Så får jobbet dig att må bra

Okategoriserade
Publicerad
Illustration: Sanna Mander.

Den psykiska ohälsan breder ut sig och leder till mängder av sjukskrivningar. Det finns många faktorer som kan få både chefer och andra medarbetare att må dåligt på jobbet. Men det finns också friskfaktorer som kan förebygga psykisk ohälsa och få oss att må riktigt bra. Dessa listas i en ny rapport från forskningsrådet Forte:
1) Ett gott ledarskap

2) Kontroll i arbetet

3) Balans mellan arbete och fritid

4) Balans mellan arbetsinsats och belöning

5) Tydliga mål

6) Anställningstrygghet

Per Lindberg, lektor i arbetshälsovetenskap vid Högskolan i Gävle, som är en av författarna bakom rapporten pekar ut två saker som främst utmärker ett gott ledarskap:

1) Att man som chef lyfter fram sina medarbetare och ser till att de kan jobba bra och göra goda prestationer.

2) Hjälper medarbetarna att sätta gränser genom att göra prioriteringar och vara tydlig med när ett jobb är tillräckligt bra utfört.

Rapporten tar också upp alla faktorer på jobbet som orsakar psykisk ohälsa och sjukskrivning. Här kan du läsa en 20-sidig sammanfattning.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden