Så säljer du in dina idéer
Man hoppas ofta på att bra idéer kan sälja sig själv. Men så är inte alltid fallet.
Ibland krävs det förberedelser i flera steg för att ens storslagna planer ska få gehör hos dem som bestämmer.
Om du är mellanchef måste du ofta vinna din chefs förtroende för att kunna realisera de idéer som du har funderat på under en längre tid.
Harvard Business Review ger tre tips på hur du säljer in din idé:
1. Betrakta den ur chefens perspektiv
Det är omöjligt att sälja en idé om du inte förstår hur mottagaren kommer att uppfatta den. Innan du föreslår något, ta reda på vad din chef prioriterar och värdesätter. Om chefen tycker att det är viktigt med ökad försäljning, peka på hur ditt förslag kan bidra till att nå det målet.
2. Presentera den rätt
Vi tilltalas av olika saker. Hur brukar din chef tycka om att få information? Genom en kort muntlig presentation, i siffror eller via power point? Berätta om din idé på ett sätt som din chef uppskattar.
3. Gör idén levande
Om du vill göra din idé tydlig, använd exempel från verkligheten. Kanske kan du visa hur andra företag har gjort? Eller, om din idé handlar om att bättre möta kundens behov, bjud in chefen att träffa en fokusgrupp som får ge sina åsikter.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.