7 tips: Ultimata svaren när någon ber om högre lön

En medarbetare tycker att hen är underbetald och kräver högre lön. Vad svarar du? Regel nummer ett är att aldrig säga ja eller nej direkt.

Beslutsfattande
Text: Redaktionen
Publicerad

Inför en planerad löneförhandling eller utvecklingssamtal är du säkert väl påläst och förberedd. Men hur svarar du en medarbetare som haffar dig i korridoren och anser att hen förtjänar en högre lön?

Det första du ska tänka på är att inte svara på rak arm – oavsett om du håller med medarbetaren eller ej. En löneförhöjning är ett beslut som kräver eftertanke och nästan alltid förankring uppåt, skriver Harvard Business Review som ger sju tips på hur du svarar när en medarbetare vill ha högre lön.

1. Var nyfiken och seriös. 

Låt medarbetaren motivera löneökningen genom att be hen att berätta mer. Lova inget, utan anteckna, förklara att du ska ta det vidare och att du återkommer.

2. Uppskatta deras mod. 

När medarbetare frågar om högre lön ber de dig i praktiken att utvärdera deras arbetsinsats och prestation. Det kräver mod – oavsett vad du anser om deras lön och insats. Att någon tar upp frågan visar också att de vill stanna på företaget och med dig som chef istället för att bege sig vidare. Var tacksam för det.

3. Utvärdera och undersök.

När ni haft ert samtal – samla ihop fakta. Hur ligger medarbetaren i lönesättning jämfört med kolleger på företaget och inom branschen och vad är en rimlig nivå enligt facket? Är det en nyckelperson i företaget som kontinuerligt utvecklas och fortsätter prestera? Är er lönesättning jämställd? Eller är detta ett utmärkt tillfälle att korrigera en felsatt lön?

4. Ta det vidare.

Ta upp frågan med dina kolleger, ledningsgrupp eller HR-avdelning, beroende på storlek och struktur på din arbetsplats. Be om synpunkter och var beredd att motivera din åsikt. Om du anser att personen ska ha högre lön, kom med konkreta exempel på varför.

5. Motivera beslutet för medarbetaren. 

Vid ett positivt besked: Förklara processen, varför ni tog beslutet och vilka grunder som ligger bakom. Det får medarbetaren att känna att hen förtjänat sin löneökning snarare än att det är en tjänst från företagets sida.

Vid ett negativt besked: Linda inte in. Berätta direkt att du har dåliga nyheter, förklara att ni har gjort efterforskningar och kommit fram till att medarbetaren har en rimlig lön och vad ni grundat det beslutet på, men kritisera aldrig själva personen.

6. Följ upp. 

Diskutera vilka mål ni tillsammans kan sätta upp för medarbetaren inför nästa samtal.

7. Se de som inte frågar. 

Det passar inte alla att rakt ut be om högre lön. Var uppmärksam på om någon fäller kommentarer om att de har jobbat hårt med gott resultat eller att de har blivit uppsökta av rekryterare. Fundera på vad du behöver göra för att behålla dem inom företaget – kanske är det just ett lönesamtal.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden