kommunicera

Så kommunicerar du bättre som chef – 8 tips

Chefer lägger mindre tid på kommunikation och återkoppling än de tror. Trots att det är viktigt för att förankra beslut, inspirera och dela med sig av nyheter. Här är 8 tips för att du ska bli en bättre kommunikatör.

Att kommunicera med sina medarbetare handlar om att bygga förtroende och relationer. Därför anser chefer att de lägger 40 procent av sin arbetstid på återkoppling – samtidigt som mätningar visar på att det snarare handlar om 2 procent, enligt Civilekonomen.se.

För att hjälpa chefer att bli bättre på att förankra beslut, berätta om sina idéer eller dela med sig nyheter har Pär Lager skrivit boken ”Kommunikativt ledarskap i praktiken”. Där delar han med sig av 8 vassa tips för att bli en bättre kommunikatör som chef.

Missa inte: Vill du bli en tydligare ledare? Säkra din plats till seminariet Retorik för ledare 26 okt

”Du måste kunna kombinera planerade, strukturerade feedbacksejourer med trevligt och småputtrigt snack vid kaffeautomaten. Chefen måste fråga medarbetarna hur de vill kommunicera och aldrig använda bara en enda kanal”, säger Pär Lager till Civilekonomen.

Så här blir du bättre på att kommunicera:

1) Anpassa din kommunikation

Vilken kommunikation passar bäst för din organisation? Analysera, anpassa och planera sedan utifrån vad du kommer fram till för att det ska bli en naturlig del av vardagen.

2) Utvärdera dig själv

Våga analysera vad du tidigare gjort bra och dåligt i din kommunikation. Fråga andra. Ta sedan bort det som är mindre bra.

3) Förklara dina beslut

Om du tagit ett tufft beslut är det viktigt att du förklarar varför du tagit det. Det bygger förtroende hos medarbetarna.

Läs också: Så lyckas du med din presentation på engelska

4) Utgå från medarbetarna

Kommunikation sker på mottagarens villkor. Utgå därför från medarbetarna och på vilket sätt du bäst når fram till dem.

5) Välj rätt kanal

Vill medarbetarna ha veckorapporten presenterad i ett möte, i storgrupp eller i mejlfrom? Välj den kanal och tidpunkt som du tror passar medarbetarna bäst.

6) Ha effektiva möten

Lägg så lite tid som möjligt på att förklara bakgrund under ett möte. Skicka i stället ut sådant i förhand så slipper ni lägga halva mötet på det.

7) Få alla att delta

Idag finns det enkla appar som gör mobilen till en mentometer-knapp. Vid viktiga beslut kan du använda dig av det för att alla – även de som inte hörs mest – får säga sitt.

Läs också: 3 knep för att öka din trovärdighet på jobbet

Seminarium: Retorik för ledare

Lär dig  en retorisk struktur som ökar din kommunikativa förmåga. På Chefs seminarium får du smarta verktyg av retorikexperten Sofia Kacim. Missa inte det!

Läs mer och köp biljett
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

presentation-2
01:15 min
Kommunikation

3 tips: Leverera din presentation – som ett proffs

Video + Text Chefs expert i retorik, Sofia Kacim, hjälper dig att leverera din presentation på jobbet som ett riktigt proffs.
Torbjörn Lindgren, Invono
Annonssamarbete Chef + Invono

4 vanor att sno från lyckade ledningsgrupper

Digitaliseringen i svenska bolag når inte alltid ända upp i toppen. Ledning och styrelse ligger ofta efter i sina arbetssätt. ”Man lever inte som man lär”, säger Torbjörn Lindgren på Invono.

distansss
Kommunikation

Hemmajobbare – här är 3 tips för att aldrig mer känna dig ensam

Snacket vid kaffemaskinen och småpratet på lunchen. Smådetaljer, men saker som en distansjobbare kan sakna. Här är 3 strategier för att du ska känna dig mindre isolerad.
hallatal
Kommunikation

Experten: 10 tips för att göra succé som talare

Tidningen Chef på plats under Web Summit i Lissabon.

robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

elisabeth-wennstrom1
02:19 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

Årets Chef: "Lär dig leda med Styrkefokus"

Video:

Fokusera på styrkorna för att lyfta dina medarbetare, ditt ledarskap och resultat. Elisabeth Wennström, Årets Chef 2018 berättar om modellen bakom hennes ledarskap.

trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden