ledare-3

Så hanterar du tristess som chef – 4 knep

Svår tristess på jobbet påverkar inte bara individen. Det kan leda till allvarliga konsekvenser för företaget. Här är 4 knep hur du som chef hanterar tristess på arbetsplatsen.

Tråkiga arbetsmiljöer med monotona arbetsuppgifter gör att en känsla av meningslöshet infinner sig. Precis som tristess kan föda kreativitet kan de också göra så att individer går emot bestämda processer, kollegor och chefer.

Det i sin tur kan kosta ett företag oerhört mycket pengar om det finns personer som får lön – men inte producerar.

”Därför är ledaren viktig för att bygga en organisation som motiverar varandra”, säger ledarskapsforskaren.

Här är fyra knep för att som chef hantera tristess:

1) Tydlig kommunikation

Förklara vad ni gör, och varför.

2) Få ihop gruppen med aktiviteter

Uppmärksamma födelsedagar eller slutet på ett projekt med till exempel tårta. Uppmärksamma att anställda har gjort något bra. Det gör att man känner att det finns en mening och att den investerade tiden är värdefull.

3) Ge tid för återhämtning

Dagen efter avslutat projekt kan inte alla förväntas vara på topp. Ibland måste man andas också!

4) Sociala rutiner

Se till att ha en tradition på jobbet. Kan ni inte samlas varje dag? Försök då att samlas varje torsdag då det bjuds på extra fikabröd. Det gör att man kommer närmare varandra som grupp.

Läs också: 10 tecken på att jobbet tråkar ut dig

Relaterade artiklar

En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

kontorledighet
Beslutsfattande

Därför väljer 4 av 10 chefer att sluta: ”Drunknar i pappersarbete”

Nu visar en studie som Ledarna presenterar skälen till varför nästan hälften av cheferna väljer andra karriärvägar.
pg1
Beslutsfattande

Sinnebilden av en svensk chef 2019: PG Gyllenhammar

PG Gyllenhammar kanske var som hetast på 80-talet och i början av 90-talet. Men trots det är den förre Volvochefen flest tänker på när de tänker på en chef, visar en ny undersökning.
utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
sakerhet12
Arbetsmiljö

Forskare: Bra ledare – minskar risken för olyckor på jobbet

Det går inte underskatta vikten av bra ledarskap på en arbetsplats.
kritisk
Beslutsfattande

3 enkla övningar för att öka ditt kritiska tänkande

Har du all fakta på bordet innan ett viktigt beslut tas?

kolla
Beslutsfattande

Här är de hetaste egenskaperna hos en chef just nu

Söker du ett nytt chefsjobb? Då bör du spana in listan med de egenskaper som flest arbetsgivare letar efter under 2019.