Collage av en man i blå tröja som skriver, samt bild från Island
Foto Unsplash/Visit Iceland (collage)

Skrik ut din frustration – över isländska vidder

Trött på corona och osugen på att jobba? Nu kan du skrika ut dina känslor bland isländska berg och vattenfall – från din egen dator.

”You’ve been through a lot this year and it looks like you need
the perfect place to let your frustrations out.”

Det är texten som möter en när man kommer in på webbplatsen, och det är svårt att inte nicka igenkännande. Det har onekligen varit en speciell vår, och många av oss har säkert en hel del uppbyggd corona-stress inuti.

”Somewhere big, vast and untouched.
It looks like you need Iceland.”

Även om jag innan detta inte ägnat en tanke åt att just Island skulle kunna vara lösningen efter en frustrerad vår, låter det väldigt lockande: På sajten It looks like you need Iceland kan du skrika rakt ut och spela in det på din egen dator eller mobil. Bland isländska berg och vattenfall finns därefter högtalare utplacerade som (ja, på riktigt!) spelar upp skriken rakt ut i den otämjda naturen. Välj mellan att låta din röst sväva ut över västra Islands Snæfellsjökull, Skógarfoss på södra Island – eller kanske Viðey i Reykjavik?

Du kan se det på foto, och på sajten kan du även lyssna på andras skrik, ljud och rop.

Att skrika fungerar som ett sätt att frigöra och släppa undertryckt stress som byggts upp, berättar terapeuten Zoë Aston på sajten – särskilt, menar hon, om man får skrika rakt ut på en vid, öppen och ostörd plats.

Bakom initiativet står turistorganisationen Visit Iceland. De betonar att skrikandet inte är en ersättning för professionell hjälp mot psykisk ohälsa, men tror ändå det har sina poänger:

”Record your scream and we’ll release it in Iceland’s beautiful, wide-open spaces. And when you’re ready, come let it out for real.
You’ll feel better, we promise.”

boostaiskogen1800

Läs också: Boosta dig – i skogen

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Två personer vid skrivbord, med orden
Hälsa

Här är orden från chefen – som skrämmer medarbetarna mest

Genom att anställda fick ha en pulsklocka på arbetstid undersöktes vilka ord från chefen som fick medarbetarnas puls att rusa.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

Illustration av person som gör yoga framför en laptop
Hälsa

7 tips för att få fart på hemmaträningen

Soffpotatis eller ostbåge. Stel nacke eller ryggont. Börjar hemmajobbandet ta ut sitt pris? Ha förtröstan. Hela nätet är fullt av proffsiga instruktörer som inget hellre vill än att hjälpa dig i form.
Johannes Schildt på Kry
Hälsa

Kry-chefen bryter tystnaden

Nu bemöter vd:n för nätläkarplattformen Kry den allvarliga kritik som riktats mot bolaget för att dränera den vanliga vården på resurser.
10 tecken på missbruk.
Hälsa

10 tecken på missbruk

På videomöten kan ingen känna lukten av alkohol på andedräkten eller se om det är whisky i kaffekoppen. Hemarbete kan öka risken för missbruk, larmar nu företaget Alna, som arbetar med skadligt bruk i arbetslivet.
Kvinna som ser trött ut, tittar in i kameran
Hälsa

Stressrelaterad psykisk ohälsa ökar – kvinnor värst drabbade

Den psykiska ohälsan ökar med långa sjukskrivningar som resultat. De stressrelaterade sjukskrivningarna stod första kvartalet 2020 för 41 procent av alla pågående sjukfall.
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

Illustration med hjärna, grönsaker och klockor
Hälsa

Vässa din hjärna med rätt mat

Du kan få ut större kapacitet ur din hjärna genom att inte bara tänka på vad – utan kanske framför allt hur och när du äter. Lättsmält under dagen och varmt och proteinrikt till kvällen är några av råden.