Så är Uber-appen som chef

Okategoriserade
Publicerad
Foto: Stocksnap

I diskussionen kring automatisering och robotisering talas det mycket om hur många jobb som kommer att försvinna och utmaningarna som kan komma med att som chef leda robotar.

Inte riktigt lika mycket om vad det kan innebära att ha en robot som chef, även om det ofta nämns i förbigående.

Genom analys av onlineforum där tusentals Uber-förare delar sina erfarenheter och djupintervjuer med en handfull av dem har forskarna Luke Stark (New York University) och Alex Rosenblat (Data & Society) tittat närmare på hur amerikanska Uber-förare interagerar med företagets tekniska plattform.

Som förare kan man logga in och ut ur systemet som man vill – fria arbetstider alltså – men är man väl inne är man minst sagt välbevakad av företagets halvautomatiska och algoritmiska system.

Uber är en app som sammankopplar chaufförer med kunder som vill åka från en plats till en annan i en taxiliknande tjänst. Företaget har hamnat i konflikter med myndigheter i flera länder för att de sägs kringgå skatteregler.

Här är fyra exempel på hur Uber leder förare genom appen:

Appen sätter taxan och bestämmer också hur stor andel företaget själva tar.

Appen sätter prestationsmål. Parametrar här är förarens kundranking, hur många körningar föraren accepterar och hur många gånger de de väljer bort en körning. Kraven är höga: fler än 5 procent nekade turer (för en förare i San Francisco) och man riskerar att stängas av som förare. Hit hör också att Ubers förare alltid accepterar körningar utan att veta kundens slutdestination – och på en del amerikanska orter är minimitaxan så låg att förarens andel inte täcker bensinkostnaden.

Appen föreslår var och när föraren jobbar. Då det råder högre priser inom vissa zoner på vissa tider får förare notiser som uppmuntrar dem att röra sig inom ett visst område, att börja jobba när de är lediga eller att fortsätta jobba när de håller på att logga ut. Enligt forskningen är dock detta ”löfte” om högre lön ofta opålitligt.

Kunderna är chefen. Enligt forskarna behöver Ubers förare uppnå en rating på omkring 4,6 för att undgå deaktivering. Devisen ’kunden har alltid rätt’ har aldrig varit sannare.

Så hur är slutbetyget för appen som chef? Osagt, men den som trodde att automatiserad chef är lika med ingen chef kunde nästan inte ha mer fel.

Eller som Rosenblat skriver i en kommentar: ”Algoritmiskt ledarskap hör inte ihop med ökad självständighet för medarbetare.”

Läs också: Så överlever du digitaliseringen

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden