socialaemojis

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.

En smile-emoji i slutet av jobbmejlet. Vissa kan bli glad av det, medan andra uppfattar det som oprofessionellt och något som bryter mot den formella ton som annars genomsyrar jobbkommunikation. Det kan minst sagt vara svårt att landa rätt i emojis – inte minst med tanke på att samma emoji kan tolkas olika.

Beata Jungselius, doktorand i tillämpad IT vid Göteborgs Universitet, har bland annat forskat på likes i sociala medier och vilken betydelse dessa har. När hon 2012 studerade likes svarade många att de saknade fler alternativ till like-tummen.

Fem år senare gjorde hon nya intervjuer – efter Facebook lanserat ett större urval (arg gubbe, hjärta, skratt-emoji) – och då hade resultatet ändrats.

”Då tyckte man att urvalet var för brett istället. Det blev plötsligt en jobbigare avvägning att bestämma vilken knapp du skulle trycka på. Du fick väga ditt val på guldvåg”, säger Beata Jungselius.

Även om hon inte forskat specifikt kring emojis tror hon att utvecklingen är likvärdig där. Till exempel kan ett 20-tal olika versioner av en halvleende emoji ställa till det.

”Det blir svårare att bestämma vad varje emoji betyder för mig respektive mottagaren i takt med att utbudet ökar, samtidigt som det ger oss möjlighet till ett rikare språk på sociala medier. Använder du emojis rätt kan din kommunikation bli tydligare”, säger Jungselius och fortsätter:

”Emojin växte ju fram för att göra vår kommunikation mer effektiv. Men om det blir missförstånd har det ju förbrukat sitt syfte”.

Ett annat är exempel är att emojis kan se annorlunda ut i Android respektive Apple iOS. En emoji kan med andra ord se annorlunda ut.

”Skrattgråt-emojin ser helt annorlunda ut beroende vilket gränssnitt du har. Det kan lätt leda till en del missförstånd!”

sakam

Läs också: 8 skämt om GDPR som får dig att tänka på annat

Precis som i språk i övrigt tror hon att det finns en uppförandekod när det kommer till emojis. När du mejlar en medarbetare har du ett sätt att uttrycka dig på, när du messar en kompis har du ett annat.

Enligt henne är den ”leende emojin med tungan utanför” ett bra exempel.

”Den kanske du inte vill skicka till någon kollega eller medarbetare, speciellt inte om ni inte har en nära relation. Det finns sociala regler som blir tydliga först när någon bryter mot dessa”.

Men som chef. Tycker du det är lämpligt att skicka emojis till medarbetare?

”Kanske inte i början. I alla fall inte om man vill uppfattas som professionell. Sedan är det givetvis väldigt kopplat till meddelandets ämne. Är det något allvarligt som ska meddelas, avstå. Men om det är den årliga sommarfesten som ska utannonseras finns det en större frihet att gå loss.

Om man känner sig osäker då. Vad ska man göra?

”Kolla av med din omgivning, följ din magkänsla och pröva. Du lär dig allt eftersom vilka emojis som är bättre och sämre att använda i vilka sammanhang. Har du uppmärksamma vänner och kollegor kommer de reagera om du bryter mot några sociala regler och förmodligen hjälpa dig så att det blir rätt framöver”.

maroc

Läs också: 10 saker du aldrig ska skriva i ett jobbmejl

Relaterade artiklar

scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
Missarna att undvika när du mejlar på engelska,
Kommunikation

5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska

Många svenska chefer ser sig nog som hyfsat bra på engelska, men vissa av våra mejlvanor ter sig obegripliga för utländska kontakter. Här är några nitar du lätt kan undvika.
Var fjärde småföretagare har inte koll på GDPR.
Kommunikation

Småföretagare saknar koll på lagen - riskerar höga böter

Dataskyddslagen GDPR har funnits på plats i drygt ett år, men enligt en undersökning saknar var fjärde småföretagare inblick i vad lagen innebär. Det kan bli dyrt.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
introextro
Kommunikation

Så kan introverta chefer leda extroverta team

Svaret finns i en variant på den gamla sanningen om att behandla andra som du själv vill bli behandlad.