bilddd

Sex konversationsfällor att undvika

Pratar du mer än du lyssnar? Det är ett av de vanligaste misstagen vi gör när vi samtalar med någon. Här är sex samtalsmisstag du ska undvika – och hur du ska göra för att konversera som ett proffs.

Affärstidningen Fast Company har listat sex vanor personer som är riktigt skickliga på att samtala har. Chef har utifrån dem sammanställt en lista på våra vanligaste konversationsmisstag – och hur du ska undvika dem för att framstå som smart och intressant och få konversationen att flöda. För alla kan lära sig att konversera som ett proffs oavsett om det är på konferensen, när du nätverkar, i fikarummet eller på nästa parmiddag.

Misstag 1. Du pratar mer än du lyssnar. 

Att vara en god lyssnare är svårt. Vår hjärna klarar att ta upp drygt 250 ord mer per minut än vad en normal person får ur sig. Vi är därför benägna att fylla i det tomrummet med egna ord – vi börjar tänka på annat. Dessutom har den som pratar kontrollen och kan styra samtalet, vilket många gillar – och fortsätter prata.

Gör istället: Lyssna. Det kräver engagemang och intresse men bra lyssnare är sällsynta och imponerar ofta mer än de som pratar mycket.

Misstag 2. Du drar in dig själv i berättelsen – hela tiden. 

Din kollega tar upp ett problem hen har på jobbet och du är snabb att fylla i och börjar berätta om hur mycket du också hatar ditt jobb.

Gör istället: Vad din kollega upplever är personligt och subjektivt, och därmed inte samma sak som du känner när du får det berättat för dig. Inse det och sluta se på ett samtal som en möjlighet att berätta vad du gått genom och klarat av i livet och lyssna på vad den andra personen har att säga.

Misstag 3. Du låtsas att du förstår – när du inte gör det. 

Många är rädda att uppfattas som dumma eller obildade om de erkänner att de inte förstår vad den andra personen pratar om. Men att erkänna att din samtalspartner kan mer än du inom ett ämne kan i själva verket vara smickrande.

Gör istället: Säg att du inte riktigt förstår och be personen förklara det igen med andra ord. Din samtalspartner kommer inte bara känna sig hörd och inse att du verkligen är intresserad utan dessutom få en andra chans att dra sin story, poäng eller teori.

Läs också: Vänd konflikten till konversation

Misstag 4. Du drar samma historier. 

Att berätta ett budskap med en historia får ofta poängen att fastna hos andra. Men ofta dras samma historier om och om igen – speciellt i sammanhang där personer med liknande jobb och erfarenheter möts, som affärssammanhang eller en after-work.

Gör istället: Var påläst. Inte bara inom din profession eller sammanhanget du umgås i. Det går alldeles utmärkt att relatera psykiska arbetsmiljöproblem till boken Flugornas herre. Att ta in idéer från andra områden kommer berika konversationen.

Misstag 5. Du lyssnar – men ser inte. 

Hur en person beter sig säger mycket om deras intention med samtalet. Om de har roligt och vad de söker efter.

Gör istället: Lyssna med ögonen. Observera din samtalspartners kroppspråk och hur hen reagerar på det du säger. Kan du se när en person är intresserad (eller ointresserad) av vad du säger, kan du också styra samtalet så det blir givande för er båda.

Misstag 6. Du hänger upp dig på detaljer.

”Det var den första juli, nej jag menar juni, eller var det juli? Nej, det var nog juni. Jo, det var det för det var innan semestern. I alla fall…” Och där var konversationen död.

Gör istället: Den du pratar med är intresserad av dig. Vad du gör. Vem du är. Inte i detaljer. Så sluta hänga upp dig på dem.

Läs också: 16 uttryck som får dig att verka oproffsig

Relaterade artiklar

Ung kvinna som talar inför publik.
Kommunikation

Så når du fram till högsta chefen

Att kortfattat delge information åt en högt uppsatt chef eller politiker är en konst. En som vet hur man gör är expert-briefaren Grant Harris, som tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa toppchefer – till och med USA:s president.
Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso, berättar om arbetet med att återfå förtroendet efter en barnarbetesskandal hos en underleverantör i Pakistan.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

"Man är aldrig så bra som man tror"

Skandalrubriker om barnarbete orsakade en kris på Stora Enso.
Men ett par år senare utsågs de till Sveriges mest hållbara bolag. Sverigechefen Per Lyrvall berättar om vägen dit.

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
woman-sitting-at-desk-watching-new-videoconference-application-online-review
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

När företag jobbar med ansvarsfrågan på nya sätt så ökar innovationskraften, visar ny forskning.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

5 steg: Växla till det nya sättet att jobba med innovation

Ny forskning visar att det behövs en koppling till ansvarsfullt ledarskap om bolag ska lyckas med sin innovation på lång sikt.
Här är fem steg för chefer och företag som vill hamna på rätt spår.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”