kommunicera

Så kommunicerar du bättre som chef – 8 tips

Chefer lägger mindre tid på kommunikation och återkoppling än de tror. Trots att det är viktigt för att förankra beslut, inspirera och dela med sig av nyheter. Här är 8 tips för att du ska bli en bättre kommunikatör.

Att kommunicera med sina medarbetare handlar om att bygga förtroende och relationer. Därför anser chefer att de lägger 40 procent av sin arbetstid på återkoppling – samtidigt som mätningar visar på att det snarare handlar om 2 procent, enligt Civilekonomen.se.

För att hjälpa chefer att bli bättre på att förankra beslut, berätta om sina idéer eller dela med sig nyheter har Pär Lager skrivit boken ”Kommunikativt ledarskap i praktiken”. Där delar han med sig av 8 vassa tips för att bli en bättre kommunikatör som chef.

Missa inte: Vill du bli en tydligare ledare? Säkra din plats till seminariet Retorik för ledare 26 okt

”Du måste kunna kombinera planerade, strukturerade feedbacksejourer med trevligt och småputtrigt snack vid kaffeautomaten. Chefen måste fråga medarbetarna hur de vill kommunicera och aldrig använda bara en enda kanal”, säger Pär Lager till Civilekonomen.

Så här blir du bättre på att kommunicera:

1) Anpassa din kommunikation

Vilken kommunikation passar bäst för din organisation? Analysera, anpassa och planera sedan utifrån vad du kommer fram till för att det ska bli en naturlig del av vardagen.

2) Utvärdera dig själv

Våga analysera vad du tidigare gjort bra och dåligt i din kommunikation. Fråga andra. Ta sedan bort det som är mindre bra.

3) Förklara dina beslut

Om du tagit ett tufft beslut är det viktigt att du förklarar varför du tagit det. Det bygger förtroende hos medarbetarna.

Läs också: Så lyckas du med din presentation på engelska

4) Utgå från medarbetarna

Kommunikation sker på mottagarens villkor. Utgå därför från medarbetarna och på vilket sätt du bäst når fram till dem.

5) Välj rätt kanal

Vill medarbetarna ha veckorapporten presenterad i ett möte, i storgrupp eller i mejlfrom? Välj den kanal och tidpunkt som du tror passar medarbetarna bäst.

6) Ha effektiva möten

Lägg så lite tid som möjligt på att förklara bakgrund under ett möte. Skicka i stället ut sådant i förhand så slipper ni lägga halva mötet på det.

7) Få alla att delta

Idag finns det enkla appar som gör mobilen till en mentometer-knapp. Vid viktiga beslut kan du använda dig av det för att alla – även de som inte hörs mest – får säga sitt.

Läs också: 3 knep för att öka din trovärdighet på jobbet

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

jobbintervju
Karriär

3 frågor toppkandidater vågar ställa på jobbintervjun

Lyckas på jobbintervjun – genom att låna tre stycken frågor andra toppkandidater använt tidigare.
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden