Chefen som ger batterier nytt liv

Vad är det för nytta med ett gammalt elbilsbatteri? Massor, om du frågar Rasmus Bergström. Att ge batterierna förlängt liv är senaste uppgiften i en chefskarriär där hållbarheten står i centrum.

Karriär
Publicerad
Foto av Rasmus Bergström

Alla pratar om elbilar, inte lika många om vad som ska hända med alla uttjänta elbilsbatterier. Bara i Sverige väntas ett berg av 50 000 begagnade elbilsbatterier uppstå om mindre än tio år, och frågan är hur de ska återanvändas och tas tillvara.

I Göteborg är företaget Batteryloop en lösning på spåren: Av de gamla batterierna bygger man flyttbara energilager som kopplas ihop med allt från bostäder till fartyg. Vd är Rasmus Bergström.

”Livslängden för ett elbilsbatteri i ett fordon är tio-tolv år, med vår teknik kan de användas under dubbelt så lång tid vilket är bra för hela samhället”, säger Rasmus Bergström om verksamheten i det Stena-ägda företaget som i dag har 14 medarbetare.

Han växte upp i Mölndal. Pappa geolog, mamma hemmafru som sedermera utbildade sig till konsthistoriker. Delar av sin tidiga uppväxt tillbringade Rasmus Bergström också i Filippinerna och Saudiarabien, där familjen med några års mellanrum bodde till följd av faderns utlandsuppdrag åt FN.

”Respekten och intresset för andra kulturer har jag nog alltid haft med mig”, säger Rasmus Bergström som fortfarande minns dofterna från den heta arabiska öknen.

Av det som fortfarande kallades för skrot när han började inom Stenasfären för drygt 20 år sedan, har blivit en hel hållbarhetsaffär i en växande cirkulär ekonomi. En utveckling som Rasmus Bergström följt på nära håll, på en rad chefsposter inom återbruk och återvinning.

I nästan fyra år ledde han elektronikåtervinningsbolaget Stena Technoworlds Tysklandsbaserade del. Stimulerande, men också slitigt med veckopendlandet till och från familj och småbarn hemma i Sverige. När de nu vuxna barnen nyligen diskuterade uppväxtårens barnprogram på tv, upplevde Rasmus Bergström ett litet styng i hjärtat.

”Jag kände inte alls igen de där programmen, för jag var inte med då. Jag var utomlands. Men tror ändå, i det stora hela, att jag varit en rätt närvarande far.”

När Rasmus Bergström var 21 störtade han utför ett stup under off pist-åkning på skidor i Alperna. Ett handlöst fall på nästan 15 meter. Benet bröts på otaliga ställen och Rasmus Bergström genomgick ett antal komplicerade operationer. Först ett par år senare kunde han slutligen slänga sin käpp. Upplevelsen fick honom att överge barndomsdrömmen om att bli läkare – sjukhusmiljön stod honom upp i halsen.

Första ”riktiga” jobbet efter examen som gymnasieingenjör var på Volvo. En fantastisk skola som gav karriären en rivstart. Under sina drygt tio år på Volvo gick han från kaross-ingenjör till projektledare för 850-modellen i Belgien, för att slutligen landa som produkt-planeringschef för Asien-marknaden med placering i Singa-pore.

”En orsak till att det gick så bra på Volvo, är nog min idrottsbakgrund. Tävlingsinstinkten finns med i allt jag gör”, säger Rasmus Bergström som är en duktig kappseglare och varit ordförande i Göteborgs Kungliga Segelsällskap GKSS.

”Jag hade också bra ledare och chefer omkring mig. Människor som stimulerade, gav mig möjligheter och drev mig framåt.”

Ett visdomsord från en av hans tidigare chefer på Volvo har etsat sig fast: Det löser sig.

”Han såg alltid möjligheterna, och det vill jag också göra.”

Hur ser du på framtiden?

”Teknikutvecklingen går snabbt. Samhället blir mer och mer elektrifierat, något som är nödvändigt för att vi ska nå våra miljömål. Vårt företag rekryterar och ser möjligheter till expansion: Vi är mitt uppe i ett strategiarbete som kan leda till etablering i flera andra europeiska länder”, säger Rasmus Bergström.

3 karriärtips från Rasmus Bergström

1. Öppenhet. En av mina förebilder är faktiskt min pappa, som hade förmågan att kunna prata med alla sorters människor, från saudiska prinsar till studenter och allt däremellan.

2. Mod. Var aldrig rädd för att ta ett nytt steg. Den dag man börjar bygga försvarsmurar kring sin position är man fel ute.

3. Se möjligheterna.Det löser sig, som en av mina tidigare chefer på Volvo brukade säga.

KOMMENTERA ARTIKELN

Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden