Collage: Christina Hammer från Hammer & Hanborg samt glad medarbetare

Så släpper du fram kraften hos dina medarbetare

44 procent av svenska chefer tycker inte att de får använda sin fulla potential i jobbet, visar en ny undersökning. Ännu fler av deras medarbetare upplever detsamma. Men det är enklare än du tror att få organisationens talanger att blomma.

Du kanske har märkt hur din chefsroll förändrats. Från att tidigare ha hunnit coacha och lyssna på dina medarbetare sysslar du numera mest med siffror. Och konstaterar att du bara använder en del av ditt yrkesjag.

”Många chefer känner sig trängda av att rapportera uppåt och kontrollera nedåt”, säger Christina Hammer, grundare till rekryterings- och organisationskonsulten Hammer & Hanborg och medförfattare till boken Framtidens professionella liv som bygger på en undersökning där 1764 tjänstemän svarat på frågor om sina jobb. Chef har fått ta del av undersökningen i förväg. Den visar bland annat att 57 procent av medarbetarna inte tycker att de får visa vad de går för på jobbet. Sett till enbart chefer är siffran 44 procent.

allbright-2

Läs också: Allbright: Arbetsgivaren ”stjälper till” i jämställdhetsarbetet

Enligt Christina Hammer är detta ett talangslöseri som behöver få ett stopp, både för företagens och de anställdas skull.

”Det funkar inte längre att en person har samma arbetsuppgifter år efter år, och det kommer att fungera ännu sämre i framtiden. Vi ser nu hur gamla trögrörliga företag går i konkurs för att de inte klarar att vara tillräckligt innovativa och flexibla.”

”Även inom rekryteringsbranschen märker vi hur snabbt det går. Tidigare tog man fram en kravprofil som man höll fast vid genom hela rekryteringsprocessen. Numera hinner den ändras från att rekryteringen börjar tills den är slutförd.”

Vad gör då många företag när de märker att de behöver ny kompetens för att omvärlden förändras? Jo, de nyanställer istället för att kompetensutveckla den befintliga personalen, som alltså upplever att de har mer att ge. Sämst på att tillvarata talanger är, enligt undersökningen, större bolag med upp till tusen anställda, medan de minsta bolagen med upp till fem personer är bäst på att tillvara personalens kompetens. Christina Hammer:

”Det är vanligt att företag fastnar i en rekryteringsfälla där man tror att nya medarbetare är lösningen på alla utmaningar, men det går inte att sparka ut alla gamla medarbetare och skaffa nya så snart det behövs ny kompetens. Den person man söker finns ofta redan på företaget. Att kompetensutveckla sin personal är också ett bra sätt att behålla den.”

John Marnell, porträttbild

Läs också: ”Att säga upp vänner är det värsta jag varit med om”

Men hur hitta dessa talanger som kanske fört en tynande tillvaro i organisationen i många år? Jo, menar Christina Hammer, genom att hålla täta medarbetarsamtal i form av feedback, att prata med medarbetarna, förstärka deras positiva beteenden och ta reda på deras drömmar och mål.

”Det finns en tydlig koppling mellan talangslöseri och bristande feedbackkultur”, säger hon. För att förstå sina medarbetares drivkrafter och talanger måste chefen jobba målmedvetet med feedback.

Detta gäller alltså även chefens chef. För så länge som mer än var fjärde chef upplever att hon eller han har mer att ge finns risken att dessa chefer tröttnar och lämnar organisationen. Men en ljusning är på väg.

”Chefens roll håller på att förändras. Allt fler företag inser att chefer behöver coacha sina medarbetare mer och kontrollera dem mindre, alltså att hjälpa dem att uppnå sina mål istället för att kontrollera hur många timmar de är på kontoret. Detta i sig gör att chefen behöver använda mer av sin potential.”

Så släpper du fram kraften hos dina medarbetare

Här är Christina Hammers och hennes medförfattares tre tips för hur du som chef kan ta fram medarbetarnas hela kompetens och potential.

1. Omvärdera din syn på talang. Erfarenhet och utbildning i all ära – i framtidens organisation blir värderingar, drivkrafter och personlighet allt viktigare, liksom förmågan att leda, motivera och utveckla sig själv.

2. Kartlägg kompetensen internt. Se varje medarbetares potential innan du letar efter nya talanger. Kanske finns precis det du söker internt, men på en annan plats än där du letar.

3. Skapa en positiv feedbackkultur. Ha ständigt pågående och nyfikna samtal med dina medarbetare och jobba aktivt med feedback.

I undersökningen, som genomförts för femtonde året, har tjänstemän i olika branscher i privat och offentlig sektor fått svara på olika frågor om sitt jobb. Totalt deltog 1764 personer i undersökningen. 498 av dem var chefer.

Text: Lotta Byqvist

Relaterade artiklar

Person i blå skjorta som funderar över karriärbyte
Karriär

3 sätt att byta karriär – under corona

Om förändring är skrämmande kan blotta tanken på ett karriärskifte i coronakrisens efterdyningar te sig än värre. Men det är fullt möjligt att byta karriärspår även i dessa tider. Så här gör du. 
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Röstdesigner och jobba hemifrån-koordinator är två yrken som spås komma i framtiden.
Karriär

5 helt nya yrken – i coronakrisens spår

Medan praktiskt taget alla företag och verksamheter tagit stryk under coronakrisen, uppstår även helt nya yrkesområden, inte minst för chefer. Här är fem helt nya drömjobb att satsa på.
Fem personer i rad
Karriär

Egenskaperna rekryterare letar efter post-corona

Vilka personliga egenskaper letar arbetsgivarna efter post-corona? Och vad söker kandidaterna efter? En undersökning från Novare ger svar.
Pengar i högar
Karriär

Här är de 10 bäst betalda jobben i Sverige

Drömmer du om en hög månadslön? Då bör du spana in yrkena som SCB listar som de bäst betalda i Sverige.
Person på balkong som gör en jobbintervju online
Karriär

7 tips: Så lyckas du med den digitala jobbintervjun

Under coronapandemin har jobbintervjuer på distans fått ett rejält uppsving. Men hur gör man för att verkligen få fram sin kompetens i ett videomöte? Här är 7 tips – som tar dig närmare drömjobbet.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Kvinna som sitter i självkörande bil
Karriär

AI på gott och ont

Som chef bombarderas du antagligen av AI-relaterade budskap och krav, som kan vara svåra att leva upp till och navigera mellan. Per Högselius, professor i teknikhistoria vid KTH, hjälper dig på vägen.