budget

Så här fixar du budgeten – 3 smarta tips

Många förknippar hösten med budgetarbete – och många budgeten med stress. Så här sätter du en realistisk budget som går att leva upp till.

För många chefer är arbetet med budgeten jobbigt och tanken på att du ska leva med budgeten under 365 dagar kan var en stor källa till stress.

Det är utifrån budgeten som målen sätts – de mål som du kommer att bli mätt utifrån, kanske varje vecka eller åtminstone varje månad.

Den chef som har gått med på en alltför positiv intäktsbudget vet vad det handlar om – att under ett helt år bli bedömd utifrån orealistiska siffror. Dessutom är det nära på omöjligt att få medarbetarna att jobba för målen om du inte själv tror på dem.

pengar_sedlar

Läs också: Bästa tipsen för budgetarbetet

Här är några tips från Harvard Business Review för att lyckas skapa en realistisk budget som går att följa.

1. Var målfokuserad.
Det är lätt att tappa fokus genom att grotta ner sig i detaljer. Mejsla fram ett övergripande mål för nästa år (öka försäljningen, till exempel, eller generera helt nya intäkter) och håll dig till det.

2. Glöm inte laget.
Tanken kan ta emot, men försök att inkludera dina teammedlemmar i budgetarbetet. Diskussionen ställer fler krav på diplomati från din sida, men det kan vara värt det: Dina medarbetares detaljkunskaper är guld värda.

3. Ifrågasätt dina antaganden.

Enkelt uttryckt går budgetarbete ut på att: a) utgå från befintlig data, b) addera antaganden och c) skapa en realistisk planering. Förbered dig på att behöva försvara dina antaganden inför ledningsgruppen och dina chefskolleger – som högst sannolikt är ute efter en större bit av kakan till sig själva.

Läs också: Driv igenom din budget

Relaterade artiklar

Erik Sandström, digitaliseringschef på Arbetsförmedlingen, och Anna Wikland, Sverigechef på Google.
Beslutsfattande

Ny studie: Digital oro hos 3 av 4 svenska chefer

Svenska chefer halkar efter med sin digitala kompetens i förhållande till hur snabbt arbetsmarknaden förändras.
Kavla upp ärmarna. Här är trenderna som chefer och arbetsgivare behöver hantera framöver, enligt hr-experterna på Simployer.
Annonssamarbete Chef + Simployer

5 stora skiften för chefer – förbered dig så här

Pandemin har förändrat våra arbetsplatser och rivstartat allt från ny lagstiftning till digitalisering. Nu måste chefer och arbetsgivare hänga med i allt det nya.  Hr-experterna på Simployer framtidsspanar – och ger dig möjlighet att ligga steget före.
spara-2
Beslutsfattande

Undersökning: Det här krävs för att behålla duktiga chefer

Möjlighet till kompetensutveckling – det är ett av kraven som arbetsgivaren måste leva upp till om de ska behålla duktiga chefer, visar en Sifo-undersökning.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

boken1
Beslutsfattande

Duo granskar Silicon Valleys ledare i ny bok

Världens största företag samlade på en plats. Men var ligger egentligen Silicon Valley som fysisk plats och vilket inflytande har tech-bolagens ledare? Det ville journalisterna Karin Pettersson och Martin Gelin ta reda på i boken ”Internet är trasigt”.
budgetmisshuvud
Beslutsfattande

6 budgetmissar vi aldrig glömmer

Från dyra arenanoter – till när Ulf Lundell spräckte en konsertarrangörs hela budget på en enda spelning. Vissa budgetmissar är mer hisnande än andra.
Mathias Törnblom på Dustin har checklistan för bättre flyt på den digitala arbetsplatsen.
Annonssamarbete Chef + Dustin

Checklista för flow på din digitala arbetsplats

Kontor står tomma, samtidigt som flitens lampa lyser hos alla hemmajobbare. Den digitala arbetsplatsen, där vi jobbar tillsammans online, är här för att stanna. Med öppen-dörr-möten och annat nytänk kan chefer förbättra den nya arbetsvardagen.
juria
Arbetsrätt

Svenska chefers dom: Det är för dyrt med affärsjuridik

Omodernt och dålig valuta för pengarna. Det är svenska chefers tuffa dom när de får svara på frågor om juridiska tjänster, visar en ny undersökning.