kommu

Så kommunicerar du bättre som chef – 8 tips

Chefer lägger mindre tid på kommunikation och återkoppling än de tror. Trots att det är viktigt för att förankra beslut, inspirera och dela med sig av nyheter. Här är 8 tips för att du ska bli en bättre kommunikatör.

Att kommunicera med sina medarbetare handlar om att bygga förtroende och relationer. Därför anser chefer att de lägger 40 procent av sin arbetstid på återkoppling – samtidigt som mätningar visar på att det snarare handlar om 2 procent, enligt Civilekonomen.se.

För att hjälpa chefer att bli bättre på att förankra beslut, berätta om sina idéer eller dela med sig nyheter har Pär Lager skrivit boken ”Kommunikativt ledarskap i praktiken”. Där delar han med sig av 8 vassa tips för att bli en bättre kommunikatör som chef.

”Du måste kunna kombinera planerade, strukturerade feedbacksejourer med trevligt och småputtrigt snack vid kaffeautomaten. Chefen måste fråga medarbetarna hur de vill kommunicera och aldrig använda bara en enda kanal”, säger Pär Lager till Civilekonomen.

Så här blir du bättre på att kommunicera:

1) Anpassa din kommunikation

Vilken kommunikation passar bäst för din organisation? Analysera, anpassa och planera sedan utifrån vad du kommer fram till för att det ska bli en naturlig del av vardagen.

2) Utvärdera dig själv

Våga analysera vad du tidigare gjort bra och dåligt i din kommunikation. Fråga andra. Ta sedan bort det som är mindre bra.

3) Förklara dina beslut

Om du tagit ett tufft beslut är det viktigt att du förklarar varför du tagit det. Det bygger förtroende hos medarbetarna.

4) Utgå från medarbetarna

Kommunikation sker på mottagarens villkor. Utgå därför från medarbetarna och på vilket sätt du bäst når fram till dem.

5) Välj rätt kanal

Vill medarbetarna ha veckorapporten presenterad i ett möte, i storgrupp eller i mejlfrom? Välj den kanal och tidpunkt som du tror passar medarbetarna bäst.

6) Ha effektiva möten

Lägg så lite tid som möjligt på att förklara bakgrund under ett möte. Skicka i stället ut sådant i förhand så slipper ni lägga halva mötet på det.

7) Få alla att delta

Idag finns det enkla appar som gör mobilen till en mentometer-knapp. Vid viktiga beslut kan du använda dig av det för att alla – även de som inte hörs mest – får säga sitt.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

opopular
Karriär

10 sätt för att bli impopulär på Linkedin

Linkedin är en fantastisk plattform för att knyta till sig nya kontakter. Men det kan också bli väldigt fel.

Mia Malmenäs, Mapi
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Så vinner arbetsgivaren på ditt kompetenslyft

Du lyfter din karriär med en ledarskapsutbildning i världsklass. Din arbetsgivare får tillgång till viktig ny kompetens. Mia Malmenäs ser en tydlig win-win med sin Executive MBA-utbildning på Stockholms universitet.
friends
Kommunikation

Kompis på jobbet? Så lyckas du som chef

Här är 5 råd för att lyckas med konstycket: Kompis och chef – på samma gång.
sapo
Beslutsfattande

Så är den nye rikspolischefen

Han är polisen som klättrat hela vägen upp för att bli general­direktör för Säkerhetspolisen. Med Anders Thornberg som Säpochef präglas organi­sationen av stor öppenhet och han låter yngre medarbetare ”skugga” honom för att lära sig jobbet. Men hur bra är han egentligen på att släppa kontrollen?

mejla-2
Kommunikation

10 saker du aldrig ska skriva i ett jobbmejl

Här är ämnen som kan vara extra känsliga när du skickar jobbmejl.
tala
Kommunikation

Därför är din presentation sövande – och hur du gör istället

Så här håller du en presentation – utan att åhörarna zoomar ut under mötet.
butterfly
Annonssamarbete Chef + Experis

Nya egenskaper skiljer ut Sveriges bästa chefer

Juryarbetet med att sålla fram landets bästa chefer till Chefgalan ger en unik möjlighet att trendspana på svenskt ledarskap. Tydligt är att det tuffa förändringstempot ställer nya krav. ”Finalisterna har tagit till sig nya egenskaper och applicerar dem i sitt ledarskap. Det skiljer ut dem från andra”, säger Helen Remnås på Experis, som varit med i hela processen.
sakersage
Kommunikation

10 saker du aldrig ska säga på jobbet

Det är bra att ha nära och trygga relationer på jobbet. Men det finns ändå saker som inte lämpar sig på en arbetsplats. Här är 10 exempel på samtalsämnen du helst ska undvika.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden