chef-tillit
Illustration: Kristin Lidström

Så får du andra att lita på dig

Vill du öka tilliten i ditt team? Börja med dig själv! Här är tre beteenden och goda vanor som du kan anamma direkt.

Transparenta chefer skapar tillit i teamet, det visar ny forskning som Chef har skrivit om. Att minska stressen och skapa en lugn arbetsmiljö är också viktigt.

Och hög tillit ger dessutom effekt i form av självgående medarbetare.

Men vad mer kan man göra för att höja tilliten i ett team? Fast Company har listat tre vanor hos personer som andra litar på.

1. De bryr sig om vilken typ av signaler de sänder ut. Tänk på tre kollegor och försök föreställa dig hur mycket de litar på dig på en skala från ett till tio. Tänk igenom hur du interagerat med dem under de senaste veckorna, och försök ställa om dina tankar från hur mycket du litar på andra till hur mycket andra litar på dig, och hur du beter dig mot dem.

2. De tar sig tid att förstå andras situation. Empati, helt enkelt. Vill du öva upp din förmåga kan du till exempel börja notera varför dina kollegor blir stressade. Om du hade deras roll, vad skulle du oroa dig för? Fråga vad som händer i deras värld.

3. De hjälper oväntat till. Ett extra par händer eller fräscha ögon på ett projekt. Inkludera kollegan i diskussionen med chefen. Det är de små sakerna som räknas.

Läs också: Transparenta chefer skapar tillit i teamet

Relaterade artiklar

Första veckan efter semestern i GIF:ar.
Motivation

Första veckan efter semestern - i giffar

För många lider den sista ljuva semesterveckan mot sitt slut, och höstterminen står inför dörren. Här är GIF-bilderna som summerar känslorna den första arbetsveckan.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
spielberg
Motivation

Därför var Steven Spielbergs Harvard-tal årets chefigaste

Sök ditt syfte i världens smärta. Det var Steven Spielbergs huvudbudskap när han talade för Harvards avgångsklasser 2016, ett framträdande som gav stående ovationer. Låt dig inspireras av budskapet – eller varför inte härma dessa tio knep om du själv ska hålla ett inspirerande tal.
temp
Arbetsmiljö

Så blir chefen en friskfaktor

Tjänstemän blir allt nöjdare med jobbet, men också sjukare. Det visar TCO:s nya rapport Friskt jobbat – allt att vinna. Gott ledarskap omnämns som särskilt viktig för att förebygga ohälsa. Här är åtta punkter som karaktäriserar det.
forma
Delegering

Så låter Google medarbetarna forma sina jobb

Forskning visar att den som får påverka sina arbetsuppgifter och delvis utforma sin egen tjänst är gladare och mer effektiv på jobbet. Dessutom är flexibilitet ett naturligt inslag för att främja innovation. På engelska kallas metoden job crafting.
ego-sanna-mander-hjarna-illustration
Motivation

”Jag jobbar inte med att boosta andras egon”

Insändare: Britt Söderström, grundare av Kraftsamlarna, svarar på Chefs artikel ”Sparka din coach och bjud hen på bio”.