En grupp yngre medarbetare tränar på kontoret.

”Skulle kunna bli maxtider för hur länge man får sitta still”

Vilken typ av fysisk aktivitet är bäst för tankemässiga förmågor och psykisk hälsa? Forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, har fått 120 miljoner kronor i ett åttaårigt projekt för att söka efter svaret. På sikt kan det leda till rekommendationer för arbetsgivarna. 

Tankemässiga förmågor hos kontorsarbetare förbättras av konditionsträning. Det har tidigare studier visat. Forskare har även undersökt hur rörelsepauser påverkade. Medarbetarna i studien fick göra knäböjningar vid skrivbordet, gå en rask promenad eller på annat sätt använda de stora muskelgrupperna.

”Detta var positivt för hjärnbarkens plasticitet, det vill säga dess förmåga att förändra styrkan i kopplingen mellan nervceller som aktiverats tillsammans, den biologiska grunden till lärande. Dessutom fick deltagarna ett aningens bättre humör. En rörelsepaus visade sig också bättre för hjärnans kapacitet än en social pratpaus”, säger Maria Ekblom vid GIH till Du och Jobbet. 

Nu ska forskarna titta på hur arbetsgivaren kan stötta medarbetare som har ett arbete där man rör sig lågintensivt över dagen, eftersom denna grupp sällan orkar träna efter arbetstid. De hoppas att det kan leda till vetenskapligt underbyggda rekommendationer.

”Det skulle kunna innebära maxtider för hur länge man får sitta still utan rörelsepauser”, säger Maria Ekblom. 

En grupp glada människor som promenerar

Läs också: 5 överraskande fördelar med att promenera

chef-marknadsbit-1
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

En dagbok på ett bord. Bild på
Hälsa

Dr Mounas 5 tips för att bli lyckligare

På Chefdagen fick Dr Mouna alla deltagarna att så väl hoppa jämfota som att rodna rejält. Allt i syfte att öka sitt välmående.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Två personer som promenerar i skogen och pratar.
Hälsa

Succé för digital friskvård

Ett digitalt spel som aktiverar medarbetarna, både till kropp och själ, blev ett lyckat sätt att bryta isoleringen under pandemins många månader av distansarbete.

utomhus
Hälsa

Det blir inne med kontor ute

Våra arbetsplatser präglas allt mer av flexibla lösningar. Utnyttja naturens hälsofrämjande egenskaper och förlägg en del av arbetet utomhus, menar Susanna Toivanen, som är docent i sociologi och forskar om framtidens arbetsplatser.
sjobb
Arbetsmiljö

Chefer jobbar oftare sjuka

Sju av tio svenskar går till jobbet trots att de är sjuka. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket – som pekar på chefer som en särskilt utsatt grupp.
nykar-i-jobbet
Delegering

Bryt beroendet av jobbet – sex tips

Bara för att det känns bra behöver det inte betyda att det är särskilt hälsosamt att jobba så mycket som du gör. Så här slutar du kolla mejlen hemma och får ner förväntningarna på att du ska vara ständigt tillgänglig utanför arbetstid.
Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

stressfyrfalt
Arbetsmiljö

Enkla metoden: Ta tempen på jobbstressen

Karaseks och Theorells krav-, kontroll- och stödmodell, känns den igen? Om du inte är bekant med den – bli det nu. Den kan vara till hjälp för att ta reda på vad som orsakar stress på din arbetsplats – och i ditt arbete med att tillämpa de nya arbetsmiljöföreskrifterna.