Illustration där en stor chef med långa armar håller om små medarbetare på ett kontor.
Illustration: Kristin Lidström

Så stöttar du de som jobbar kvar efter uppsägningar

Det finns starka känslor för chefen att hantera vid uppsägningar. Inte bara hos de som tvingas sluta – utan också hos de som jobbar kvar.

Många chefer har under coronapandemin tvingats säga upp medarbetare. Det innebär svåra samtal, ofta med mycket känslor inblandade.

Men den känslomässigt tuffa tiden är inte över med den sista avtackningen. Då behöver chefen istället lägga fokus på de medarbetare som jobbar kvar, ofta med sorg och ibland med ilska över att deras vänner och kollegor har varit tvungna att sluta. I en artikel i Harward Business Review beskrivs det som en typ av ”survivor guilt”. För samtidigt med lättnaden över att själv ha jobbet kvar så bär många skuldkänslor gentemot de kollegor och vänner som har tvingats sluta. Varför fick jag vara kvar, men inte hon?

Oro över att själv stå på tur och över företagets framtid kan också vara jobbigt för medarbetare som är kvar efter uppsägningar.

De negativa känslorna kan bli än mer kännbara om vänner och kollegor som sagts upp inte upplevs få tillräckligt stort erkännande för den insats de har gjort för företaget

uppsagd

Läs också: Uppsägningar? Så gör du som chef

En amerikansk studie från Leadership IQ visar att 74 procent av medarbetare som är kvar efter uppsägningar menar att de har blivit mindre effektiva efter det att deras kollegor har sagts upp. 69 procent tycker att företaget de jobbar för levererar en sämre produkt/tjänst efter uppsägningarna. 87 procent uppger att de är mindre benägna att rekommendera sin arbetsgivare till andra och 61 procent upplever det som att framtiden ser dystrare ut för arbetsgivaren.

Utöver det känslomässigt svåra som chef, att genomföra uppsägningar och sedan hantera de oroliga och mindre motiverade medarbetare som jobbar kvar, så finns alltså dessutom en risk för försämrad effektivitet och att de förväntade besparingarna av uppsägningar inte blir så stora som beräknat.

Här är sju handfasta sätt för dig som chef att stötta medarbetare som är kvar efter uppsägningar:

1. Var öppen och tydlig med orsakerna bakom uppsägningarna.

2. Berätta om det stöd som uppsagda medarbetare får.

3. Slarva inte med avtackningen av kolleger som sägs upp.

4. Var extra synlig och tillgänglig för medarbetare.

5. Var tydlig med målet framåt och klargör varför det ni gör är viktigt.

6. Uppmuntra medarbetare att kontakta kolleger som behövt sluta.

7. Hör själv av dig till de som sagts upp för att visa att du och företaget bryr sig. Erbjud hjälp med sådant som kan behövas i jobbsökarsamanhang (referenser, kontakter, etc).

John Marnell, porträttbild

Läs också: ”Att säga upp vänner är det värsta jag varit med om”

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

En ung kvinna står med armarna i kors framför en grupp med kollegor.
Ledarskap

”Dagens unga vill leda sig själva”

I boken Aktivt självledarskap utmanar ledarskapsexperten och organisationskonsulten Anna Tufvesson läsaren till självinsikt. Det, menar hon, är grundbulten i självledarskapet.

20 procent av medarbetarna står för 80 procent av sjukfrånvaron. Det är där hälsoarbetet ska fokuseras, menar Lars Roth på MedHelp. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Upptäck riskbeteenden som förvarnar om sjukskrivning

Chefer missar – helt i onödan – riskbeteenden som varnar för att medarbetare riskerar att bli långtidssjukskrivna.
Med rätt stöd kan det undvikas.
”Sjukfrånvaro behöver angripas utifrån data – inte magkänsla”, säger Lars Roth på Medhelp.

En bild på årets tre stipendiater.
Ledarskap

De bryter normer om vem som kan vara ledare

I år får tre unga kvinnor ta emot stipendiet Kompassrosen av kungen. De uppmärksammas bland annat för att de arbetar för att bryta normer om vem som kan vara ledare och för att vara en förebild inom mansdominerade branscher.

Mats Alvesson till vänster. Till höger: Värdegrundsord i bubblor, som en nål är på väg att sticka hål i.
Ledarskap

Mats Alvesson: ”Vilken nytta har värdegrunder?”

I sin nya bok Värdet av värdegrund undersöker organisations- och ledarskapsforskaren Mats Alvesson tillsammans med två forskarkolleger fenomenet värdegrundsarbete. Detta är något de flesta organisationer ägnar sig åt. Men till vilken nytta? frågar sig författarna.

Petter Stordalen blir intervjuad av Cissi Elwin på Chefdagen.
Ledarskap

Petter Stordalen i exklusiv intervju: "Det har varit min värsta kris"

”Pandemin har varit mitt livs värsta kris”. På Chefdagen berättade Petter Stordalen, hotellmagnat och grundare av Nordic Choice Hotels, i en exklusiv intervju om hur ont i magen han har haft av oro för sina medarbetare. Men att kultur och tillit har varit det viktigaste även under krisen. Nu skriver han bok om vad han lärt sig. 

Bild på de de elva toppcheferna i artikeln.
Ledarskap

Toppchefernas bästa förändringstips

Så mycket förändringsledning på en och samma dag. På Chefdagen 2021 stod många av Sveriges främsta chefer på scen. Efter den turbulenta tid som vi genomgått har de vässat sina förmågor kring att leda i förändring. Här är deras bästa tips.

Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

En illustration i olika toner av orange av en man som skriker åt en person han håller i sin hand.
Ledarskap

Larmrapport: Så många chefer är destruktiva

Är ditt ledarskap destruktivt? Risken är stor att dina medarbetare tycker det. Över en tredjedel av alla yrkesverksamma svenskar anser sig ha en destruktiv chef, visar ny forskning.
”Uppseendeväckande”, säger ledarskapsforskaren Robert Lundmark.