Rapport: Chefer ser negativt på äldre

Långsammare och fientliga mot ny teknik och förändringar. Så kan chefers stereotypa föreställningar om äldre medarbetare se ut, enligt en ny rapport. ”Som yngre chef måste man förstå att värdet i att rekrytera människor med lång erfarenhet”, säger John Mellkvist, pr-konsult och ambassadör i Delegationen för senior arbetskraft.

Mångfald
Publicerad

I tider av kompetensbrist borde det ses som värdefullt att äldre medarbetare vill jobba kvar. Men enligt en undersökning bland 900 chefer i den kommunala sektorn finns inte stöd för den viljan.

Cheferna tenderar istället att se äldre som långsammare, teknikfientliga, mindre flexibla och mindre innovativa. De ska också ha svårigheter att ta till sig ny teknik, enligt fördomarna.

Samtidigt säger de flesta cheferna i undersökningen att deras äldre medarbetare visst har goda färdigheter för verksamheten.

Bakom undersökningen står Delegationen för senior arbetskraft som på uppdrag av regeringen ska verka för ett mer inkluderande och åldersberoende synsätt i arbetslivet. John Mellkvist, opolitisk ambassadör i delegationen, tror på en större attitydförändring för att komma tillrätta med föreställningar som de rapporten vittnar om:

”Man måste börja tänka annorlunda än tidigare. Många har haft en bild av att chef är något man blir med åren.”

Istället, menar han, kommer framtiden att präglas av yngre chefer och allt äldre medarbetare – som kanske själva varit höga chefer tidigare. Detta eftersom unga besitter och även framåt kommer att besitta nya och efterfrågade detaljkunskaper som är viktiga för att leda företag och organisationer i rätt riktning.

”Som äldre medarbetare behöver man vänja sig vid att kunna bli ledd av yngre även om man varit chef. Samtidigt måste man också som yngre chef förstå att värdet i att rekrytera människor med lång erfarenhet, som inte nödvändigtvis behöver ha personalansvar utan kan jobba som rådgivare, expert eller i andra viktiga roller.”

Att kunna röra sig mer i sidled och på så sätt förlänga arbetslivet blir viktiga förutsättningar för att hålla sig relevant och kunna jobba på ett mer hållbart sätt över tid.

”Rörligheten behöver bli större, helt enkelt.”

Åter till fördomarna som framkommer i just denna rapport – på vilket sätt är erfarenhet viktig i en förändringsprocess?

”Man hanterar förändringar med ett större lugn. Om det är en dålig utveckling har man erfarenhet av att veta att man kommer ur den. Det är en mycket framgångsrik kombination att ha både nya kunskaper och impulser från unga som kommer direkt från skolan och är närmare de senaste tekniksläppen, kombinerat med lång erfarenhet som ger en möjlighet att zooma ut och se ett större perspektiv,” säger John Mellkvist.

”Man bränner ut både människor och företag om man inte blandar olika åldrar. Det är lätt att hamna i personalintensiva skov, med många som slutar och börjar samtidigt och det är inte bra för företagskulturen.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden