Collage: Christina Hammer från Hammer & Hanborg samt glad medarbetare

Så släpper du fram kraften hos dina medarbetare

44 procent av svenska chefer tycker inte att de får använda sin fulla potential i jobbet, visar en ny undersökning. Ännu fler av deras medarbetare upplever detsamma. Men det är enklare än du tror att få organisationens talanger att blomma.

Du kanske har märkt hur din chefsroll förändrats. Från att tidigare ha hunnit coacha och lyssna på dina medarbetare sysslar du numera mest med siffror. Och konstaterar att du bara använder en del av ditt yrkesjag.

”Många chefer känner sig trängda av att rapportera uppåt och kontrollera nedåt”, säger Christina Hammer, grundare till rekryterings- och organisationskonsulten Hammer & Hanborg och medförfattare till boken Framtidens professionella liv som bygger på en undersökning där 1764 tjänstemän svarat på frågor om sina jobb. Chef har fått ta del av undersökningen i förväg. Den visar bland annat att 57 procent av medarbetarna inte tycker att de får visa vad de går för på jobbet. Sett till enbart chefer är siffran 44 procent.

allbright-2

Läs också: Allbright: Arbetsgivaren ”stjälper till” i jämställdhetsarbetet

Enligt Christina Hammer är detta ett talangslöseri som behöver få ett stopp, både för företagens och de anställdas skull.

”Det funkar inte längre att en person har samma arbetsuppgifter år efter år, och det kommer att fungera ännu sämre i framtiden. Vi ser nu hur gamla trögrörliga företag går i konkurs för att de inte klarar att vara tillräckligt innovativa och flexibla.”

”Även inom rekryteringsbranschen märker vi hur snabbt det går. Tidigare tog man fram en kravprofil som man höll fast vid genom hela rekryteringsprocessen. Numera hinner den ändras från att rekryteringen börjar tills den är slutförd.”

Vad gör då många företag när de märker att de behöver ny kompetens för att omvärlden förändras? Jo, de nyanställer istället för att kompetensutveckla den befintliga personalen, som alltså upplever att de har mer att ge. Sämst på att tillvarata talanger är, enligt undersökningen, större bolag med upp till tusen anställda, medan de minsta bolagen med upp till fem personer är bäst på att tillvara personalens kompetens. Christina Hammer:

”Det är vanligt att företag fastnar i en rekryteringsfälla där man tror att nya medarbetare är lösningen på alla utmaningar, men det går inte att sparka ut alla gamla medarbetare och skaffa nya så snart det behövs ny kompetens. Den person man söker finns ofta redan på företaget. Att kompetensutveckla sin personal är också ett bra sätt att behålla den.”

John Marnell, porträttbild

Läs också: ”Att säga upp vänner är det värsta jag varit med om”

Men hur hitta dessa talanger som kanske fört en tynande tillvaro i organisationen i många år? Jo, menar Christina Hammer, genom att hålla täta medarbetarsamtal i form av feedback, att prata med medarbetarna, förstärka deras positiva beteenden och ta reda på deras drömmar och mål.

”Det finns en tydlig koppling mellan talangslöseri och bristande feedbackkultur”, säger hon. För att förstå sina medarbetares drivkrafter och talanger måste chefen jobba målmedvetet med feedback.

Detta gäller alltså även chefens chef. För så länge som mer än var fjärde chef upplever att hon eller han har mer att ge finns risken att dessa chefer tröttnar och lämnar organisationen. Men en ljusning är på väg.

”Chefens roll håller på att förändras. Allt fler företag inser att chefer behöver coacha sina medarbetare mer och kontrollera dem mindre, alltså att hjälpa dem att uppnå sina mål istället för att kontrollera hur många timmar de är på kontoret. Detta i sig gör att chefen behöver använda mer av sin potential.”

Så släpper du fram kraften hos dina medarbetare

Här är Christina Hammers och hennes medförfattares tre tips för hur du som chef kan ta fram medarbetarnas hela kompetens och potential.

1. Omvärdera din syn på talang. Erfarenhet och utbildning i all ära – i framtidens organisation blir värderingar, drivkrafter och personlighet allt viktigare, liksom förmågan att leda, motivera och utveckla sig själv.

2. Kartlägg kompetensen internt. Se varje medarbetares potential innan du letar efter nya talanger. Kanske finns precis det du söker internt, men på en annan plats än där du letar.

3. Skapa en positiv feedbackkultur. Ha ständigt pågående och nyfikna samtal med dina medarbetare och jobba aktivt med feedback.

I undersökningen, som genomförts för femtonde året, har tjänstemän i olika branscher i privat och offentlig sektor fått svara på olika frågor om sitt jobb. Totalt deltog 1764 personer i undersökningen. 498 av dem var chefer.

Text: Lotta Byqvist

Relaterade artiklar

Tusenkronorsedel som klipps itu
Karriär

Börs-vd:arnas lön: 6,3 miljoner om året

Medianlönen för den totala ersättningen till en börs-vd var 6,3 miljoner kronor för helåret 2019, visar en ny rapport från Novare Pay Consulting.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Hand med skursvamp tvättar av LinkedIns logotyp
Karriär

9 tips för att fräscha upp din Linkedin-profil

Oavsett om coronakrisen fått dig att spana efter nytt jobb eller ej, kan det vara klokt att regelbundet uppdatera din profil på Linkedin.
Teckning av en fylld plånbok
Karriär

Lönen viktigare för kvinnor än för män

Vill du rekrytera kvinnor? Se då till att erbjuda ett större lönekuvert.
Person som ser glad ut efter att ha fått feedback digitalt
Karriär

Så ger du feedback – som boostar karriär och prestation

Feedback boostar karriär och prestation – både för den som ger och tar emot. Men vilken typ av feedback fungerar bäst? Hjärnforskaren Alva Appelgren har undersökt sambandet.
distansarbete
Arbetsmiljö

Distansarbetet har ökat – med 400 procent

Under coronakrisen har distansarbetet ökat med mer än 400 procent i yrkesgruppen som har förutsättningar att jobba hemifrån, visar en ny undersökning. 39 procent av de som jobbar hemma är mer nöjda med sin arbetssituation än tidigare – men en majoritet saknar fikastunderna.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Foto: Mikael Fritzon / TT
Karriär

Så påverkar corona vår syn på yrkens status

Kraftigt ökad synlighet i media, balkongapplåder och snabbspår som utbildar hundratals frivilliga. Men betyder det att yrken i coronakrisens frontlinje kommer att få höjd status på sikt?