Logga in Chefakademin+
Mina sidor Logga in Logga ut Chefakademin+

Bra ledare förändrar världen

  • Annonsera
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Kundservice
  • Villkor och policy för
    personuppgiftsbehandling

Bra ledare förändrar världen

  • Innehåll från Chef
    • Artiklar och reportage
    • Nyhetsbrev
    • Senaste numret av Chef
    • Chef Webinar – med kunniga partners
    • Chefdagen
    • Ledarskapsscenen i Almedalen
    • Podd: Kvist & Fleur
  • Utbildning för ledare
    • Varför Chefakademin?
    • Ledarskapsutbildningar
    • Skräddarsydda utbildningar
    • Executive MBA
    • Utbildningsguiden – hitta rätt direkt
    • Chefakademin Talks – kostnadsfria webinar
  • Chefakademin+
    • Lyft ditt ledarskap med C+
    • Masterclass
    • Verktyg i vardagen
    • Ledarskapsbiblioteket
    • Ledarskapstest
    • Tidningsarkivet
    • Chef GPT – din chefsassistent i fickan
  • Utbildningar
  • Webinar
  • Nyhetsbrev
  • Skaffa C+
  • Chefdagen 2025

Kommunikation

Att kommunicera är kanske den viktigaste aspekten av att leda andra. Som chef behöver du kunna göra mål och visioner begripliga för medarbetarna, ge feedback på utfört arbete, genomföra svåra samtal, lösa konflikter, bygga teamkänsla och inspirera till goda resultat. På denna sida hittar du Chefs senaste artiklar om kommunikation och ledarskap.

Kommunikation

5 hisnande fakta om att leda ”millenials”

Internet finns i deras DNA. Nu är generationen ”millenials” på väg att nå höga positioner i arbetslivet. Här är 5 fakta om deras mobilvanor – och vad du som ledare kan lära dig av dessa. Läs mer
Kommunikation

Färsk studie: Dåliga nyheter kan motivera personalen

Att som chef ge personalen dåliga nyheter kan vara jobbigt. Men nu visar ny brittisk forskning att även tuff information kan motivera medarbetarna.
Kommunikation

3 tips: Så försvinner du från Googles sökresultat

Har du ett förflutet du vill glömma? Kanske ett chefsjobb som inte gick som planerat? Då kanske du vill att händelser försvinner när någon googlar ditt namn. Så här går du till väga.
Kommunikation

Stefan Sauk: Så hanterar du scenskräck – 6 knep

Vad har du att vara nervös för, egentligen? Att komma av sig i ett tal är inte hela världen, menar skådespelaren Stefan Sauk.
Karriär

Ny CV-funktion: Så ska Facebook utmana Linkedin

Linkedin är världens största yrkesnätverk. Men kanske inte så länge till. Nu planerar Facebook att utmana plattformen med en ny CV-funktion.
Kommunikation

10 tips för vett och etikett på jobbet

Att komma för sent till möten och ”glömma” att svara på jobb­ansökningar kan få större konsekvenser än du tror.
Kommunikation

Klä dig rätt – för att vässa ditt ledarskap: 3 tips

Stilsäkra vd:n Maud Spencer använder kläderna för att vässa sitt ledarskap – och göra bättre affärer. Och hennes välklädda exempel har spridit sig inom företaget, ända ut på fabriksgolvet.
Kommunikation

Linkedins vd gav precis bästa rådet till chefer – med två meningar

Han är utsedd till en av världens populäraste chefer – av sina medarbetare. Nu ger Jeff Weiner, vd för Linkedin, ett råd till andra chefer – med två korta meningar.
Kommunikation

Här är knappen som ska rädda dig från tråkiga möten

Vi har alla varit på ett möte som aldrig vill ta slut. Blodsockret är rekordlågt och allt som åker in i ena örat åker ut genom det andra. Nu ska det bli stopp på det med en magisk knapp.
Kommunikation

Så lyckas du med strategisk improvisation – ny bok avslöjar

Släpp planer och kontroll och kommunicera mer i stunden. Lär av improvisatörer och fånga nya möjligheter, uppmanar Katarina Gentzel Sandberg, kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp.
Kommunikation

5 appar som gör ditt jobb lättare – och roligare

Långa mejltrådar är snart ett minne blott. Nu blir smarta jobbappar allt mer populära på svenska arbetsplatser – något som gör det lättare och roligare att samarbeta med dina medarbetare.
Kommunikation

Pang! Bom! Krasch!
3 saker vi kan lära oss av Elon Musks nya film

I en kort film på sin Instagram-profil – med titeln "How Not to Land an Orbital Rocket Booster" – delar Elon Musk frikostigt med sig av videomaterial på storslagna explosioner, flygande raketsplitter och läckande bränsle.
Kommunikation

4 tips: Så lindrar du din talarskräck

Fjärilar i magen inför presentationen? Du är inte ensam. Nervositet inför offentliga framträdanden är djupt rotat i den mänskliga naturen – men den är möjlig att övervinna.
Karriär

5 taktiska klyschor när du fått sparken

Söker du nytt jobb? Om du har fått sparken från din tidigare chefstjänst kan det kännas som en uppförsbacke. Här är 5 taktiska karriärklyschor – som kan hjälpa dig att bli anställningsbar igen.
Kommunikation

5 superchefer avslöjar: Våra mötesknep

Över hälften av alla svenska chefer går på för många möten. De är dessutom väldigt ineffektiva, visar Chefs nya undersökning. Nu avslöjar 5 kända vd:s sina knep – för att hålla bättre möten med sina anställda.
Kommunikation

7 chefer vittnar: Våra värsta möten

Möten som spårar ur, personer som tar över, möten som pågår – i två dagar. Här vittnar 7 chefer om deras värsta mötesupplevelser.
Arbetsmiljö

Värsta fällan vid en kick-off

När ni kommer hem från kickoffen är det lätt att glömma det allra viktigaste.
Kommunikation

4 trendiga tecken på bra ledarskap

Som chef måste du hela tiden utveckla dig själv för att vara en bra ledare. Här är 4 tecken – som är extra trendiga – på att du är på god väg.
Kommunikation

10 dåliga ursäkter alla chefer stött på

”Jag ska bara … jag hinner inte … jag gör det sen.” Ärligt talat – hur trött är du på dåliga ursäkter? Ledarskapsexperten Kenth Åkerman listar de tio vanligaste och ger tips om hur du kan hantera dem som chef.
Hållbarhet

11 lärdomar från Petter Stordalens otroliga Almedalen-succé

TV + Text. 300 personer i en knökfull lokal – och 500 utanför som förgäves väntade på att få komma in. Alla kom för att höra Petter Stordalen, Almedalens okrönte kung, i ett inspirerande samtal med Cissi Elwin på Chefs scen. Se samtalet i sin helhet här.
Kommunikation

Annie McKee: ”Odla nära vänskap – på jobbet!”

Hon har kallats ”ledarskapsutvecklingens överste-prästinna” och författat bästsäljande managementböcker. Nu skriver Annie McKee, som varit rådgivare till chefer i USA:s största bolag, om lycka i arbetslivet.
Karriär

4 tips: Kom över din talarskräck på scen

Rädd för att tala inför folk? Då är du inte ensam. Många chefer tycker att det är nervöst. Men med rätt verktyg kan du lära dig att bli både underhållande, trygg och tydlig.
Kommunikation

Cissi Elwin i P4 Extra: ”Trendigt att chefen håller sig undan”

Heta trender bland chefer och utbrändhet. Det pratade Cissi Elwin, chefredaktör och vd på tidningen Chef, om när hon var inbjuden som dagens gäst i P4 Extra med Erik Blix.
Kommunikation

Toppbetyg: 4 av 5 har förtroende för sin chef

Får du gehör för dina beslut? Då kan du vara en chef som dina medarbetare litar på. Nu visar en ny undersökning att svenska chefer får ett toppbetyg i förtroende.
Kommunikation

4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Mingelparty och en möjlighet att knyta helt nya kontakter. Ändå är det vanligt att ställa sig vid personer man redan känner för att känna trygghet. Här är fyra tips för att bli bättre på att mingla.
Beslutsfattande

Därför är inte karismatiska chefer bäst

Vågad, charmig och stark utstrålning. Du kanske känner igen ledartypen? Nu visar att ny forskning att allt för hög karisma kan minska effektiviteten.
Kommunikation

Lär dig styra andra – utan att öppna munnen

Hur får du andra att göra som du vill? Det kan vara enklare än du anar – faktiskt nästan skrämmande lätt. Chefbokens redaktör Maria Gerlofson har sammanfattat nya boken För-Påverkan, som är månadens Chefboken och guld värd för säljare och chefer som vill påverka.
Kommunikation

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.
Kommunikation

Chefer, dags att vakna på sociala medier

Var fjärde chef anser fortfarande att sociala medier är oviktiga. Med ett undantag – Linkedin. Och även om de har konton är de inte så aktiva, visar Chefs undersökning. Det kan påverka ledarskapet negativt, varnar experterna.
Kommunikation

Hon fick politikerna att vakna – med Facebook

När politikerna i Täby fick se det uppror som förskolechefen Lisa Nordenståhl dragit igång via Facebook blev de mycket mer samarbetsvilliga. Och helt plötsligt fanns det också mer pengar till verksamheten.
Kommunikation

Ditt företag är inte så digitaliserat som du tror

Svenska företag ligger i digital framkant – tror man i alla fall. Men en färsk undersökning att svenskarna halkat efter i jämförelse med andra länder.
Kommunikation

Här är 7 steg för att hålla det ultimata talet

40-årsfesten, jobbets kickoff eller studentskivan. Oavsett miljö kan det förväntas att du som chef håller ett tal. Genom att följa 7 enkla steg kan du hålla det oförglömliga talet alla pratar om – hur jobbigt det än känns på förhand.
Kommunikation

Så rensar du i mejlhögen – på två timmar

En mejlkorg fylld till brädden med olästa meddelanden. Känner du igen dig? Med ett par enkla tips kan du snabbt få kontroll över mejlkorgen – och frigöra tid till viktigare saker.
Kommunikation

5 enkla tips: Så blir du ett mejlproffs

Tycker du också att mejlkorgen är ständigt överfylld? Att det tar hela förmiddagen att ens gå igenom den efter helgen? Med ett par effektiva tips kan du återta kontrollen – och bli ett mejlproffs.
Kommunikation

Hon leder 40 personer i Norrland – från Australien

Virginia Zazo är verksamhetschef för en klinik på Norrlands universitetssjukhus – och leder 40 medarbetare från Brisbane, Australien. Hon ser flera fördelar med distansledarskap: tydligare kommunikation, utvecklingsmöjligheter och tid för reflektion och ostört arbete.
Kommunikation

Tips: 5 appar du behöver som chef

Ringa, sms:a och mejla. Det är kanske det du använder din jobbtelefon till. Men faktum är att det finns fler smarta appar för att göra ditt jobb enklare.
Kommunikation

VR-glasögon ska bota – talarskräck

Nu tar forskare vid Stockholms och Uppsala universitet VR-teknik till hjälp för att undersöka om det går att bota det som så många är rädda för – att tala inför publik. 
Kommunikation

Rätt kroppsspråk höjer din prestation

Med bara några enkla gester och mimik kan du vinna sympatier, bli mer övertygande, höja din kognitiva förmåga och framstå som mer kraftfull och beslutsam på jobbet, visar psykologisk forskning.
Kommunikation

Ledarligan: Cheftester

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare i ett cheftest. Här i Ledarligan visar vi topplistan över de chefer som fått högst poäng, samt ett urval av alla cheftester som gjorts.
Hälsa

Så kan du bota talarfobin

Att säga upp sig framstår näst intill som den enda lösningen för chefen med fobi för att hålla tal. Psykologen tipsar om andra vägar ut.
Kommunikation

Brzezinski: ”Sverige är som en startup-raket”

Sverige som en inspirerande startup-raket, byggd av nya idéer, entreprenörskap och en mänsklig kultur – den bilden tecknar Natalia Brzezinski, vd för Symposium Stockholm, i en debattartikel på sajten Realtid.se. ”Jag tror att klättring mot toppen som en framtidens kulturbärare bara har börjat,” skriver hon.
Kommunikation

Monica Eckerdal: ”Kyrkan räddar liv på nätet”

Årets digitaliseringsledare. När världen förändras måste kyrkan följa med. Det insåg Årets Digitaliseringsledare när hon startade chattrum och byggde upp själa­vård på nätet. Numera talar kyrkan med ungdomar på ungdomars vis.
Arbetsmiljö

5 företag som låter medarbetare jobba var som helst

Distansjobb kommer stort, både som en följd av gigekonomin och intåget av allt fler digitala verktyg på marknaden.
Kommunikation

”Befängt att tänka sig publiken naken”

Richard Greene har lärt presidenter, statsmän och kändisar att tala offentligt. Som en av världens främsta talarcoacher hävdar han att det värsta du kan göra är att tänka dig publiken naken – och listar världshistoriens tre bästa tal att lära sig av.
Kommunikation

5 saker du kan lära dig av Obamas avskedstal

Det är inte för inte som Obama fick utmärkelsen Årets marknadsförare av en branschtidning samma år som han tillträdde, 2008. Han är den förste president som verkat i de sociala mediernas guldålder, och med den äran. Men det många minns från den förre presidenten är hans karisma. 
Cheftest

Cheftest: Bankbossen Annika Falkengren

Med en energi som aldrig tycks sina styr Annika Falkengren SEB med fast hand. Lika självklart som hon förmedlar sin vision från podiet chattar hon med med­arbetarna på intranätet. Men balansgången mellan delegering och detaljstyrning är ibland hårfin.
Kommunikation

Så förändrar digitala verktyg ditt ledarskap

”Låt dem inte ta över ditt liv.” Det säger Michael Pryor, vd för Trello, om hur vi bör använda digitala verktyg på jobbet under 2017.
Cheftest

Chef testar: Jan-Olof Jacke, vd Astra Zeneca

En ekonom i toppen av ett forskningstungt läkemedelsbolag? Internt rynkade många på näsan när Jan-Olof Jacke utsågs till vd för Astra Zeneca för tre år sedan. Nu tycks det som om estradören, gentlemannen och tidsoptimisten har vunnit över tvivlarna.
Kommunikation

Så använder Slacks, Googles och Linkedins anställda verktygen

Slack, Linkedin och Google är några av världens mest innovativa företag och deras verktyg har förenklat livet på jobbet för mången chef. Men hur använder deras medarbetare själva tjänsterna? Här är tre insidertips.
Kommunikation

Två viktigaste tipsen för dig som leder på distans

Ett flexiblare arbetsliv gör att fler chefer leder på distans - men i ivern att hålla sig uppdaterad om vad medarbetarna gör är det lätt att drabbas av kommunikationsutmattning. Här är två tips för hur du undviker att det sker. 
Kommunikation

7 saker du aldrig ska säga under en presentation

Presentationer kan göra vem som helst nervös. Risken är stor att man formulerar sig klumpigt. Eller klyschigt. Det här bör du undvika.
Kommunikation

Serendipity: Från Iran till miljardkoncern på Stureplan

Som barn flydde de under dramatiska former från Iran. I dag leder de ett miljard­imperium på Stureplan i Stockholm. Vad är det som driver Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh?
Kommunikation

Chef testar: Helena Stjernholm, vd Industrivärden

Industrivärdens vd Helena Stjernholm kan beskrivas som en udda fågel med en ledarstil som sticker ut i branschen. Genom att lyssna och involvera har hon lyckats förändra med lyhördhet för det gamla. Och fått respekt genom att visa respekt.
Kommunikation

App pejlar stämningen på jobbet

God El ersatte den traditionella medarbetarundersökningen med en app som skickar ut frågor till medarbetarnas mobiler. Poängen? Tätare mätningar, flexiblare frågor, snabbare resultat och bättre uppföljning.
Cheftest

Cheftestet: Håkan Buskhe, vd Saab

Med ett driv och energi i överljudsfart som smittar av sig och framgångsrikt relationsbyggande har Saabs vd Håkan Buskhe lyckats vända organisationen mot ett tydligt marknads- och kundfokus. Tempot är högt, men går det ibland lite för fort, undrar kritikerna?
Arbetsrätt

”Får ledningen ge mig munkavle?”

Är det ok att beordra anställda att inte prata med media? Det undrar signaturen Peter. Arbetsrättsadvokat Fredrik Dahl ger svar.
Kommunikation

Så pratar du om det förbjudna

Dåliga relationer på jobbet är en underskattad stressfaktor. Och en ny stor europeisk undersökning visar att svenska företag är sämst i Europa på kommunikation och samarbete. Ett sätt att förbättra arbetsklimatet är att jobba med så kallad mentalisering.
Kommunikation

Bättre kristräning med ny teknik

I digitaliseringstider öppnar avancerad teknik nya möjligheter för kristräning. På Karolinska sjukhuset övas akut kejsarsnitt med en patientsimulator som andas, pratar och krampar. Resultat: mer patientsäkerhet och bättre samarbete.
Kommunikation

Så lyckas toppcheferna påverka på Twitter

Personligt tilltal och engagemang är allt på Twitter. Det avslöjar en ny rankning av de tio mest inflytelserika företagsledarna på den sociala plattformen.

Mer rörlighet kräver nytt ledarskap

Rörlighet är ett viktigt inslag i det nya digitala arbetslivet. En ny undersökning visar att det dessutom gör oss gladare. Men det kräver sin ledare, som kan sätta gränser, leda på distans och våga släppa sina medarbetare.

”Alla är vi mellanchefer”

Vem hamnar ständigt i kläm och vems förutsättningar ändras hela tiden? I sin nya bok sjunger Helena Källerman mellanchefens lov. Uppdrag mellanchef heter den.
Digital utveckling

Bli mer digital själv

Nej, du behöver inte bli digital expert som chef. Din roll är att leda förändringsprocessen. Men hur kommer du igång och vad ska du göra med din egen okunskap, motsträviga medarbetare eller en trögrörlig organisation? Chef tog hjälp av Arash Gilan och Jonas Hammarberg, författare till boken Get digital or die trying, för att guida dig på vägen.
Kommunikation

Så blir du en digital chef – nu!

Digitaliseringen är en väg fylld av utmaningar och fallgropar, men också en mängd nya möjligheter. Som chef har du en nyckelroll i förändringsprocessen. Darja Isaksson, digital strateg och rådgivare till statsminister Stefan Löfven, ger sina bästa råd till Chefs läsare.
Kommunikation

Daniel Poohl: ”Vi är vana vid att vara hatade”

Han har granskat extremhögern under tio år. Daniel Poohl, vd och chefredaktör för Expo, leder en verksamhet där medarbetare regelbundet utsätts för hot. Hur skyddar han sin organisation?
Kommunikation

7 saker en chef inte ska säga

Det finns saker ingen borde säga – och speciellt inte chefer. Chefs expert ger råd för hur du ska tackla grodorna som hoppar ur din chefs, eller din egen mun.
Kommunikation

12 administrativa uppgifter du kan delegera

Du behöver inte göra allt själv. Vi listar 12 uppgifter som du med gott samvete kan delegera.
Kommunikation

Ge nya medarbetaren en bra start

Vi har alla varit där – första dagen på nya jobbet. Nu är det du som ska introducera den nya medarbetaren, kanske en talang du jobbat hårt för att rekrytera? Så här säkrar du en bra start och bygger hens lojalitet.
Kommunikation

Därför är de bästa ledarna ödmjuka

Altruism och omtanke är viktiga egenskaper för framtidens chefer, visar en ny studie.
Kommunikation

Fyra lärdomar om ledarskap från Twitter

Inget chefstillägg på lönen, ingen snabbare karriärväg för chefer och ingen befordran som belöning. Låter det som ett framgångsrecept på gott ledarskap? Ja, menar en tidigare Twitteranställd som delar med sig av sina erfarenheter från åren på techjätten.
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Hjälp – jag är naken på Snapchat”

Ett av de bästa tipsen för att lyckas som framtida ledare är att skaffa sig en ung digital mentor. Cissi Elwin skriver i sin nya krönika att hon imponeras av barnens allt större produktionsskicklighet på Snapchat – som sker på hennes egen bekostnad.
Kommunikation

Så ordnar du jobbfesten – utan fylla

Dags för kickoff? Sara Demitz-Helin, expert på hantering av missbruk på jobbet, tipsar om hur du bör tänka som arbetsgivare.
Kommunikation

Därför lönar det sig att svara på Twitter

Att svara på kommentarer och frågor i sociala medier är inte bara vanligt hyfs, det kan löna sig för din organisation också. Förtroendet för varumärket ökar, liksom köpviljan. Det visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm.
Hälsa

Nytta, nöje och hälsa – så lyckas du med gå-möten

Flytta ut kontoret – och få motion, inspiration och omväxling på köpet. Fördelarna med att ha möte under en promenad är många. Här är fem tips till effektiva gå-möten.
Kommunikation

Prata mer i möten – från tanke till ord

Att ta ton i möten kan vara nog så svårt för vem som helst. Och ännu svårare kan det vara för introverta. Övning är bästa vägen till att bli mer aktiv under möten, tipsar Susan Cain, författare till boken ”Tyst”.
Kommunikation

Fem missuppfattningar om att nätverka

Att ha ett bra nätverk håller dig ajour, ger dig nya karriärmöjligheter och gör dig mer innovativ. Ändå finns det dem som tvivlar på nätverkets betydelse. Här är fem vanliga missuppfattningar om att nätverka och – varför de inte stämmer.
Kommunikation

5 bästa tipsen för en mer effektiv konferens

Heldagskonferenser och kickoffer riskerar att bli både dyra och att inte ge så mycket som du skulle önska. Med hjälp av några enkla grundregler kan du få dem betydligt mer effektiva.
Kommunikation

13 ovärderliga tips för att bli ett förhandlingsproffs

Löneförhandling, sälja in en idé, ett projekt eller en arbetsintervju. Oavsett situation kommer de här 13 tipsen hjälpa dig komma närmre ditt mål.
Kommunikation

Fem steg när mediekrisen slår till

Du kan gå stärkt ur en mediekris om du agerar på rätt sätt. Två av Sveriges främsta krishanteringsexperter har tagit fram fem steg att följa när mediedrevet går.
Kommunikation

Så hanterar du din passivt aggressiva kollega

Vi har alla (haft) en kollega eller medarbetare som fäller bittra kommentarer och hela tiden är på defensiven. Experter på konflikthantering ger på Harvard Business Review sina bästa råd på hur du kan hantera situationen.
Kommunikation

Bättre relationer med ’mindfulla’ samtal

Vi vet att mindfulness är bra för oss. Men hur kan du använda dig av det på jobbet utan att göra yoga-övningar eller meditera vid skrivbordet? I dina samtal med kolleger och medarbetare.
Kommunikation

Granskning: Därför gör svenska ledarskapet succé världen över

Många är de svenska storföretag som erövrat världen. Och den svenska startup-scenen är hetare än någonsin. Vad är hemligheten som gjort det svenska ledarskapet så framgångsrikt?
Kommunikation

Ingela Thylefors: ”Ut! Medarbetarna vill se dig”

I sin nya bok vänder sig Ingela Thylefors, docent i organisationspsykologi, till en av de mest utsatta chefsgrupperna – den inom välfärdssektorn.
Kommunikation

Faktorerna som främjar psykisk hälsa på jobbet

Nyligen publicerade fackförbundet Vision dystra siffror om hur mycket stressrelaterade sjukdomar ökat senaste två åren. Men de har också sammanställt fem faktorer som främjar hälsan. Ett närvarande ledarskap är en av dem.
Arbetsrätt

Förberedelser inför lönesamtalet

Hemligheten bakom ett framgångsrikt lönesamtal är att vara förberedd. Här är fyra steg att följa inför varje lönesamtal.
Kommunikation

Ny forskning: Så kommunicerar du bättre

Alla kommunicerar, men långt ifrån alla är kommunikativa. Ny forskning visar vilka fyra beteenden som förbättrar din kommunikation i ditt ledarskap.
Kommunikation

Surdeg: Möteshantering

Problemet är för många och för dåliga möten. Lösningen heter förberedelser. Stefan Falk ger detta råd: Skriv protokollet före mötet.
Kommunikation

När drevet går: Lärdomar från Kommunal-skandalen

Hur skulle du agera om din verksamhet sattes under lupp? Chef samlar de bästa tipsen för pressade chefer.
Kommunikation

Efter lönesamtalet – så följer du upp

Sätta tydliga mål inför nästa år och börja planera för nästa års samtal är det viktigaste efter att du är färdig med samtalen för i år. Här är en checklista i fem steg inför din uppföljning.
Kommunikation

Frida Boisen: Var inte rädd för sociala medier

Hon är en av de chefer som syns flitigast på Twitter. Nu har Frida Boisen, tidigare chefredaktör på GT och nu digitalt ansvarig på Bonnier Tidskrifter, skrivit en bok om hur man gör digital succé.
Kommunikation

5 viktigaste sociala medie-trenderna för ditt företag 2016

Video, meddelande-appar och Slack. Här är sociala medie-trenderna som chefer behöver ha koll på 2016.
Kommunikation

7 uttryck svenska chefer inte vill höra

Kaffepauser, pappaledighet och att ha en kvinnlig chef är inget vi höjer på ögonbrynen för. Men kanske gör andra det? Det här är sju saker svenska chefer hatar att höra – sett utifrån.
Utvecklingssamtal
Kommunikation

Checklista: Utvecklingssamtal och medarbetarsamtal

Dags för utvecklingssamtal/medarbetarsamtal? Chef har samlat de viktigaste frågorna och punkterna du behöver ta upp.
Kommunikation

Muntlig presentation mest effektiv

Ska du pitcha en idé? Eller ta kontakt inför att söka jobb? Använd rösten – då ökar dina chanser enligt ny forskning.
Kommunikation

Johanna Frelin: ”Allt får bli en sörja”

Tre frågor till Johanna Frelin, vd på digitala utbildningsföretaget Hyper Island och tillträdande vd för arkitektbyrån Tengbom, om hennes strategi för det gränslösa arbetslivet: Att låta allt bli ”en enda sörja”.
Kommunikation

Våga säga nej till samtal om privata problem

Ibland är det befogat att säga nej när dina medarbetare vill prata med dig om privata problem. Så här gör du det på rätt sätt.
Kommunikation

Fem påvliga lektioner i ledarskap

Han utsågs till Person of the year 2013 av tidningen Time, och många menar att påven Franciskus gör sitt bästa för att reformera den katolska kyrkans ledarstil.
Kommunikation

Religiösa ledarna: Så förändrar du i motstånd

Hur får du med dig skeptiker i förändringsarbetet? En kyrkoherde och en imam vet hur. Nu samlar de sina religioner under ett tak.
Kommunikation

Nya råd om psykisk ohälsa på jobbet

Det är den vanligaste anledningen till sjukskrivning. Nu finns nya nationella riktlinjer för hur psykisk ohälsa på arbetsplatsen ska hanteras och förebyggas.
Kommunikation

Så tog Abba-museets ägare sig ur kriserna

Medieprofilen och Abba-museetägaren Mattias Hansson har blivit ratad, sviken och lurad. Med snällheten som vapen har han överlevt i en kallhamrad mediebransch.
Kommunikation

Dåligt humör smittar som snuva

Att någon är ohövlig eller otrevlig på jobbet är inte bara dåligt för verksamheten. Det smittar dessutom visar en ny studie.

Håll dig uppdaterad med våra nyhetsbrev!

Våra populära nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef och Chefakademin. Ledarskapsnytta och inspiration för dig som är chef, ledare och/eller HR. Missa inget - börja prenumerera idag! Det är helt kostnadsfritt.

Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev!

Genvägar

  • Artiklar och reportage
  • Ledarskapsutbildningar
  • Företagsanpassade utbildningar
  • Skaffa Chefakademin+

Kontakta oss

  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Kundservice

Chefakademin i Stockholm AB
Sankt Eriksgatan 26, 4 tr
112 39 Stockholm
info@chefakademin.se

Copyright

Materialet på denna webbplats är upphovsrättsskyddat.

Uppge källa, gärna med länk, vid citering.

Ansvarig utgivare: Calle Fleur

20% på vårens utbildningsstarter

Ta ledarskapet till nästa nivå i vår! Just nu får du 20 % rabatt på utbildningarna Ny som chef, Leda utan att vara chef, UGL, AI för chefer och ledare och Executive MBA – välj det spår som bäst tar dig och din organisation framåt.

Till erbjudandet