ledare-3

Så hanterar du tristess som chef – 4 knep

Svår tristess på jobbet påverkar inte bara individen. Det kan leda till allvarliga konsekvenser för företaget. Här är 4 knep hur du som chef hanterar tristess på arbetsplatsen.

Tråkiga arbetsmiljöer med monotona arbetsuppgifter gör att en känsla av meningslöshet infinner sig. Precis som tristess kan föda kreativitet kan de också göra så att individer går emot bestämda processer, kollegor och chefer.

Det i sin tur kan kosta ett företag oerhört mycket pengar om det finns personer som får lön – men inte producerar.

”Därför är ledaren viktig för att bygga en organisation som motiverar varandra”, säger ledarskapsforskaren.

Här är fyra knep för att som chef hantera tristess:

1) Tydlig kommunikation

Förklara vad ni gör, och varför.

2) Få ihop gruppen med aktiviteter

Uppmärksamma födelsedagar eller slutet på ett projekt med till exempel tårta. Uppmärksamma att anställda har gjort något bra. Det gör att man känner att det finns en mening och att den investerade tiden är värdefull.

3) Ge tid för återhämtning

Dagen efter avslutat projekt kan inte alla förväntas vara på topp. Ibland måste man andas också!

4) Sociala rutiner

Se till att ha en tradition på jobbet. Kan ni inte samlas varje dag? Försök då att samlas varje torsdag då det bjuds på extra fikabröd. Det gör att man kommer närmare varandra som grupp.

Läs också: 10 tecken på att jobbet tråkar ut dig

Relaterade artiklar

petterpodd
Beslutsfattande

Petter Stordalen: ”Alla val du gör kommer med en kostnad”

I nya avsnittet av Chef Dilemma berättar Petter Stordalen om livsvalen som ledde fram till den punkt han nu befinner sig vid. ”Jag skulle gärna haft Gunhild hos mig varje dag – men Gunhild har en annan ambition. Och då är min uppgift att backa henne.”

Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
duvor
Beslutsfattande

Här blir inga duvor matade – 4 toppchefer om sin pension

Vad gör du i dag? Hur trivs du med livet som pensionär? Vi frågade fyra chefer som passerat pensionsåldern.

petterny
Beslutsfattande

”Följ inte dina drömmar” – här är Stordalens 10 livsregler

”Följ inte dina drömmar” och ”Tro inte det kommer flygplan bara för att du byggt en flygplats” är två regler som Petter Stordalen ålagt sig själv för att sluta jobba 16-timmars arbetsdagar och kunna utbrista ”Äntligen Måndag!” I sin nya bok berättar han om sina tio livsregler.

stoppa_radslan
Beslutsfattande

Så hindrar du rädslan – från att sabotera karriären

Ett stort karriärbeslut på gång? Ofta får farhågorna kring det okända överhanden, och vi förblir vid vår trygga läst. Se rädslorna i vitögat och återta kontrollen över dina val!
Bild på medarbetare som får vänförfrågan i sociala medier från sin chef
Beslutsfattande

Experten: ”Inte okej med vänförfrågan från chefen"

Vänförfrågningar från chefen på sociala medier kan skapa osämja bland medarbetarna. Ledarskapsutvecklaren Anki Udd tipsar om hur du bör agera som ledare.
Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
sjalvkorande2
Beslutsfattande

Förbered dig för självkörande företag

Under några år har bilden av städer som befolkas av självkörande bilar varit ett mantra för framtiden med stort F. Men AI går som bekant bortom motorbranschen, och nu rycker även självkörande företag allt närmare. Här är tre tips på hur din verksamhet kan förbereda er.