introextro

Så kan introverta chefer leda extroverta team

Hur kan man som introvert chef leda extroverta medarbetare? Svaret finns i en variant på den gamla sanningen om att behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Personlighetstester har de flesta chefer någon gång stött på eller, beroende på vad man tycker om dem, utsatts för. Men oavsett vad man tänker om resultatet kan nog de flesta skriva under på att jo, människor är olika, och ja, detta kan vara en källa till konflikter.

Men det måste inte vara det.

En av de stora skiljelinjerna när man pratar personlighetstyper brukar handla om huruvida man är introvert eller extrovert. Diametralt olika helt enkelt – så hur gör man om man som introvert chef ska leda ett extrovert team eller vice versa?

sj-artikel

Läs också: Så får SJ personalen med på tåget

I en intervju med Fast Company säger Devora Zack, författaren bakom boken ”Networking for people who hate networking” att man själv lyckas genom att utnyttja sina styrkor – och att man lyckas leda andra genom att förstå deras styrkor. Till exempel så här:

1. Var flexibel. Som introvert ledare för ett extrovert team kan det handla om att någon gång – men inte alltid – tacka ja till den där lunchen med kollegorna eller konferensmiddagen.

2. Var tydlig – på gränsen till övertydlig. Till exempel kring hur mycket småprat du har tid eller lust med, genom att ange en tidsrymd när en extrovert medarbetare vill ha ett spontanmöte – säg ”okej, jag har fem minuter.”

omtyck

Läs också: 10 vanor omtyckta chefer har

3. Var noggrann med att alla förstår. Som ledare i ett möte med olika personlighetstyper bör man komma ihåg att sammanfatta vid mötets slut och dela ut uppgifter, så att alla vet vad som förväntas av dem. Detta eftersom de mycket väl kan ha uppfattat mötets gång på olika sätt.

Och tumregeln?

”Den gyllene reglen är att behandla andra som du själv vill bli behandlad , men paltinaregeln är att behandla dem som de faktiskt vill bli behandlade,” säger Devora Zack.

13karriartips1800

Läs också: 13 karriärtips du inte hört förut

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.