Ett gäng personer som sitter runt ett bord och diskuterar med allvarliga ansikten. Pratbubblor med

Så hanterar du arga medarbetare

Att behöva fatta tuffa beslut kommer du inte undan som chef, med följden att medarbetare kan bli både ilskna och besvikna. Men hur ska du då kommunicera besluten på ett så bra sätt som möjligt? Här är tre smarta tips från John Friedman, expert på konflikthantering och medgrundare till den ideella organisationen The Center for Understanding in Conflict.

1. Låt folk se och förstå att du tycker att det är jobbigt

Som ledare är det lätt att sätta på pokeransiktet när du berättar om impopulära beslut. Det är ett sätt att inte behöva visa sig sårbar. Men det är ett misstag, menar Friedman. Det leder till att det blir lättare att demonisera dig.

Om du istället medger att det var ett tufft beslut att fatta­ blir du mänsklig igen, i medarbetarnas och/eller allmänhetens ögon. Det blir svårare svårt för folk att säga – och känna – ­att du inte bryr dig. Tycker du att det är jobbigt att behöva dela med dig av dina känslor? Börja med att göra ett mindre (men givetvis genuint) avslöjande och se vad som händer och hur det känns, föreslår Friedman, enligt en artikel i Greater Good Magazine.

2. Skydda din mentala hälsa

Det kommer alltid finnas personer som skyller på dig, vad du än gör. Tricket är att undvika att dras med i konflikterna så långt det går (även inom dig själv). Du behöver aktivt skapa distans till konflikten, varje dag. 

För Friedman är lösningen att skriva dagbok och meditera. För någon annan kan det vara att be eller att motionera. 

rpc

Läs också: Rikspolischefen: ”Så arg får du bli som chef”

3. Träna dig i konflikthantering. 

Det är svårt att tänka under stress. Vi människor är inte gjorda för det, därför ska vi inte heller förvänta oss att klara av det. Ett smart sätt att övervinna detta är att i förväg träna på att hantera konflikter. Det kommer att ge dig ett ”muskelminne” som du sedan kan använda i skarpt läge, utan att ens behöva tänka efter. 

Friedman rekommenderar att du rollspelar konflikter tillsammans med en person du litar på. Till exempel en kollega eller en annan chef. Be den andra personen att spela din tuffaste kritiker – och byt sedan roller.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.

Läs också: Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Konflikthantering
Webbutbildning

Konflikthantering för chefer

Uppsägningar, kritik, löneförhandling, obekväma möten… Konflikter är en naturlig del av chefsjobbet. Få konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal!

Relaterade artiklar

En bekymrad man sitter vid sitt skrivbord och lutar huvudet mot ena handen.
Konflikthantering

”Åh nej! Mejlet hamnade hos helt fel medarbetare”

Vad gör du när du blir irriterad på en medarbetare och behöver lätta på trycket? Markus mejlade en chefskollega. Trodde han… 

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

krisen12
Konflikthantering

Svenska chefer: 18 lärdomar – från finanskrisen 2008

Det är över tio år sedan vi hade vår senaste djupa långkonjunktur. 

psykopat
Konflikthantering

Boktips: Avslöja psykopatens taktik

Hur kan du som chef avslöja psykopaten på jobbet? Om det, raka motsatsen osjälvisk omtanke samt agilt ledarskap handlar september månads bästa ledarskapsböcker.
campbell
Konflikthantering

Tre lärdomar från Silicon Valleys ”The coach”

Han har kallats Silicon Valleys egen Oprah Winfrey, var under en period vd för Apple och fungerade som rådgivare åt i stort sett hela tech-eliten. I veckan dog supercoachen Bill Campbell, 75 år gammal. Här är tre lärdomar av hans mentorskap.