Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.

Kommunikation
Publicerad

Vad

Vett och etikett i jobbkommunikationen.

Nytta

Så undviker du missförstånd när du använder emojier.

En smile-emoji i slutet av jobbmejlet. Vissa kan bli glad av det, medan andra uppfattar det som oprofessionellt och något som bryter mot den formella ton som annars genomsyrar jobbkommunikation. Det kan minst sagt vara svårt att landa rätt i emojis – inte minst med tanke på att samma emoji kan tolkas olika.

Beata Jungselius, doktorand i tillämpad IT vid Göteborgs Universitet, har bland annat forskat på likes i sociala medier och vilken betydelse dessa har. När hon 2012 studerade likes svarade många att de saknade fler alternativ till like-tummen.

Fem år senare gjorde hon nya intervjuer – efter Facebook lanserat ett större urval (arg gubbe, hjärta, skratt-emoji) – och då hade resultatet ändrats.

”Då tyckte man att urvalet var för brett istället. Det blev plötsligt en jobbigare avvägning att bestämma vilken knapp du skulle trycka på. Du fick väga ditt val på guldvåg”, säger Beata Jungselius.

Även om hon inte forskat specifikt kring emojis tror hon att utvecklingen är likvärdig där. Till exempel kan ett 20-tal olika versioner av en halvleende emoji ställa till det.

”Det blir svårare att bestämma vad varje emoji betyder för mig respektive mottagaren i takt med att utbudet ökar, samtidigt som det ger oss möjlighet till ett rikare språk på sociala medier. Använder du emojis rätt kan din kommunikation bli tydligare”, säger Jungselius och fortsätter:

”Emojin växte ju fram för att göra vår kommunikation mer effektiv. Men om det blir missförstånd har det ju förbrukat sitt syfte”.

Ett annat är exempel är att emojis kan se annorlunda ut i Android respektive Apple iOS. En emoji kan med andra ord se annorlunda ut.

”Skrattgråt-emojin ser helt annorlunda ut beroende vilket gränssnitt du har. Det kan lätt leda till en del missförstånd!”

Precis som i språk i övrigt tror hon att det finns en uppförandekod när det kommer till emojis. När du mejlar en medarbetare har du ett sätt att uttrycka dig på, när du messar en kompis har du ett annat.

Enligt henne är den ”leende emojin med tungan utanför” ett bra exempel.

”Den kanske du inte vill skicka till någon kollega eller medarbetare, speciellt inte om ni inte har en nära relation. Det finns sociala regler som blir tydliga först när någon bryter mot dessa”.

Men som chef. Tycker du det är lämpligt att skicka emojis till medarbetare?

”Kanske inte i början. I alla fall inte om man vill uppfattas som professionell. Sedan är det givetvis väldigt kopplat till meddelandets ämne. Är det något allvarligt som ska meddelas, avstå. Men om det är den årliga sommarfesten som ska utannonseras finns det en större frihet att gå loss.

Om man känner sig osäker då. Vad ska man göra?

”Kolla av med din omgivning, följ din magkänsla och pröva. Du lär dig allt eftersom vilka emojis som är bättre och sämre att använda i vilka sammanhang. Har du uppmärksamma vänner och kollegor kommer de reagera om du bryter mot några sociala regler och förmodligen hjälpa dig så att det blir rätt framöver”.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden