socialaemojis

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.

En smile-emoji i slutet av jobbmejlet. Vissa kan bli glad av det, medan andra uppfattar det som oprofessionellt och något som bryter mot den formella ton som annars genomsyrar jobbkommunikation. Det kan minst sagt vara svårt att landa rätt i emojis – inte minst med tanke på att samma emoji kan tolkas olika.

Beata Jungselius, doktorand i tillämpad IT vid Göteborgs Universitet, har bland annat forskat på likes i sociala medier och vilken betydelse dessa har. När hon 2012 studerade likes svarade många att de saknade fler alternativ till like-tummen.

Fem år senare gjorde hon nya intervjuer – efter Facebook lanserat ett större urval (arg gubbe, hjärta, skratt-emoji) – och då hade resultatet ändrats.

”Då tyckte man att urvalet var för brett istället. Det blev plötsligt en jobbigare avvägning att bestämma vilken knapp du skulle trycka på. Du fick väga ditt val på guldvåg”, säger Beata Jungselius.

Även om hon inte forskat specifikt kring emojis tror hon att utvecklingen är likvärdig där. Till exempel kan ett 20-tal olika versioner av en halvleende emoji ställa till det.

”Det blir svårare att bestämma vad varje emoji betyder för mig respektive mottagaren i takt med att utbudet ökar, samtidigt som det ger oss möjlighet till ett rikare språk på sociala medier. Använder du emojis rätt kan din kommunikation bli tydligare”, säger Jungselius och fortsätter:

”Emojin växte ju fram för att göra vår kommunikation mer effektiv. Men om det blir missförstånd har det ju förbrukat sitt syfte”.

Ett annat är exempel är att emojis kan se annorlunda ut i Android respektive Apple iOS. En emoji kan med andra ord se annorlunda ut.

”Skrattgråt-emojin ser helt annorlunda ut beroende vilket gränssnitt du har. Det kan lätt leda till en del missförstånd!”

sakam

Läs också: 8 skämt om GDPR som får dig att tänka på annat

Precis som i språk i övrigt tror hon att det finns en uppförandekod när det kommer till emojis. När du mejlar en medarbetare har du ett sätt att uttrycka dig på, när du messar en kompis har du ett annat.

Enligt henne är den ”leende emojin med tungan utanför” ett bra exempel.

”Den kanske du inte vill skicka till någon kollega eller medarbetare, speciellt inte om ni inte har en nära relation. Det finns sociala regler som blir tydliga först när någon bryter mot dessa”.

Men som chef. Tycker du det är lämpligt att skicka emojis till medarbetare?

”Kanske inte i början. I alla fall inte om man vill uppfattas som professionell. Sedan är det givetvis väldigt kopplat till meddelandets ämne. Är det något allvarligt som ska meddelas, avstå. Men om det är den årliga sommarfesten som ska utannonseras finns det en större frihet att gå loss.

Om man känner sig osäker då. Vad ska man göra?

”Kolla av med din omgivning, följ din magkänsla och pröva. Du lär dig allt eftersom vilka emojis som är bättre och sämre att använda i vilka sammanhang. Har du uppmärksamma vänner och kollegor kommer de reagera om du bryter mot några sociala regler och förmodligen hjälpa dig så att det blir rätt framöver”.

maroc

Läs också: 10 saker du aldrig ska skriva i ett jobbmejl

Relaterade artiklar

studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.
En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande