en rad värdefulla tips löpande under utbildningstiden.”

Mitt under den två år långa Executive MBA-utbildningen på Stockholms universitet bytte Josefine Forssell arbetsgivare, från Tele2 till Tre. Båda arbetsgivarna delfinansierade utbildningen.

”Jag tror utbildningen stärkte mig som kandidat. Det är en kvalitetsstämpel att läsa en MBA, man når en strategisk höjd. Det här är dessutom en välrenommerad utbildning som står sig superbra internationellt.”

Ofta är ett strukturerat och fördjupande arbete grundat i forskning inget som man hinner eller tar sig tid till att förkovra sig i som ledare eller chef, men att få tid avsatt för en Executive MBA skapar möjligheten för såväl arbetsgivare som kursdeltagare att ta ett strategiskt eller affärsmässigt kliv framåt.

”Det är viktigt för bolag att få uppdaterad kunskap, förankrad i forskning. Här får man nya kunskaper om bolagsstyrning, hållbarhet, etik, organisationsteori, strategi och omvärldsanalys – områden som företag behöver för att överleva på en marknad i ständig utveckling och förändring”, menar Josefine Forssell.

Hon märkte snart också hur hennes eget kunskapslyft gav ringar på vattnet.

”Jag känner att jag har kunnat bidra med intressant och ny input till ledningsgrupperna där jag jobbat, tagit diskussioner till en annan nivå och kunnat föra in fler akademiska aspekter i resonemangen. Kunskaperna ger självförtroende som har gjort mig tuffare, något som jag tror gagnar dynamiken i diskussionerna i ledningsgruppen, men också besluten.”

Frågor eller funderingar?
Kontakta Tina Lindeberg, Stockholm Business School Executive Education, Stockholms universitet: executive@sbs.su.se

Dessutom ser hon ännu en vinst för företag som tydligt satsar på sina ledartalanger.

”Ur ett varumärkesperspektiv blir man som arbetsgivare mer intressant för andra topptalanger genom att visa att det är viktigt att man investerar i dem.”

Det egna beslutet att utveckla sin kunskap och kompetens med en Executive MBA växte fram. En bra bit in i karriären kände Josefine Forssell att tajmingen var rätt. Ett rejält och genomgripande nästa steg krävdes.

Efter att ha gått flera ledarskapsutbildningar hade hon nått ett glastak utbildningsmässigt.

”Svenska företag är bra på att vidareutbilda mellanchefer. Men executives förväntas vara fullärda. Det kan vara svårt att hitta relevanta ledarskapsutbildningar på den nivån.”

Hon behövde mer – både ur ledarskaps- och affärsperspektiv.

”Jag ville lära mig mer om bolagsstyrning, 360-graderstänk, affärsstyrning. Och jag visste att jag skulle klara av en utbildning parallellt med jobbet.”
Valet föll på SBS Executive MBA.

”Det är en välrenommerad utbildning som står sig oerhört bra internationellt”, säger Josefine Forssell.

Hon visste att det skulle bli mycket, inte minst eftersom hon var småbarnsmamma med yngsta dottern på knappt två år när hon började utbildningen.

”Det är viktigt med en bra dialog med sin familj och att man är överens om förväntningarna och tiden som man behöver avsätta för studier. Arbetsgivaren behöver också vara en tydlig sponsor för satsningen och ge utrymme för den tiden det tar. Det går att få ihop det utan problem när engagemanget finns hos båda parter. Söker man sig till den här utbildningen så är man troligtvis en engagerad och välsorterad person i grunden, då kan man pussla och prioritera. Våga känna att du får satsa på dig själv. Fler småbarnsmammor behövs”, uppmuntrar hon.

I efterhand är hon mer än nöjd.

”Det här är det bästa jag gjort, förutom mina barn så klart.”

Executive MBA – ett lyft för både dig och arbetsgivaren

Analys, nya affärsmöjligheter och arbetssätt Sätt en plan med arbetsgivaren utifrån kursprogrammet vad som är relevant för företaget att titta närmare på och arbeta med under utbildningen.

Uppdaterad kunskap Utbildningen tillför nya kunskaper inom bland annat bolagsstyrning, hållbarhet, etik, organisationsteori, strategi och omvärldsanalys.

Starkare employer brand Organisationer som visar att de satsar på talanger stärker sitt varumärke –och lockar nya talanger.

Kompetenshöjning på ledningsnivå Höga chefer behöver också utvecklas. Här finns en möjlighet att utveckla ledarskapet, också ovanför mellanchefsnivå.

Strategiskt lyft Ny input kan ge diskussioner i ledningsgruppen både ny energi, annan höjd och dessutom en grund i aktuell vetenskap.

Nytt nätverk Utbildningen ger nya kontakter från en rad olika branscher, via andra som också går den.

Text: Malin Kaldo