socialaemojis

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.

En smile-emoji i slutet av jobbmejlet. Vissa kan bli glad av det, medan andra uppfattar det som oprofessionellt och något som bryter mot den formella ton som annars genomsyrar jobbkommunikation. Det kan minst sagt vara svårt att landa rätt i emojis – inte minst med tanke på att samma emoji kan tolkas olika.

Beata Jungselius, doktorand i tillämpad IT vid Göteborgs Universitet, har bland annat forskat på likes i sociala medier och vilken betydelse dessa har. När hon 2012 studerade likes svarade många att de saknade fler alternativ till like-tummen.

Fem år senare gjorde hon nya intervjuer – efter Facebook lanserat ett större urval (arg gubbe, hjärta, skratt-emoji) – och då hade resultatet ändrats.

”Då tyckte man att urvalet var för brett istället. Det blev plötsligt en jobbigare avvägning att bestämma vilken knapp du skulle trycka på. Du fick väga ditt val på guldvåg”, säger Beata Jungselius.

Även om hon inte forskat specifikt kring emojis tror hon att utvecklingen är likvärdig där. Till exempel kan ett 20-tal olika versioner av en halvleende emoji ställa till det.

”Det blir svårare att bestämma vad varje emoji betyder för mig respektive mottagaren i takt med att utbudet ökar, samtidigt som det ger oss möjlighet till ett rikare språk på sociala medier. Använder du emojis rätt kan din kommunikation bli tydligare”, säger Jungselius och fortsätter:

”Emojin växte ju fram för att göra vår kommunikation mer effektiv. Men om det blir missförstånd har det ju förbrukat sitt syfte”.

Ett annat är exempel är att emojis kan se annorlunda ut i Android respektive Apple iOS. En emoji kan med andra ord se annorlunda ut.

”Skrattgråt-emojin ser helt annorlunda ut beroende vilket gränssnitt du har. Det kan lätt leda till en del missförstånd!”

laptop

Läs också: Chefen fick dold kopia – på alla anställdas mejl

Precis som i språk i övrigt tror hon att det finns en uppförandekod när det kommer till emojis. När du mejlar en medarbetare har du ett sätt att uttrycka dig på, när du messar en kompis har du ett annat.

Enligt henne är den ”leende emojin med tungan utanför” ett bra exempel.

”Den kanske du inte vill skicka till någon kollega eller medarbetare, speciellt inte om ni inte har en nära relation. Det finns sociala regler som blir tydliga först när någon bryter mot dessa”.

Men som chef. Tycker du det är lämpligt att skicka emojis till medarbetare?

”Kanske inte i början. I alla fall inte om man vill uppfattas som professionell. Sedan är det givetvis väldigt kopplat till meddelandets ämne. Är det något allvarligt som ska meddelas, avstå. Men om det är den årliga sommarfesten som ska utannonseras finns det en större frihet att gå loss.

Om man känner sig osäker då. Vad ska man göra?

”Kolla av med din omgivning, följ din magkänsla och pröva. Du lär dig allt eftersom vilka emojis som är bättre och sämre att använda i vilka sammanhang. Har du uppmärksamma vänner och kollegor kommer de reagera om du bryter mot några sociala regler och förmodligen hjälpa dig så att det blir rätt framöver”.

maroc

Läs också: 10 saker du aldrig ska skriva i ett jobbmejl

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.