chefboken-alltid-relevant-sammanfattning

Så håller sig chefer relevanta

Vad utmärker en bra chef i en tid präglad av artificiell intelligens, enorma utvecklingskliv och ständig digitalisering? I den nya boken ”Alltid relevant” guidar digitaliseringsexperterna Ann Helenius och Per Mosseby chefer till vad som krävs för att hinna med i den nya verkligheten — och blomstra i den.

Gamla sanningar inom ledarskap håller inte längre i den rekordsnabba utveckling vi går igenom enligt författarna, som är stora namn i digitaliserings-Sverige och två av landets mest rutinerade inom digital transformation, från både privat och offentlig sektor.

I boken tar författarna upp sådant som vilka klassiska ledaregenskaper som är nyttiga i vårt tidevarv. De tittar också på hur det kommer sig att vissa verksamheter utvecklas konstant med liten ansträngning, medan andra kräver att anställda i pressade personalstyrkor nästan jobbar ihjäl sig.

Är ”Alltid relevant” relevant för alla chefer?

”Ja, för det finns inga branscher och heller inga nivåer i organisationer som slipper undan det stora förändringstryck vi lever under, även om så klart vissa är mer påverkade än andra.”

Bygger boken på principer man ska följa eller är det mer konkreta exempel?

”Både och! Boken är indelad i sex delar som var och en ger en ‘nyckel’ för att alltid vara relevant. Det handlar exempelvis om sådant som självkännedom, autentiskt och konsekvent ledarskap och livslångt lärande, men var och en av dessa avsnitt innehåller mängder med konkreta exempel från organisationer, som ger principerna kött och blod.”

Delar författarna själva med sig av sina erfarenheter?

”Ja, de turas om att göra det i egna avsnitt och det bidrar till att ge boken både liv och trovärdighet. Det handlar både om att leva som man lär, men också om hur de lärt sig av misstag och svårigheter.”

Innehåller boken konkreta tips?

”Ja, konkreta tips är centralt genom hela boken. Det kan till exempel handla om hur man ska göra för att inte fastna i analys och planering utan faktiskt få saker gjorda, hur man får till agil metod eller hur man bäst arbetar värderingsstyrt utan att bli inflexibel.”

Kräver boken massa förkunskaper?

”Nej, den är skriven med så lätt hand och så pedagogisk att innehållet är tillgängligt även för chefer som inte har så bra koll på ¨digitalisering.”

Vad inspirerade dig mest?

”Jag tyckte att det var väldigt intressant och inspirerande att läsa om hur man som ledare idag behöver tänka i ‘ekosystem’ om man vill fortsätta vara relevant. Vilka otroligt starka beroenden som kan finnas för en organisation till exempelvis tekniktjänster som bank-ID eller Foodora, och hur man måste vara snabbfotad och beredd på förändring.”

chefboken-8-alltid-relevant-1
Ta en smart genväg

Vill du ta del av bokens konkreta tips?

Chefboken har sammanfattat Alltid relevant till endast 19 minuter läsning eller lyssning. Nu som app! 

Relaterade artiklar

chefboken-think-like-a-rocket-scientist-1
Chefboken

Raketforskare hjälper chefer att göra det omöjliga

Raketforskning tog människan till månen men kan användas till betydligt mer än så. I massivt hyllade ”Think like a rocket scientist” delar tidigare raketforskaren Ozan Varol med sig av lättbegripliga strategier för att faktiskt lyckas med det som verkar omöjligt.

Vetenskapligt grundade strategier, metoder och teorier från Executive MBA-programmet på Stockholms universitet lyfter Pernilla Medsons förändringsledarskap. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Stockholms universitet

Studierna ger riktning och driv in i framtiden

Ledarskapsstudierna på universitetet ger extra energi och visar vägen – precis när det behövs som mest. "Lektionerna är ett tillfälle att lyfta blicken och tänka framtid", konstaterar Pernilla Medson, svensk vd på det digitala hälsobolaget ResMed.
whatsyourproblem_bjornhedensjo-1
Chefboken

Boken som gör dig till mästare på problemlösning

När du försöker lösa problem — ger du dig då på rätt problem? Har du och dina kollegor lagt ner själ och hjärta i något, bara för att efteråt upptäcka att det var fel sak? Då är du inte ensam. Hyllade boken ”What’s your problem?” ger cheferna nycklar till en strategisk superkraft — förmågan att faktiskt lösa rätt problem.

 

4-day-week
Chefboken

Inför 4-dagarsvecka och vinn i lönsamhet och engagemang

Att jobba fem dagar i veckan är gammalmodigt och hör till 1900-talet. Det är dags att tänka om och mäta de anställdas insats på vad de faktiskt gör på jobbet, inte hur länge de är där.