kickstart-introduktion

Så ger du nyanställda en bra introduktion

Med en genomtänkt introduktion får du din nya medarbetare snabbt på banan och ger personen bästa förutsättningar för att utvecklas. Samtidigt får du och organisationen tillgång till nya friska idéer.

1. Utse en ansvarig.
Som den nyanställdas närmaste chef har du huvudansvar för introduktionen. Men delegera introduktionen av arbetsuppgifterna till en medarbetare. Då får den medarbetaren en chans att utvecklas och träna på att ta en coachande roll, samtidigt som den nyanställda får en fadder eller coach. Välj en medarbetare som inte hunnit bli hemmablind, utan minns vilka problem och frågor man stöter på som ny.

2. Lägg upp en plan.
Det tar tid att lära sig en ny företagskultur. För att lära känna alla olika faser; budgetprocessen, en ny affärsplan, återkommande event eller vad det kan vara, bör introduktionsplanen sträcka sig över en längre tid – kanske ett helt år. Det räcker inte med att hälsa på nya kolleger och få företaget presenterat med några prydliga powerpoints. Var särskilt noga om det är medarbetarens första anställning – då har du ett extra stort ansvar.

3. Rigga det praktiska.
Varje nyanställd ska känna sig välkommen och det är självklart att det ska finnas en arbetsplats iordningställd med de verktyg som behövs i jobbet; telefon, dator, mejladress och liknande. Finns det en HR-avdelning kan den uppgiften läggas där.

4. Gå igenom alla system.
Avsätt ordentligt med tid för en noggrann genomgång av var man hittar all den information som behövs; från intranät till tidrapporter.

5. Börja i det lilla.
Börja introduktionen i den grupp eller på den avdelning där medarbetaren ska arbeta. Därefter är det dags för en introduktion av hela organisationen. Tillbaka på avdelningen är medarbetaren sedan bättre rustad för sitt eget arbete och kommunikationen internt.

6. Gör en häng-med-plan.
Se till att den nyanställda följer med andra medarbetare på uppdrag, kundbesök, interna och externa möten och annat relevant. På så sätt får den nya lära känna nya kontakter och situationer och stärker relationen med kollegerna.

7. Ställ krav.
Vi förväntar oss att människor tar ansvar för sitt eget lärande, men det är lättare sagt än gjort. En ny medarbetare är nyfiken. Ställ därför krav från början på att medarbetaren läser affärsplan, bokslut och liknande och kanske inom en viss tid går vissa utbildningar.

8. Ge kontinuerlig feedback.
Sätt dig regelbundet en stund med den nyanställda för att stämma av hur det går, svara på eventuella frågor och ge feedback. Ta hellre korta möten ofta än långa möten sällan.

9. Följ upp.
Se till att den nya medarbetaren är med och bidrar med sina kunskaper. Låt medarbetaren berätta vad han eller hon lärt sig, till exempel efter de första tre månaderna. Ta vara på konstruktiva tankar, idéer och tips och var lyhörd för kritik. En ny medarbetare har nya fräscha ögon och mycket att lära de redan anställda.

10. Rätta till.
Var noga med att uppmärksamma förvirringsfasen. Efter sex till nio månader börjar en ny medarbetare ofta reflektera över om arbetsuppgifter, företagskultur, affärsidé och värderingar känns rätt. Fråga hur medarbetaren trivs, om jobbet och företaget motsvarar förväntningarna. Checka av om anställningen blev som ni tänkt – från båda håll – och ändra, om möjligt, sådant som inte känns bra eller som känns otydligt, kanske mål som är för höga eller för låga. De medarbetare som upplever att de är på fel jobb slutar ofta under den här fasen.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

asdasda
 

Chocksiffror: Sveriges chefer mår uselt – här är orsakerna

Sju av tio chefer mår så psykiskt dåligt att det går ut över deras jobb, enligt Chefs undersökning. Ohanterlig stress och sömnstörningar är de främsta orsakerna.
Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

chef_team_tidskriftspriset2017-2-2
Jobba på Chef

Chef söker en säljare till vår contentstudio                        

Chefs innehållstudio har vuxit kraftigt det senaste året och nu vill vi ta nästa steg med en dedikerad säljare. Vi söker dig som är engagerad, kreativ och affärsorienterad.
contentartikel-2-chefboken
Chefboken

Måste-böckerna som ger chefen framtidskoll

Förstå vad som händer – före de flesta andra. Chefbokens redaktör Björn Hedensjö väljer ut böckerna som ger dig ett kunskapsmässigt försprång.
startsida1
 

Hylla en kvinnlig ledare som betytt mycket för dig

Tacka eller berätta om en kvinnlig chef, mentor eller kollega som har haft betydelse i din karriär: #honlyftemig
topp100-2018
 

Chef.se en av de bästa sajterna i Sverige – för femte året i rad

Chef.se hamnar återigen på listan över Sveriges fem bästa tidskriftssajter, när IDG presenterar prestigefyllda Topp 100-listan.
tholin-henrik_sandstrom2
Annonssamarbete Chef + Simployer (Tholin & Larsson)

3 frågor som avslöjar hål i en kompetensstrategi

Kompetensbrist är en växande dold kostnad i svenska företag. Hög tid att skaffa kontroll över situationen. Att ställa tre frågor är en bra början
psykopat
 

Vad gör man med en psykopat?

Bakom den sympatiska fasaden lurar en människa med psykopatisk personlighet.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden