introextro

Så kan introverta chefer leda extroverta team

Hur kan man som introvert chef leda extroverta medarbetare? Svaret finns i en variant på den gamla sanningen om att behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Personlighetstester har de flesta chefer någon gång stött på eller, beroende på vad man tycker om dem, utsatts för. Men oavsett vad man tänker om resultatet kan nog de flesta skriva under på att jo, människor är olika, och ja, detta kan vara en källa till konflikter.

Men det måste inte vara det.

En av de stora skiljelinjerna när man pratar personlighetstyper brukar handla om huruvida man är introvert eller extrovert. Diametralt olika helt enkelt – så hur gör man om man som introvert chef ska leda ett extrovert team eller vice versa?

sj-artikel

Läs också: Så får SJ personalen med på tåget

I en intervju med Fast Company säger Devora Zack, författaren bakom boken ”Networking for people who hate networking” att man själv lyckas genom att utnyttja sina styrkor – och att man lyckas leda andra genom att förstå deras styrkor. Till exempel så här:

1. Var flexibel. Som introvert ledare för ett extrovert team kan det handla om att någon gång – men inte alltid – tacka ja till den där lunchen med kollegorna eller konferensmiddagen.

2. Var tydlig – på gränsen till övertydlig. Till exempel kring hur mycket småprat du har tid eller lust med, genom att ange en tidsrymd när en extrovert medarbetare vill ha ett spontanmöte – säg ”okej, jag har fem minuter.”

trovardighet

Läs också: 10 vanor omtyckta chefer har

3. Var noggrann med att alla förstår. Som ledare i ett möte med olika personlighetstyper bör man komma ihåg att sammanfatta vid mötets slut och dela ut uppgifter, så att alla vet vad som förväntas av dem. Detta eftersom de mycket väl kan ha uppfattat mötets gång på olika sätt.

Och tumregeln?

”Den gyllene reglen är att behandla andra som du själv vill bli behandlad , men paltinaregeln är att behandla dem som de faktiskt vill bli behandlade,” säger Devora Zack.

moten-4

Läs också: 13 karriärtips du inte hört förut

Relaterade artiklar

nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
Missarna att undvika när du mejlar på engelska,
Kommunikation

5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska

Många svenska chefer ser sig nog som hyfsat bra på engelska, men vissa av våra mejlvanor ter sig obegripliga för utländska kontakter. Här är några nitar du lätt kan undvika.
Var fjärde småföretagare har inte koll på GDPR.
Kommunikation

Småföretagare saknar koll på lagen - riskerar höga böter

Dataskyddslagen GDPR har funnits på plats i drygt ett år, men enligt en undersökning saknar var fjärde småföretagare inblick i vad lagen innebär. Det kan bli dyrt.