kickstart-introduktion

Så ger du nyanställda en bra introduktion

Med en genomtänkt introduktion får du din nya medarbetare snabbt på banan och ger personen bästa förutsättningar för att utvecklas. Samtidigt får du och organisationen tillgång till nya friska idéer.

1. Utse en ansvarig.
Som den nyanställdas närmaste chef har du huvudansvar för introduktionen. Men delegera introduktionen av arbetsuppgifterna till en medarbetare. Då får den medarbetaren en chans att utvecklas och träna på att ta en coachande roll, samtidigt som den nyanställda får en fadder eller coach. Välj en medarbetare som inte hunnit bli hemmablind, utan minns vilka problem och frågor man stöter på som ny.

2. Lägg upp en plan.
Det tar tid att lära sig en ny företagskultur. För att lära känna alla olika faser; budgetprocessen, en ny affärsplan, återkommande event eller vad det kan vara, bör introduktionsplanen sträcka sig över en längre tid – kanske ett helt år. Det räcker inte med att hälsa på nya kolleger och få företaget presenterat med några prydliga powerpoints. Var särskilt noga om det är medarbetarens första anställning – då har du ett extra stort ansvar.

3. Rigga det praktiska.
Varje nyanställd ska känna sig välkommen och det är självklart att det ska finnas en arbetsplats iordningställd med de verktyg som behövs i jobbet; telefon, dator, mejladress och liknande. Finns det en HR-avdelning kan den uppgiften läggas där.

4. Gå igenom alla system.
Avsätt ordentligt med tid för en noggrann genomgång av var man hittar all den information som behövs; från intranät till tidrapporter.

5. Börja i det lilla.
Börja introduktionen i den grupp eller på den avdelning där medarbetaren ska arbeta. Därefter är det dags för en introduktion av hela organisationen. Tillbaka på avdelningen är medarbetaren sedan bättre rustad för sitt eget arbete och kommunikationen internt.

6. Gör en häng-med-plan.
Se till att den nyanställda följer med andra medarbetare på uppdrag, kundbesök, interna och externa möten och annat relevant. På så sätt får den nya lära känna nya kontakter och situationer och stärker relationen med kollegerna.

7. Ställ krav.
Vi förväntar oss att människor tar ansvar för sitt eget lärande, men det är lättare sagt än gjort. En ny medarbetare är nyfiken. Ställ därför krav från början på att medarbetaren läser affärsplan, bokslut och liknande och kanske inom en viss tid går vissa utbildningar.

8. Ge kontinuerlig feedback.
Sätt dig regelbundet en stund med den nyanställda för att stämma av hur det går, svara på eventuella frågor och ge feedback. Ta hellre korta möten ofta än långa möten sällan.

9. Följ upp.
Se till att den nya medarbetaren är med och bidrar med sina kunskaper. Låt medarbetaren berätta vad han eller hon lärt sig, till exempel efter de första tre månaderna. Ta vara på konstruktiva tankar, idéer och tips och var lyhörd för kritik. En ny medarbetare har nya fräscha ögon och mycket att lära de redan anställda.

10. Rätta till.
Var noga med att uppmärksamma förvirringsfasen. Efter sex till nio månader börjar en ny medarbetare ofta reflektera över om arbetsuppgifter, företagskultur, affärsidé och värderingar känns rätt. Fråga hur medarbetaren trivs, om jobbet och företaget motsvarar förväntningarna. Checka av om anställningen blev som ni tänkt – från båda håll – och ändra, om möjligt, sådant som inte känns bra eller som känns otydligt, kanske mål som är för höga eller för låga. De medarbetare som upplever att de är på fel jobb slutar ofta under den här fasen.

Relaterade artiklar

Första veckan efter semestern i GIF:ar.
Motivation

Första veckan efter semestern - i giffar

För många lider den sista ljuva semesterveckan mot sitt slut, och höstterminen står inför dörren. Här är GIF-bilderna som summerar känslorna den första arbetsveckan.
alm
 

Petter Stordalen: "Vi anställer ny personal genom auditions"

På Chefs fullsatta seminarium i Almedalen berättade Petter Stordalen om hur hans hotellkedja hittar talangerna.
storistopp
 

Så var Chef i Almedalen 2019

Här finns alla bilder och information om Chef i Almedalen 2019.

illusforskare
 

Specialsajt: Så får chefen grepp om klimatkrisen

 Här på vår klimatsida kan du få de bästa råden från våra experter för hur du kommer igång!
feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
krisen12
Konflikthantering

Svenska chefer: 18 lärdomar – från finanskrisen 2008

Det är över tio år sedan vi hade vår senaste djupa långkonjunktur. 

omslagnyhetsbrev
 

Här är finalisterna till Årets Chef 2019

Väntan är över! Nu kan vi äntligen berätta vilka chefer som är finalister på Chefgalan 2019. Klicka här för att ta reda på vilka ledarna är!
asdasda
 

Chocksiffror: Sveriges chefer mår uselt – här är orsakerna

Sju av tio chefer mår så psykiskt dåligt att det går ut över deras jobb, enligt Chefs undersökning. Ohanterlig stress och sömnstörningar är de främsta orsakerna.