ledare-3

Så hanterar du tristess som chef – 4 knep

Svår tristess på jobbet påverkar inte bara individen. Det kan leda till allvarliga konsekvenser för företaget. Här är 4 knep hur du som chef hanterar tristess på arbetsplatsen.

Tråkiga arbetsmiljöer med monotona arbetsuppgifter gör att en känsla av meningslöshet infinner sig. Precis som tristess kan föda kreativitet kan de också göra så att individer går emot bestämda processer, kollegor och chefer.

Det i sin tur kan kosta ett företag oerhört mycket pengar om det finns personer som får lön – men inte producerar.

”Därför är ledaren viktig för att bygga en organisation som motiverar varandra”, säger ledarskapsforskaren.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är fyra knep för att som chef hantera tristess:

1) Tydlig kommunikation

Förklara vad ni gör, och varför.

2) Få ihop gruppen med aktiviteter

Uppmärksamma födelsedagar eller slutet på ett projekt med till exempel tårta. Uppmärksamma att anställda har gjort något bra. Det gör att man känner att det finns en mening och att den investerade tiden är värdefull.

3) Ge tid för återhämtning

Dagen efter avslutat projekt kan inte alla förväntas vara på topp. Ibland måste man andas också!

4) Sociala rutiner

Se till att ha en tradition på jobbet. Kan ni inte samlas varje dag? Försök då att samlas varje torsdag då det bjuds på extra fikabröd. Det gör att man kommer närmare varandra som grupp.

Relaterade artiklar

uppfoljning
Beslutsfattande

Stilsäkra vd:n Maud Spencer om kritikstormen

Maud Spencer, vd på Svalson i Piteå, gav stiltips till andra chefer. En artikel som var Chefs mest lästa förra veckan och väckte stora reaktioner. ”Är man inte rädd för att sticka ut hakan kan det vara väldigt roligt”, säger Spencer.

robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
aaasda
Beslutsfattande

5 psykologiska missar – när du får välja först

Misstag vi gör när vi får välja först – hämtade från Nobelpristagaren Richard H Thalers senaste bok.

smarttweet-2
Beslutsfattande

Linkedins vd gav precis bästa rådet till chefer

Han är utsedd till en av världens populäraste chefer – av sina medarbetare. Nu ger Jeff Weiner, vd för Linkedin, ett råd till andra chefer – med två korta meningar.

hund-2
Beslutsfattande

Ultimata svaret när någon ber om högre lön

En medarbetare tycker att hen är underbetald och kräver högre lön. Vad svarar du? Regel nummer ett är att aldrig säga ja eller nej direkt.
janne-2
Beslutsfattande

Chef synar Janne Anderssons ledarskap

Han plockar ner divorna på gräsmattan och får dem att, precis som han, bära sina väskor till spelarbussen. Men innan han kan börja arbeta med motivation och grupp-dynamik kräver han ordning och reda. Förbundskapten Janne Andersson sägs utöva ett ledarskap som håller längre än till VM.

test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
cheferfb
Beslutsfattande

Så många chefer är Facebook-vän – med sina anställda

Är du vän med dina medarbetare på Facebook? Då är du inte ensam. En undersökning från Novus visar att varannan chef i Sverige är det – vilket kan skapa konflikter på arbetsplatsen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden